Lever man längre på en HD och isåfall, får man fortfarande hänga på sporthoj.com?

Förvisso, jag vill men kan inte prioritera det.

Skillnaden är ju att behöva passa ett visst datum eller ta hojen o sticka ut på vägarna när tillfälle ges. OBS nu har jag ju inte TS problem.

Livet ändras o ser olika ut för olika personer. Förr körde jag ca 1300 mil ren nöjeskörningpå kurviga vägar nu ligger jag på ca 300 mil + 50 mil off-road per år.
 
Klart han skall skaffa sig en glidare ifall man vill köra lite lugnare.
Se bara till att skaffa en med moderna bromsar och en som går att svänga.

Min erfarenhet av glidare är att man blir lika rädd på glidare som på sporthojar, fast av olika anledningar.
Min Suzuki VS800 skrämde livet ur mig med sina dåliga bromsar och kurvegenskaper lite då och då.
Jämfört med min Fireblade så var tillfällena när man blev livrädd ungefär lika frekventa. Fast, och här kommer poängen, på Firebladen var skälen för rädslan nästan alltid förarrelaterade. Dvs. det gick för snabbt, för hettsigt, osv.

Så mitt råd är att skaffa glidare du, men se till att den har bromsar och chassi som är snäppet bättre än vad glidare brukar ha.
 
Köp en Street Rod då, så slipper du gynekolgplaceringen på fotpinnarna och kan fortfarande svänga.
Bromsarna är bra, även för vikten, och du hänger med Ducati Monster-förarna
 
XR1200 är ju annars en kul HD. Finns ofta till bra pris.
 
Nu är väl inte en Diavel bästa sättet att lugna ner sig på.... Brutal acceleration som är helt beroendeframkallande.... Går ju duktigt fort också om man tål vinden..
 
Sportster, because girl's can ride Harley too :gnissla

XR1200 är cool, men det verkar inte finnas så många till salu och inte i rätt färg heller. Billig känns inte heller rätt ord...

Man får ju en ny XR1200 för 120 kkr. Det är ju sjukt billigt för en HD tycker jag. De rasare ju sen inte i pris som en japssporthoj eller laptop.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Harley_Davidson_XR_1200_X_Kanonpris_35373717.htm?ca=11&w=3

Men jag håller med om att det är HD:s racefärger man vill ha. Orange, svart och vitt.

Ja med sportster blir man poppis hos tjejerna :D Det är speciellt blockmotorkonstruktionen och fyrkamstekniken de gillar tror jag, det måste vara så. Ett vinnande koncept om man vill uppnå bra effekt i en stötstångstwin. Rakare stötstångsgeometri och två lager per kamnock ger bra förutsättningar


Men den dagen jag känner mig för gammal för min sportster tror jag nog att en japssportis vore bra. Har alla handikappanpassningar.
Vibrationsfri gång, tankmätare, färddator, tiltsensor, självavstängande blinkers, passagerarsits, ryckutjämnare i baknavet, stödkontakt, kopplingskontakt, växellägesindikator etc etc. Bra hojar för vanlig oteknisk hojkonsument och ofokuserad touring.
 
Last edited:
Bor du i Åsa på västkusten? Börja vindsurfa och/eller surfa istället, ni har ett grymt spot där!
 
Man får ju en ny XR1200 för 120 kkr. Det är ju sjukt billigt för en HD tycker jag. De rasare ju sen inte i pris som en japssporthoj eller laptop.

Men jag håller med om att det är HD:s racefärger man vill ha. Orange, svart och vitt.
Sportster är billiga, likaså Street Rods, för att vara Harleys. Dock inte billiga.
Självklart ska den vara orange/svart/vit. Funkar även på KTM :)
 
Men den dagen jag käner mig för gammal för min sporster tror jag nog att en japssportis vore bra. Har alla handikappanpassningar.
Vibrationsfri gång, tankmätare, färddator, tiltsensor, självavstängande blinkers, passagerarsits, ryckutjämnare i baknavet, stödkontakt, kopplingskontakt, växellägesindikator etc etc. Bra hojar för vanlig oteknisk hojkonsument och ofokuserad touring.

Skönt att man kör en gammal riskokare, iofs ryckutjämnare och vibrationsfri gång men när jag blir gammal och pacemakern måste ha en knuff samt att man kan plocka ur tänderna så blir det kanske nån gjutjärnstwin som håller samma takt som ens egen parkinson :D
 
Man får ju en ny XR1200 för 120 kkr. Det är ju sjukt billigt för en HD tycker jag. De rasare ju sen inte i pris som en japssporthoj eller laptop.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Harley_Davidson_XR_1200_X_Kanonpris_35373717.htm?ca=11&w=3

Men jag håller med om att det är HD:s racefärger man vill ha. Orange, svart och vitt.

