Letar du efter första hoj?

asså fan.. det är väl inte många hojar som ligger på 25kw för mig som ska ta mc kort snart lär väl inte få köra en ostrypt 600cc till ex för körskolan? (eller får man låna hoj där?) hur går det till?!

iallafall, om det visar sig att hoj måste vara strypt till 25kw då måste jag väl göra det själv/lämna in och registrera om den? :S

Nja inte så många men dom är inte så ovanliga :tummenupp Om du håller på att ta A-kort med begränsning så får du inte ge dig ut på en obegränsad hoj utan då har körskolan oftast en motorcykel som redan är strypt. Går du på en körskola använder du givetvis deras motorcykel så du behöver inte en egen :tummenupp

Ja, om du väljer en hoj med en effekt som överstiger 25kw och/eller 0,16kw/kg från början så måste du strypa den och samtidigt registrera om den.
 
Suzuki GSX-R 1000 är mitt tips till nybörjarna, man behöver inte ens växla, gör 150 på 1an...
 
Suzuki GSX-R 1000 är mitt tips till nybörjarna, man behöver inte ens växla, gör 150 på 1an...

Hahaha fan va bra :) Kan man åka barfota så slipper man få ont pga växla hela tiden :tummenupp

E de någon som kan berätta hur de gick till när ni skaffa första hoj? tex. pappa betalar? Jobba rumpan av sig ett år? eller tog ett fett lån på banken och sitter me skyhöga räntor?
 
Jag har gammal FZR 1000, går bra tack vare massor av trim, men det är välldigt jobbigt att köra lång distans.. jag får ont i korsryggen och underarmar typ evter 30 min..
är det samma skit med alla sporthojar?
Är nyfiken på en Hayabusa eller ZH12R, som är lite mer åt touring hålet och ändå relativt snabba, är det någon som kan dela med känslor och erfarenhet av att köra såna?
Är dessa mer bekväma att åka långt? mvh
 
E de någon som kan berätta hur de gick till när ni skaffa första hoj? tex. pappa betalar? Jobba rumpan av sig ett år? eller tog ett fett lån på banken och sitter me skyhöga räntor?

Jobbat sen man var 14-15 extra på helgerna samtidigt som man gick i skolan. Jobbade 30h/veckan i ett halvår medans jag bodde hemma. Gjorde lumpen och jobbade samtidigt extra på helgerna. Köpte lägenhet som jag delar med polare, jobbat ytterliggare ett halvår ca 50h/veckan. Ska köpa sporthoj när jag är hemma i Sverige den 15 Juni. 20 år gammal, tog körkort bil&mc augusti 2006.. Blir det inte hoj i sommar så blir man ledsen, 2 år med kk utan mc suger.
 
Jag har gammal FZR 1000, går bra tack vare massor av trim, men det är välldigt jobbigt att köra lång distans.. jag får ont i korsryggen och underarmar typ evter 30 min..
är det samma skit med alla sporthojar?
Är nyfiken på en Hayabusa eller ZH12R, som är lite mer åt touring hålet och ändå relativt snabba, är det någon som kan dela med känslor och erfarenhet av att köra såna?
Är dessa mer bekväma att åka långt? mvh


Tjo
Min första hoj var en thunderace, som ju nästan är samma hoj som en fzr1000, och har en hayabusa nu. Hayabusan är relativt snabb med det mesta på hjul. hehe :) Första intrycket av hayabusan var att den var större, smidigare och skönare att köra än thunderacen. Och nu jämför jag inte hojarna på bana, vill jag tillägga. På knutstorp i helgen så var busan inte alls smidig. :) Men då det är mer power i busan, plus att både gas och växlandet var smidigare så märker man inte av några extra kilon. På just den thunderacen jag hade fick man ta i ibland för att byta växel.
Körställningen på busan är däremot något mer mer framåtlutad än thunderacens tycker jag. Har ett högre kåpglas på busan nu och märktes i armarna. Det är kanske inte så dumt med lägre kåpglas iaf. hehe :)
Jag är annars rätt lång och långkörningar brukar kännas där bak i första hand och inte i armarna. I ryggen har jag fått känningar om jag haft en tung ryggsäck.

