Letar olycksstatistik för mc

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Såg en länk här för ett tag sedan till en sida där man visade statistik på mc olyckor. Nån som vet vad det var för adress? Hittar den inte när jag söker...

Nån borde väll veta vart man hittar det?

Vad som vore intressant att se (men tyvärr omöjligt i den nuvarande formen av MC Ola) är hur många som uppfyller flera kriterier samtidigt.

Tex, stulen hoj, utan hjälm, inget KK, drogpåverkad osv.
Nu får man statistik på en sak åt gången, men ser aldrig om flera villkor gäller.

Jag tycker ju tex att en stulen hoj med påverkad utan körkort inte ska påverka statistiken när man kollar hur många sporthojsförare som går åt, eftersom dom inte är sporthojsägare, försäkrade, utbildade eller utrustade för att köra sporthoj

Samtidigt ska det med lätthet gå att urskilja hur dåliga skydd kustomhojåkare oftast har, och att många av dom har gratiskort och lite erfarenhet (man kan säkert få fram hur många år dom har haft körkort, vilket är ointressant eftersom dom aldrig har behövt sitta på en hoj innan olyckan)

Nu kastar jag spjut i radhus här (goretex-ställ och vanliga skor ibland) men jag VILL att det ska synas i statistiken om det har varit bidragande orsaker till olyckorna.

Till nästa OLA (om det blir någon) kan man inte mumsa in siffrorna i en databas så att man kan trixa lite själv, så kan var och en framställa propaganda statistik ur sin synvinkel, nu får man den serverad ur någon annans synvinkel hela tiden.

GuW skrev:
2065979 Till nästa OLA (om det blir någon) kan man inte mumsa in siffrorna i en databas så att man kan trixa lite själv, så kan var och en framställa propaganda statistik ur sin synvinkel, nu får man den serverad ur någon annans synvinkel hela tiden.
Öppna en av PPT-presentationerna som finns på länken ovan. Dubbelklicka på ett av diagramen och all basdata står att finna i Excel-boken som öppnas.

/H. Acker

EDIT: Eller skicka PM med mailadress så mailar jag Excel-boken.

Last edited:
RedBaron skrev:
2066108 Dubbelklicka på ett av diagramen och all basdata står att finna i Excel-boken som öppnas.

Då är det m a o fritt fram för SH's 1 000 000 medlemmar att formulera korrekta men sporthojsfrämjande "statements".

#Olsson# skrev:
2066318 Då är det m a o fritt fram för SH's 1 000 000 medlemmar att formulera korrekta men sporthojsfrämjande "statements".
:rofl

=) ..undefär som när jag gjorde en kalkyl på % -risk att råka ut för en olycka på en säsong, 1000 mil på sporthoj. Den stora förnekelsen...

:gnissla
--

bjucka på en moonwalk nu för fan :banana

IronMike skrev:
2066334 :rofl

=) ..undefär som när jag gjorde en kalkyl på % -risk att råka ut för en olycka på en säsong, 1000 mil på sporthoj. Den stora förnekelsen...

:gnissla
--

bjucka på en moonwalk nu för fan :banana

Vad kom du fram till? Jag gissar 5% på 1000 mil.

(Självdestruktivt är det, men någon moonwalk kan det fanimig inte kallas :hihi )

#Olsson# skrev:
2066345 Vad kom du fram till? Jag gissar 5% på 1000 mil.

(Självdestruktivt är det, men någon moonwalk kan det fanimig inte kallas :hihi )
Jag räknade på personskada, 1000 mil 1 säsong ..allvarlig personskada 0,10% ca, "overall", 3-4 gånger högre för de som åker "sportig hoj". Alltså ca 0,35% risk att skadas mer än lindrigt.

Det var bara mattematik av siffror som pressenterades i någon undersökning, alla kom med motbevis .. men jag tror jag räknade korrekt :va

---

jag tycker dina moonwalks e griiimma. Rock on :yoparty

#Olsson# skrev:
2066318 Då är det m a o fritt fram för SH's 1 000 000 medlemmar att formulera korrekta men sporthojsfrämjande "statements".
Jäpp, fritt fram för alla Hobby- och kvasistatistiker. Slut på gissandet.

