Letar Kawasaki z-750/1000 alternativ

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Har precis sålt min cbr 600 och letar nu ny hoj. Har provkört en z750 och det är precis den typ av hoj jag letar efter.

Upprätt körställning och lättkört.

Så vad finns det?
Har hittat z750 för omkring 30 000 kr och det är ungefär där jag vill va i pris.

Har inget emot äldre hojar
Ska man leta efter fightad hoj (cbr900, r1 osv) eller det finns andra fabriks-alternativ.

Beror väl lite på vad du ska göra med hojen!
Skall du leka så en r1 eller nått liknande. Jag har haft en -04 z1000, den var riktigt tråkig å skit slö. Men bra körställning och lättkörd men det var liksom inget speciellt med den.
Min åsikt bara :)

Beror väl lite på vad du ska göra med hojen!
Skall du leka så en r1 eller nått liknande. Jag har haft en -04 z1000, den var riktigt tråkig å skit slö. Men bra körställning och lättkörd men det var liksom inget speciellt med den.
Min åsikt bara :)

Mestadels blir det fikaturer och pendling till jobb.

Cbr 600 och Z750 har ju inte mycket gemensamt så att göra en jämförelse haltar ju.Däremot så slipper du röra runt i växellådan så ofta när du går över flertalet 750cc jämfört med en 600cc men du lär få kämpa betydligt mer med vinden i avsaknad av kåpor på Z750.

Upprätt körställning är bra i t ex tätortstrafik men knappast ute på en landsväg i farter över 140 km/h.

Framåtlutad körställning är tröttande i långsam tätortstrafik men däremot mycket bra ute på landsvägen.

Cbr 600 och Z750 har ju inte mycket gemensamt så att göra en jämförelse haltar ju.Däremot så slipper du röra runt i växellådan så ofta när du går över flertalet 750cc jämfört med en 600cc men du lär få kämpa betydligt mer med vinden i avsaknad av kåpor på Z750.

Upprätt körställning är bra i t ex tätortstrafik men knappast ute på en landsväg i farter över 140 km/h.

Framåtlutad körställning är tröttande i långsam tätortstrafik men däremot mycket bra ute på landsvägen.

Jotack jag vet att det är två vitt skilda hojar. Och det är det som är tanken då jag som sagt kommer att ha den till att pendla till jobb samt fikaturer i lagliga hastigheter.
Jag har fram tills idag ägt följande hojar. Någon kanske ser ett mönster som jag vill bryta så kom igen med fler tips.

Honda CBR 900RR 93:A = Liggande körställning samt kass växellåda såldes därför vidare samt att det var för mycket hoj för mig vid tillfället

Suzuki GSX650F 08:A = Mer upprätt körställning men ändå helkåpa men sålders pga arbetslöshet

Honda CBR900RR 97:a = Liggande körställning men såldes vidare då jag ville ha något smidigare och köpter därför nedanstående hoj

Honda CBR600 99:A = Liggande körställning som jag nu till sist tröttnat på och därför sålde hojen.

KTM 950, lite dyrare än 30 papp, men inte långt ifrån! Hojen klarar allt. Vill själv ha en för varje dag.

KTM 950, lite dyrare än 30 papp, men inte långt ifrån! Hojen klarar allt. Vill själv ha en för varje dag.

Hade en sån för några år sedan. Ska skaffa en sån igen när jag får lite mer tid och plats! Man har aldrig tråkigt :yoparty

Var i precis samma sits som du för ca 2 mån sedan.. Det hela slutade med en 05 speed triple 1050.. Sjukt mycket roligare hoj.. Behöver inte massa varv för att leverera effekt.. Perfekt nöjeshoj som funkar till det mesta...

Last edited:
Talar kanske lite i egen sak men tror att en street triple (behöver inte vara R) går att få för en vettig peng och den är bra mycket mer "bang for the buck" än en Z750 och MYCKET billigare i försäkring (väl så viktig post) än vad en Z1000 är.

675an har bra bottendrag men ändå gott tryck på toppen.

My two cents

Richard

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026