Lever Arrafat?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Nån här som kanske sitter på lite mer info än TT?

För en inte så allmänbildad...

Är det bra eller dåligt för freden på jorden om han dör?

Mark skrev:

1. Han sitter här och dricker kaffe i min soffa.
2. Det vore jevligt bra om han dog så jag slapp ha honom i min soffa.

Backblade skrev:

Äh skall jag vara ärlig så är senaste nytt att hans tillstånd är kritiskt, och inte död som Israel vill, ännu.

För freden: Vet ej, är ingen mellanösternkännare. Men om det är bra för palestinierna? Njae, utan ledare kanske Israel tar i hårdare. Å andra sidan var väl hans ledarskap i sig inget speciellt, då menar jag in i det sista under hans sjukdomsperiod. Men han var ändå en symbol för frihet och kamp för det palestinska folket. Och den symbolen håller på att dö.

Go figure.. :(

Backblade skrev:

"spetsa" hans kaffe då!

tala är silver, tiga är guld !!!

Tänk över det begreppet är du vänlig.

EDIT: jaja, tur för dig att du hann rädda ditt eget skinn

Mark skrev:

Om det är bra för freden på jorden vete tusan, men nog kommer det bli oroligt utan en utpekad ledare. Finns väl också en möjlighet att utan en ledare kommer Israelerna lösa konflikten ensidigt.

:D

Arafat lider av en trippelsidig fotsvampsinfektion i bakre pannloben. I detta nu rapporteras pulsen vara 13/239 och han svarar ej på tilltal. Allt enligt:
- Sporthoj.com

Nu till vädret....

:tummenupp

Mark skrev:

Han lever, är i koma och dom påstår att det är en sort av koma man kan vakna ifrån.

Mark skrev:

Kortsiktigt är det nog inte så bra, det rör sig om en ganska instabil region.
Långsiktigt är det bra. Och dåligt. Bra eftersom han har en blodig historia och är en terrorist av den gamla skolan. Dålig eftersom det väl är lite oklart vem som är efterföljaren. Han har varit dominant så länge att det inte finns några klockrena tronföljare.

Samtidigt sitter "den andra sidan" på Sharon, även han en erkänd gammal slaktare med blod på händerna och en föga kompromissvillig inställning. Och han verkar i ett land där (de judiska) fundamentalisterna inte ens vill se Israel som stat i dess nuvarande form, eftersom det inte är det utlovade landet... Så han är också kraftigt ansatt från alla håll.

Edit: markus kan dessvärre ha rätt. Israel kan mycket väl passa på och "lösa" konflikten.

Last edited:
Mark skrev:

Bush har ny minst 3.5 år innan han behöver oroa sig för nästa val, vilket betyder att han kan ta i "ännu" hårdare. Han har redan nosat på Syrien och Iran. Vilket är ganska intressant med tanke på att Afghanistan, Irak, Syrien och Iran ALLA har VÄLDIGT mycket oljefyndigheter (notera att jag skriver med versaler för att maka my point). Bush är vidare "bundis" med Sharon.

Så vad har vi här då?

2 maktgalna gubbar med väldigt kapabla armeér (nån som kommer ihåg Israels spanking med närliggande länder?) som ogillar muslimer och vill ha mer mark.

Bra eller dåligt för freden? Dåligt.

Korstågen Version 2 har börjat.

t-rex skrev:
Han har varit dominant så länge att det inte finns några klockrena tronföljare.

Problemet är väl att om Palestierna skulle få demokrati av sina ledare så skulle de troligtvis välja en Hamasledare hellre än PLO. Som jag förstått det så har Hamas mångt fler sympatisörer, av olika skäl.

Mark skrev:

Tyvärr är inte terroristledaren död än. Men snart så.

Markus skrev:
Den här tråden har ju börjat ganska sansat, kan den inte få fortsätta så ett litet tag till? Snälla? :Bugar

Okej jag kanske tog i lite. Men förstår ni min poäng?

Världsläget har ju inte blivit bättre med Bush bakom ratten.

Backblade skrev:
Bush har ny minst 3.5 år innan han behöver oroa sig för nästa val[...]

Eftersom Bush nu påbörjar sin "second term" och inte får ställa upp i ett tredje val behöver han tekniskt sett inte oroa sig för någonting alls. Även fast han kan sabba för nästa republikanska presidentkandidat om han sjabblar allt för mycket.

Så visst kan det ske saker nu när han inte ens behöver bry sig om omval.

Och för att svara lite seriöst på första frågan. Palestiniernas representant säger att det är en koma man kan vakna upp ifrån. AB citerar sjukhuskällor som säger att det kört.

Så who knows. Men han är gammal, är på sjukhus, blir knappast yngre så det är med stor sannolikhet över för Arafat nu. Även om han skulle vakna till så är han troligen inte kapabel att leda längre.

/SSB

Backblade skrev:
Okej jag kanske tog i lite. Men förstår ni min poäng?

Världsläget har ju inte blivit bättre med Bush bakom ratten.

Jag vet vad din poäng är. Ja, Bush har inte gjort ett skit för att lösa konflikten. Men jag tror inte det är relaterat till Bush, visserligen så stödjer de evangelikala Israel fanatiskt eftersom det står i bibeln att de kristna måste låta judarna bo i Israel eller liknande. Kerry nämnde inte Israel en enda gång i någon av de tre presidentvalsdebatterna...

Markus skrev:
Jag vet vad din poäng är. Ja, Bush har inte gjort ett skit för att lösa konflikten. Men jag tror inte det är relaterat till Bush, visserligen så stödjer de evangelikala Israel fanatiskt eftersom det står i bibeln att de kristna måste låta judarna bo i Israel eller liknande. Kerry nämnde inte Israel en enda gång i någon av de tre presidentvalsdebatterna...

Jag är bara rädd att Bush och Sharon har andra intressen än religion: Olja :/

(Offtopic : Men går dom på Norge så laddar fasiken jag min hagelbrakare ;) )

Backblade skrev:
Jag är bara rädd att Bush och Sharon har andra intressen än religion: Olja :/

Varför skulle Sharon ha intressen i olja? :confused: I Israel finns ingen olja mig veterligen.

Självklart har Bush intresse i olja, men det hade USA innan Irak också. I Afghanistan finns ingen olja. Men visst är det så, att ett land med enorma rikedomar som skulle kunna hota hela västvärldens ekonomi ser man noga på under luppen.

Markus skrev:
Varför skulle Sharon ha intressen i olja? :confused: I Israel finns ingen olja mig veterligen.

Exakt! Äh okej.. nu börjar jag bli trött. Jobbat hela natten och är fortfarande vaken. Jag inser nu att jag blev långsökt och konspiratorisk. Återkommer när jag är mer vaken :3freak

Apropå Israel så förstår jag inte hur man kan gå från att vara förtryckt/förföljd till att bli förtryckare/förföljare. Visst, de blev förföljda/utrotade/massakrerade av tyskarna, men berättigar det verkligen ett likandant handhavande mot palestinierna?

Se på de svarta folket i USA, de har inte på något sätt tagit ut sin hämnd på "den vite mannen" sedan de slutade med sitt förtryck.

Om Israel kunde sköta detta lite bättre och fredligare så skulle vi ha ett mycket lugnare världspolitiskt klimat i världen. Jag tror att den främsta anledningen till att muslimer hatar USA är för att USA stöder Israel utan något som helst ifrågasättande.

Vad tror ni?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back