Letar du efter första hoj?

Första hoj.

Jag köpte en R1 -01 som första hoj, å den e grym!!!!
Snygg, snabb, å hyffsat lättkörd (har bara övningskört drygt 100 mil).
Finns det nått annat än sporthoj?? Dom e ju snyggast, speciellt R1!!!!!!
:yoparty
 
Last edited:
Ska ta hojkort i sommar och har varit och tittat på några cyklar.

Vill ha en snygg,lättkörd, rolig nybörjarhoj som man kan utvecklas på och som är rimlig i försäkringen för en som är 21 (ok, den hojen som är rimlig i försäkring för mig finns inte, men det finns grader i helvetet).

Har varit och tittat på Kawa Z750, Yama FZ 6 S2 och Suzuki GSR600. Gör jag bort mig om jag köper någon av dom och vilken är mest lämplig?

Och vet någon om de kommer något spännande i den klassen 2009?

Är det dumt med ny hoj som första hoj? (det finns ju en del fördelar med nya hojar som vagnsskadeförsäkring, garanti m.m.)

Själv köpte jag en "veteranhoj", Yamaha FZR1000 från -89. Varför? Billig (16000kr), bra vrid, 145 hk men framför allt: 1604 kr/HELÅR HELFÖRSÄKRING!! Oslagbart... Men har man en massa pengar som man vill bränna i ett hiskligt tempo och är 21 ska man välja en ny sporthoj!
Går dessutom att hitta gammelhojar som ser bra ut. Ska på R7-kåpa i vinter så blir det en killer.

Jag köpte en R1 -01 som första hoj, å den e grym!!!!
Snygg, snabb, å hyffsat lättkörd (har bara övningskört drygt 100 mil).
Finns det nått annat än sporthoj?? Dom e ju snyggast, speciellt R1!!!!!!
:yoparty

Hade jag också köpt om jag hade råd!!! :gnissla :huvet :tummenupp
 
Har varit och tittat på Kawa Z750, Yama FZ 6 S2 och Suzuki GSR600. Gör jag bort mig om jag köper någon av dom och vilken är mest lämplig?
Du glömde Kawa ER-6f, men jämfört med Z750 eller Yaman skulle den nog kännas lite tam. Däremot har jag hört att man får bra priser på försäkringarna på dessa ER-6:or, så kolla upp det.

Jag velade länge mellan en Z750 och en FZ6 S2 och köpte slutligen en Yama på grund av att jag hittade ett bra erbjudande. annars är det nog en smaksak. Kawan skulle nog kännas mer "vuxen", kolla mått och vikt/kraftförhållanden (fulltankade). Idag kör Suzuki den mest agressiva prissättningen, det hade jag kollat riktigt noga på om det är tal om ny hoj.
 
Köpte även jag en R1:a, som första hoj vid 23 års ålder, då jag ansåg att jag ville ha vrid då det fattas på 600:orna eftersom dom saknar en halv motor. Efter jag ägt den i en månad var jag och körde på bana (Alastaro) i Finland med rettan och höll samma tempo som två hojracingteam som var där å körde, trots att dom körde på slicks å jag på vanliga gatdäck (fick även beröm av dom, så de e inget ja ljuger ihop för å få en bra story).

Så ja sku iaf säga: Köp precis va du vill! Sen om man vet att man är lite dålig på att kontrollera högerhanden så kan man ju ta de lite lugnt i början, vilket man ändå bör göra tills man känner hojen bra! Kompisar som köpt 600 som första ha sagt att de va ju kul dom tre första veckorna iaf... :tungan

Har aldrig varit omkull och försäkringen ligger för mig på ca 7500kr hel/helår då jag är 23 och har haft mellanklasskort sen ja va 18 å tungvikt sen 20 (inte för att dom bryr sig hur länge man haft kort när man tecknar försäkring på Åland men... Finns bara 2 klasser på hoj oxå, standard lr sport).
 
Vad ska jag ha för hoj!

Hej alla ni som vet mer än mig - typ de flesta!

VAD SKA JAG HA FÖR HOJ! :va
Jag är sugen på att byta men jag vet inte riktigt till vad!

Min första hoj, en GS500E har varit bra och är bra MEN den ska gå som mellanklassare och det märks när den nu inte gör det.

Dock ÄR jag fortfarande nybörjare tog kortet sent i somras/höstas, kört hojen en stund längre och den var bra att övningsköra på men nu vill jag ha något "stabilare".