GuW skrev:
2065979 Vad som vore intressant att se (men tyvärr omöjligt i den nuvarande formen av MC Ola) är hur många som uppfyller flera kriterier samtidigt.

.....

Nu kastar jag spjut i radhus här (goretex-ställ och vanliga skor ibland) men jag VILL att det ska synas i statistiken om det har varit bidragande orsaker till olyckorna.
..
.

Endel av dessa saker framgår av statistiken bara du läser lite extra. De med gratis körkort och customåkare med dåliga skydd är kraftigt underrepresenterade i statistiken. Det går t o m att utläsa ur annan statistik att vi som kör på bana lite då och då utnyttjar vår högre tekniska skicklighet till att minska marginalerna vilket leder till FLER olyckor.

KjellF

kjellf skrev:
2066889 Endel av dessa saker framgår av statistiken bara du läser lite extra. De med gratis körkort och customåkare med dåliga skydd är kraftigt underrepresenterade i statistiken. Det går t o m att utläsa ur annan statistik att vi som kör på bana lite då och då utnyttjar vår högre tekniska skicklighet till att minska marginalerna vilket leder till FLER olyckor.

KjellF

Jag glömde bort att jag hade spammat i den här tråden också, därav det sena svaret...

Jo, jag ville just få fram såna saker, att det inte alls är säkert att välutbildade sporthojsåkare som kan åka 46m på framhjulet med en hand på styret nödvändigtvis är bättre på att åka säkert.
Jag ville också påvisa att en del av olyckorna med sporthoj som sker inte ska belastas det kollektivet, det kan ju vara "Återfalls Åke 57 år" som har skaffat glidare på gamla dar och LÅNAR en sporthoj fastän han är klädd i glidarskydd* (lånad hoj, bristfälliga skydd, gratiskort, för hög hastighet)
Likväl som en påtänd hojtjuv inte heller borde belasta sporthojskollektivet
("lånad hoj", drogpåverkad, utan körkort, utan skyddsutrustning, för hög hastighet)
Jag tror inte alls att gratiskortare står för den stora delen av allvarliga olyckor, jag tror snarare att gratiskortare välter sina krompråmar i relativt låg hastighet, kanske tom stillastående, och orsakar små skador på sig själva, men gärna tar ut repor på hojen på försäkring

Min tanke var inte alls att frisera siffrorna så att sporthoj skulle se ofarligt ut, utan bara att frisera bort sådant som inte är representativt för sporthojskollektivet.

*Glidarskydd är vaddering bestående av läderremsor på ärmar och ben....

Min första repa på MC var på en stulen 125'a (eller tjuvlånad av min bror), som 14åring, utan körkort, utan skydd (utom hjälm som jag faktiskt hade), fast omkullkörningen berodde tro det eller ej på rullgrus i en korsning, rullgrus som min bror IOFS hade kört igenom och klarat just för att han visste att man skulle akta sig för rullgrus, eftersom man lär sig det när man tar körkort....

Den olyckan belastade ingen, eftersom den enda skadan bestod i en krokig fortinne som jag smidde tillbaka med slägga, ett par förstörda jeans, lite skrapsår på mig samt ett buckligt självförtroende.....

Last edited:
Jag tror bara på några enkla orsaker ..otur, mer otur och lite till. Jag har råkat ut för nära döden incidenter pga av feltillverkad kedja som gått av trots konstens alla regler hur man sköter sin hoj. Älgar som sprungit ut på vägen trots viltstängsel. Billist som somnat vid ratten och kommit över på min sida i skymd kurva.. etc etc

Vad som helst kan händ vem som helst.

Och jag tror att det finns ett stort mörkertal ..för vad som kan vara en orsak till dödsfall, "för hög fart in i en kurva" är en vanlig dödsorsak, men utan vittnen så vet man inte exakt vad som orsakat det hela, om det verkligen var den höga farten i kombination med en grävling som kom rusandes ut på vägen, eller om det kan ha berott på något annat.

Tror på tillfälligheter. Ingen vill dö.. vissa har tallang, vissa inte. Somliga har ofta tur, andra inte.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D