Ja med sportster blir man poppis hos tjejerna :D Det är speciellt blockmotorkonstruktionen och fyrkamstekniken de gillar tror jag, det måste vara så. Ett vinnande koncept om man vill ha ha bra effekt i en stötstångstwin. Rakare stötstångsgeometri och två lager per kamnock ger bra förutsättningar


Men den dagen jag käner mig för gammal för min sporster tror jag nog att en japssportis vore bra. Har alla handikappanpassningar.
Vibrationsfri gång, tankmätare, färddator, tiltsensor, självavstängande blinkers, passagerarsits, ryckutjämnare i baknavet, stödkontakt, kopplingskontakt, växellägesindikator etc etc. Bra hojar för vanlig oteknisk hojkonsument och ofokuserad touring.
Hmm, påstår du att en ryckutjämnare är mindre handikappanpassning än en gummisnodd som driver? (I sportsterns fall på fel sida till råga på allt) Det finns flera japs med den optimala drivningen, kardan, bara det gör att HD saknar konkurrenskraft såtillvida man inte är ute efter "HD-känslan", dvs deras patenterade prostatamassage eller vad nu de livsviktiga vibrationerna kallas..

Det med andrahandsvärdet på sportsters lär väl tas med en nypa salt, det är en sak vad ägarna som är gifta med sina klenoder annonserar ut dom för och drömmer att dom är värda och en annan sak vad folk vill betala. Mitt ex har en 883, det är utan konkurrens den sämsta hoj jag kört, knappt några bromsar, väghållning som ett badkar på hjul, när man vrider på rullen så höjs volymen och det skakar mer, jag har noll förståelse för hur någon kan betala för en lillsportster..


(för ordningen skull lär jag tillägga att jag inte är helt HD-anti, vore det inte för alla livsstilsknuttar kankse jag hade haft en S&S-shovel själv, att åka på dom dagar den vill hålla ihop bara för att man ska få uppskatta att sätta sig på en riktig maskin när(om) man tar sig tillbaka till garaget)

(för den andra ordningens skull lär jag tillägga att kanske hälften av min bekantskapskrets hör till de skitiga, dvs garagemongon som knappt kör utan mest skruvar, behöver inte nämna vilka märken dom kör men halva grejen med vår vänskap går ut på att vara oense om hur dåliga HD är)

(för den tredje ordningens skull lär jag tillägga att jag medvetet utelämnat användadet av smileys, insert passande smilyes där ni behagar)
 
Hmm, påstår du att en ryckutjämnare är mindre handikappanpassning än en gummisnodd som driver? (I sportsterns fall på fel sida till råga på allt) Det finns flera japs med den optimala drivningen, kardan, bara det gör att HD saknar konkurrenskraft såtillvida man inte är ute efter "HD-känslan", dvs deras patenterade prostatamassage eller vad nu de livsviktiga vibrationerna kallas..

Det med andrahandsvärdet på sportsters lär väl tas med en nypa salt, det är en sak vad ägarna som är gifta med sina klenoder annonserar ut dom för och drömmer att dom är värda och en annan sak vad folk vill betala. Mitt ex har en 883, det är utan konkurrens den sämsta hoj jag kört, knappt några bromsar, väghållning som ett badkar på hjul, när man vrider på rullen så höjs volymen och det skakar mer, jag har noll förståelse för hur någon kan betala för en lillsportster..


(för ordningen skull lär jag tillägga att jag inte är helt HD-anti, vore det inte för alla livsstilsknuttar kankse jag hade haft en S&S-shovel själv, att åka på dom dagar den vill hålla ihop bara för att man ska få uppskatta att sätta sig på en riktig maskin när(om) man tar sig tillbaka till garaget)

(för den andra ordningens skull lär jag tillägga att kanske hälften av min bekantskapskrets hör till de skitiga, dvs garagemongon som knappt kör utan mest skruvar, behöver inte nämna vilka märken dom kör men halva grejen med vår vänskap går ut på att vara oense om hur dåliga HD är)

(för den tredje ordningens skull lär jag tillägga att jag medvetet utelämnat användadet av smileys, insert passande smilyes där ni behagar)

Ja belt är ju ett lika styvt maskinelement som kedja. Dock så är ju drivlineglappet mindre.

Det som är nackdelen med belt och kardan är ju att man här inte kan ändra utväxlingar så lätt. Så det är ju lite touring. Därför kör jag och många andra med kedja.

Men på Sportster kan man ju därtill ändra i primärutväxlingen istället. Fördelen med detta är att man då ej heller behöver speedohealer.

På tex XR1200 har man samma primärutväxling som på XB9 (varvar mer än tex XB9 eller XL1200). Men vill man ha längre steg i lådan går man då ifrån 94 länk triplexkedjan och köper en 96-länkars kedja och motordrev från XL 04 och upp. Osv.

Det här är ju inte möjligt när man som på japs kör kugghjul i primären.

Men men, min point är att det fodrar mer skills att tex förvalta och köra min hoj än tex din "2013 BMW". Sen vad som är bäst måste nog var och en bestämma.
 
Last edited:
Nu är väl inte en Diavel bästa sättet att lugna ner sig på.... Brutal acceleration som är helt beroendeframkallande.... Går ju duktigt fort också om man tål vinden..

:D ... det var mitt i prick!!! Den är inte körkortsfrämjande och nån likhet med glidare vet jag inte var jag skall hitta???? :confused:
 
Bor du i Åsa på västkusten? Börja vindsurfa och/eller surfa istället, ni har ett grymt spot där!

Jopp, där bor jag....

Testat å surfa lite men det saknade jag talang för... Kite eller vindsurfing har jag inte testat på än men att byta hoj mot det...hmm? Får tillräckligt med havsluft i jobbet...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top