Jag har dock några krav: :huvet
1. Jag ska nå ner med minst tåna i backen på BÅDA SIDOR. (är 163 och sitter as bra på lilla Suzukin)
2. Den ska vara lätt att manövrera.
3. Den ska helst inte väga för mycket... jag ska orka lyfta om den "råkar trilla". (Klarar av den lilla suzukin med sina 190 kg klarar nog lite till men inte allt för mycket).
4. Den får inte vara för dyr... blev uppsagd som en del andra...

Någon som orkar förbarma sig över mig och hjälpa mig??

//Lina :3freak
 
Hej alla ni som vet mer än mig - typ de flesta!

VAD SKA JAG HA FÖR HOJ! :va
Jag är sugen på att byta men jag vet inte riktigt till vad!

Min första hoj, en GS500E har varit bra och är bra MEN den ska gå som mellanklassare och det märks när den nu inte gör det.

Dock ÄR jag fortfarande nybörjare tog kortet sent i somras/höstas, kört hojen en stund längre och den var bra att övningsköra på men nu vill jag ha något "stabilare".

Jag har dock några krav: :huvet
1. Jag ska nå ner med minst tåna i backen på BÅDA SIDOR. (är 163 och sitter as bra på lilla Suzukin)
2. Den ska vara lätt att manövrera.
3. Den ska helst inte väga för mycket... jag ska orka lyfta om den "råkar trilla". (Klarar av den lilla suzukin med sina 190 kg klarar nog lite till men inte allt för mycket).
4. Den får inte vara för dyr... blev uppsagd som en del andra...

Någon som orkar förbarma sig över mig och hjälpa mig??

//Lina :3freak



En CBR 600f-97
Pålitlig, billig i försäkring och ser bra ut!!
 
Last edited:
köp en beg cbr 600 rr , 184 kg fulltankad, och så köper du en sänkningsats. Ju sportigare, desto brantare framgaffelvinkel, och desto mer lättstyrt. Eller så kan du skaffa en 250 enduro 2-takt. Också riktigt roligt
 
Min första hoj var en Ducati Monster 620, jag blev helkär i utseendet o ljudet var bara tvungen att köpa en. Sedan visade den sig vara en himla bra första-hoj :-)
/Hanna
 
Lina:
Storleksmässigt är nya ninja 250r bra. Priset är lågt för att vara ny, men kanske för högt ändå? Billig försäkring, spec för tjejer...
Negativt, liten motor men det beror ju på vad du ska ha den till. Ska va väldigt rolig i stan o på småvägar, men jag har inte testat själv. Bara tittat på en o den är fiiin
 
Min första hoj var en Ducati Monster 620, jag blev helkär i utseendet o ljudet var bara tvungen att köpa en. Sedan visade den sig vara en himla bra första-hoj :-)
/Hanna

Ducati Monster! Det har jag funderat mycket på... Skulle gärna vilja ha, dock vill ingen hjälpa mig att skruva ducati och det är ju en liten nackdel, men jag får kanske se till att lära mig själv... :va

Ducati Monster är väl inte så hög eller??

//Lina
 
Ducati Monster! Det har jag funderat mycket på... Skulle gärna vilja ha, dock vill ingen hjälpa mig att skruva ducati och det är ju en liten nackdel, men jag får kanske se till att lära mig själv... :va

Ducati Monster är väl inte så hög eller??

//Lina


monster 600 är rätt så små jämfört med dom flesta andra hojar.
det är ett helvete att vara över 185cm
 
Hallå hallå!

Nu vet jag att jag är ute i go tid å allt men.. Ska oxå sätta sprätt på en peng till våren men undrar lite....

är ute efter en hoj som är jävligt kul att köra samt, att man ska kunna harva en hel del mil på den. Vette fan om de kanske är streetfighter ja ska kolla på.. Står mellan Ktm superduke eller en Buell.. Men har buell knocklehead motorn? Hörde om konceptet på den motorn å är väldigt tveksam..

Hade dels tänkt köpa en 600 först, eftersom ja inte kört landsvägare förut.. Men de går väl fort tills man "växt ur den".. Annars så står de mellan R1a och gsxr

Tack på förhand =)
 
Last edited:
både superduke och buell är säkert jätte roliga hojjar, men att köra en längre sträcka på dom är nog inget ja skulle göra.
rätta mig om jag har fel, nya Buell modellerna har rotax motorn på 150hk, dom äldre har väl HD
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top