Lev.tid från Touringbutiken?

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Tjena alla vårsugna!

I mitten av november beställde jag bl.a en bromskiva, vajrar och lite kraffs till knarren från Touringbutiken. Tanken var att få grejorna i tid så att julhelgen kunde spenderas i garaget.

Nu är det februari och jag har hittills fått fyra olika leveransbesked efter hand, när jag ringt/mailat och undrat.

1. runt den 20.e dec.
2. i början på jan.
3. i slutet på jan.
4. i slutet på denna veckan (och grejorna är fortfarande inte skickade så det lär ju inte heller bli aktuellt)

Anledningen jag fått vid alla förfrågningar är att de haft bekymmer med leveranser från Tyskland.

Finns här någon mer som sitter och väntar på saker därifrån? Jag börjar bli lite trött på att vänta nu... :gnissla

Verkar vara dags att tacka för sig och avboka det du beställt.
Ska du vänta till mitten av juni. :va

Ja, tyvärr håller jag med. Det börjar kännas löjligt!

Risken är bara att jag då får beställa skiten någon annanstans och vänta på lev. tid och elände där också.

Hjälp! Beslutsångest!:tråkad

Håller med föregående talare!!

Jag beställde delar till min dr800 på touringbutiken och satt o väntade i över en månad på prylarna,fick plötsligt ett brev av dom där det stog att mina beställda delar utgått ur sortimentet.:huvet
Så det var bara att börja om från början och lelles som ligger geografiskt närmast var ju knappast ett alternativ.
Suck!!!!!!!

Poke.

Jag ringde precis till dem och undrade (igen)...

Snubben sprang ner och kollade i leveransen från Tyskland som faktiskt hade kommit igår(!!), men inte fanns där någon bromsskiva till mig. :huvet

Vi kom överens om att jag skiter i bromsskiva och -pads och "nöjer" mig med vajrarna som jag beställt. De fanns hemma.

Mög!! (som man säger här nere, i nedlåtande syfte)

Dock blir jag alltid trevligt bemött av dem, men det är ju fis att det ska vara så svårt att få fram en simpel bromsskiva. Deras tyska leverantör ger jag heller inte mycket för, vid det här laget.

Last edited:
Jag beställde samma dag:

*Däck från Tyskland
*"Mudskins" från USA
*GPS-hållare från touring.se

Däcken kom efter fyra dagar, tre dar senare kunde jag hämta mina mudskins på posten. Prylarna från Sverige tog ytterligare TRE veckor (!!!) innan jag hade de hemma...

Över huvud taget tycker jag servicenivån hos Svenska reservdelsnasare är extremt låg jämfört med hur det ser ut i andra länder, givetvis med vissa få undantag.

Att beställa fråm louis.de kostar 15€ i frakt upp till 50kg
Grejorna är här på en vecka.
Priserna är sjyssta och håller man ögonen öppna för deras reor så kan man fynda ordentligt.

.....
Över huvud taget tycker jag servicenivån hos Svenska reservdelsnasare är extremt låg jämfört med hur det ser ut i andra länder, givetvis med vissa få undantag.
Efter mina hittills ganska små erfarenheter av reservdelar är jag ändå beredd att hålla med dig. Har väntat grejor hos den lokala handlaren och fått avbeställa saker saker förr, för att de aldrig kommit.:mad:

Dela gärna med dig av dina undantag! Jag letar bakre bromsskiva till en SevenFifty... :)

EDIT: Tack för tipset, Maggy!

Jag ringde precis till dem och undrade (igen)...

Snubben sprang ner och kollade i leveransen från Tyskland som faktiskt hade kommit igår(!!), men inte fanns där någon bromsskiva till mig. :huvet

Vi kom överens om att jag skiter i bromsskiva och -pads och "nöjer" mig med vajrarna som jag beställt. De fanns hemma.

Mög!! (som man säger här nere, i nedlåtande syfte)

Dock blir jag alltid trevligt bemött av dem, men det är ju fis att det ska vara så svårt att få fram en simpel bromsskiva. Deras tyska leverantör ger jag heller inte mycket för, vid det här laget.

Ledsen att behöva påpeka men nu har ju de "vunnit".
Trots att de varit sena så har de ändå lyckats tjäna penger på dig som kund.

Jag förstår också att man är lojal och ibland för lojal pga att folk är snälla och tillmötesgående. Problemet för deras del är att du nu skrivit att det inte funkat så bra och det är något som inte kommer att gagna dem i framtiden.

Hoppas att du får tag på en bromsskiva snart så att du kan göra sköna stoppies :yoparty på inhägnat område förstås :)

Edit: Det var visst bakre skivan som skulle bytas ut och då försvinner kopplingen till stoppie

Edit: Det var visst bakre skivan som skulle bytas ut och då försvinner kopplingen till stoppie
He he, hade jag haft en guldvinge kunde jag ju lägga i backen och göra en snygg stoppie. :D

Jag ser väl inte att de "vinner" direkt. Wirar behöver jag. De tar 145:-/st. Min lokala handlare vill ha 650:-/st, Louis säljer tydligen inte wirar...:va
Jag behöver ju! Däremot kommer jag att tänka både en och två gånger innan/om jag beställer av dem igen.

Om Louis sköter sig så har de däremot en ny kund. Allt bös jag behöver finns tydligen hemma på hyllan. :yoparty

Tänk om jag visste det i november!! Man kanske inte ska vara så fegis vad gäller att beställa grejor från utlandet?

He he, hade jag haft en guldvinge kunde jag ju lägga i backen och göra en snygg stoppie. :D

Jag ser väl inte att de "vinner" direkt. Wirar behöver jag. De tar 145:-/st. Min lokala handlare vill ha 650:-/st, Louis säljer tydligen inte wirar...:va
Jag behöver ju! Däremot kommer jag att tänka både en och två gånger innan/om jag beställer av dem igen.

Om Louis sköter sig så har de däremot en ny kund. Allt bös jag behöver finns tydligen hemma på hyllan. :yoparty

Tänk om jag visste det i november!! Man kanske inte ska vara så fegis vad gäller att beställa grejor från utlandet?

Jag fick också vänta på prylar, men när jag ringde och kollade med dem så undrade jag om de inte kunde skicka allt som fanns på ordern och ändra min beställning från att "skicka mig prylarna när allt har kommit in så att det bara blir EN försändelse" till "skicka det ni har tills vidare". Då kom prylarna på några dagar.

Så kolla hur ni väljer ert leveranssätt. Och ring och byt om det blir väntetid på någon enstaka pryl i ordern.

Skäll inte så mkt på butiken, läs igenom vilkoren först.

Mina €0,5

/e

Skäll inte så mkt på butiken, läs igenom vilkoren först.

Mina €0,5

/e
Jag gnäller primärt på butikens leverantör som skjuter upp leveranstiden hela tiden. Vidare tycker jag att den svenska butiken kan vara lite mer "på" och begära bättre och mer information, som de sedan kan ge till kunden. Att de bara sitter passivt och säger "nähä, den kom inte nu heller" för varje leverans gör mig sur.

Att sakerna inte skickas förrän de fått ihop till en försändelse är jag helt införstådd med och det är heller inget problem.

Åka eller beställa...

Efter mina hittills ganska små erfarenheter av reservdelar är jag ändå beredd att hålla med dig. Har väntat grejor hos den lokala handlaren och fått avbeställa saker saker förr, för att de aldrig kommit.:mad:

Dela gärna med dig av dina undantag! Jag letar bakre bromsskiva till en SevenFifty... :)

EDIT: Tack för tipset, Maggy!

Har du vägarna förbi Helsingborg eller Ring knutstorp? Kolla isf "Påarps mc-service" och "Johns mc-service". Båda hittar du på eniro. John har jag handlat av tidigare till min gamla CBR o han fixar snabbt o billigt. Påarps har jag inte handlat av, men då jag ghittade ganska billiga vågformade skivor där, kan de vara ett alternativ.

De tar ju en knapp timme hit för dig :D

Viele Glück!

Jag gnäller primärt på butikens leverantör som skjuter upp leveranstiden hela tiden. Vidare tycker jag att den svenska butiken kan vara lite mer "på" och begära bättre och mer information, som de sedan kan ge till kunden. Att de bara sitter passivt och säger "nähä, den kom inte nu heller" för varje leverans gör mig sur.

Att sakerna inte skickas förrän de fått ihop till en försändelse är jag helt införstådd med och det är heller inget problem.

Mina kommentarer är inte riktade specifikt till dig timm, de är lite mer allmänt hållna. Så ta inte illa upp, det är som sagt inte personligt.

Leverantörerna prioriterar de som säljer mest verkar det som. Och om vi köper från butiker på nätet så blir det ju inte svenska butiker som får sälja. Till slut så kan de inte heller konkurrera med priset längre vilket leder till att det blir ont om butiker i sverige.

Jag fattar inte hur folk kan gnälla ena sekunden på att det inte finns något utbud i sverige och sen köpa utomlands istället för att stödja den svenska handeln. Visst, jag förstår att man hellre pröjsar 150:- än 750:- men vad gör vi åt det? Är det verkligen samma produkt eller är det ett annat märke (kanske med sämre kvalité?). Svårt att veta om det köps på postorder.

Den kompetens som en handlare tillhandahåller när man kan få prata med dem är milsvid från en maildialog från en nätbutik. Det finns givetvis undantag, don't get me wrong.

Skiljer det bara ca 10% i pris på att få varan i handen jämfört med att handla i sverige och att handla på nätet köper jag garanterat prylen i sverige. Om det inte rör sig om en jäkla massa pengar när man köper ngt skitdyrt.

Undantaget är som sagt om det inte går att få tag på prylarna i sverige eller om min ekonomi styr så hårt att jag måste köpa utomlands.

Så. Skall vi plocka russinen (och hur länge kan vi göra det egentligen?) eller stödja inhemska butiker? Någonstans måste det ändå betalas. Ingen vill ju sitta med svarte petter men med lite mer solidaritet kommer man långt. Butikerna är inte omöjliga att ha att göra med.

De har ofta reor och man kan förhandla om priset så jag tycker nog att de försöker dra sitt strå till stacken i allmänhet för att behålla kundunderlaget i sverige. Klart det finns undantag, men det gör det alltid i alla branscher och i alla lägen, men det är liksom inte undantagen jag pratar om här, eh? :tummenupp

Som någon så klokt påpekade i en annan tråd: Marknaden förändras, handlarna får hänga med eller ge upp. Se på de som sålde skrivmaskiner en gång i tiden...

Tjena alla vårsugna!

I mitten av november beställde jag bl.a en bromskiva, vajrar och lite kraffs till knarren från Touringbutiken. Tanken var att få grejorna i tid så att julhelgen kunde spenderas i garaget.

Nu är det februari och jag har hittills fått fyra olika leveransbesked efter hand, när jag ringt/mailat och undrat.

1. runt den 20.e dec.
2. i början på jan.
3. i slutet på jan.
4. i slutet på denna veckan (och grejorna är fortfarande inte skickade så det lär ju inte heller bli aktuellt)

Anledningen jag fått vid alla förfrågningar är att de haft bekymmer med leveranser från Tyskland.

Finns här någon mer som sitter och väntar på saker därifrån? Jag börjar bli lite trött på att vänta nu... :gnissla

Jag handlade där för första och antagligen sista gången för drygt två år sedan. Beställde bl.a. ett ventiljusteringsverktyg. När det arton månader senare inte synts till gav jag upp och bläddrar idag inte ens i deras katalog:huvet

Jag handlade där för första och antagligen sista gången för drygt två år sedan. Beställde bl.a. ett ventiljusteringsverktyg. När det arton månader senare inte synts till gav jag upp och bläddrar idag inte ens i deras katalog:huvet

Tycker det är synd att svenska företag inte uppmärksammar just detta.

att en kund är missnöjd & sedan skriver det öppet i ett forum som sporthoj.com är ju ofantligt dålig reklam för företaget.

kanske just detta leder till att fler & fler väljer att köpa från utländska företag, där man både får bättre service & snabbare leveranser.

tråkigt, mycket tråkigt

// Henke

Jo det har du alldeles rätt i. Deras självgodhet och trygga förvissning om att kunderna ändå finns kvar behöver tyvärr ruskas om. Idag är jag nöjd kund hos Detlev Louis Motorradvertrieb GmbH istället.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back