Vet inte om du bryr dig om försäkringskostnaden men för busorna är den väldigt trevlig om man jämför med lika gamla 600-1000cc sporthojjar. :)
 
Hahaha fan va bra :) Kan man åka barfota så slipper man få ont pga växla hela tiden :tummenupp

E de någon som kan berätta hur de gick till när ni skaffa första hoj? tex. pappa betalar? Jobba rumpan av sig ett år? eller tog ett fett lån på banken och sitter me skyhöga räntor?
Spara, det finns finfina hojar för 20 lax. Det går på en handvändning.
 
Jobbat sen man var 14-15 extra på helgerna samtidigt som man gick i skolan. Jobbade 30h/veckan i ett halvår medans jag bodde hemma. Gjorde lumpen och jobbade samtidigt extra på helgerna. Köpte lägenhet som jag delar med polare, jobbat ytterliggare ett halvår ca 50h/veckan. Ska köpa sporthoj när jag är hemma i Sverige den 15 Juni. 20 år gammal, tog körkort bil&mc augusti 2006.. Blir det inte hoj i sommar så blir man ledsen, 2 år med kk utan mc suger.
Shit låter fett jobbigt men det är jue lätt värt det. Hoppas du fixar till de så du får en hoj nu asså :)

Spara, det finns finfina hojar för 20 lax. Det går på en handvändning.

Soft :) För tillfället kan jag bara få 500 över i månaden men söker jobb så nångång kanske jag får ett å då e de bara att snåla som satan å sen lär ja jue sitta där me 20 lax å e skitlycklig :D (måste kanske skaffa kort först, kom ja på nu xD) Lr så gör ja som morsan "man kör jue ínte me kortet." :yoparty
 
Tjo
Min första hoj var en thunderace, som ju nästan är samma hoj som en fzr1000, och har en hayabusa nu. Hayabusan är relativt snabb med det mesta på hjul. hehe :) Första intrycket av hayabusan var att den var större, smidigare och skönare att köra än thunderacen. Och nu jämför jag inte hojarna på bana, vill jag tillägga. På knutstorp i helgen så var busan inte alls smidig. :) Men då det är mer power i busan, plus att både gas och växlandet var smidigare så märker man inte av några extra kilon. På just den thunderacen jag hade fick man ta i ibland för att byta växel.
Körställningen på busan är däremot något mer mer framåtlutad än thunderacens tycker jag. Har ett högre kåpglas på busan nu och märktes i armarna. Det är kanske inte så dumt med lägre kåpglas iaf. hehe :)
Jag är annars rätt lång och långkörningar brukar kännas där bak i första hand och inte i armarna. I ryggen har jag fått känningar om jag haft en tung ryggsäck.

Vet inte om du bryr dig om försäkringskostnaden men för busorna är den väldigt trevlig om man jämför med lika gamla 600-1000cc sporthojjar. :)

Tack! Det var precis det jag ville att få svar på:) Växlingarna upplevs tröga och den känns lite osmidig, har ej kört hayabusa, men är sugen på den och kommer nog göra det. Anledningen att jag skaffade FZR1000 att den är billig, snabb och kostar ingenting att försäkra(1600kr).
 
Last edited:
Ja det är så att jag är 18, om tre år får jag äntligen ta körkortet för obegränsad effekt. Problemet är att jag aldrig suttit på något med två hjul med motor. Endast cykel och bil. Hur ska jag göra när jag fyller 21? Ingen jag känner har mc. Ska jag köpa mig en exempelvis Honda Hornet, lära mig köra på den och sedan gå och köra upp? Eller hur gjorde ni?
MVH Ra!
 
Ja det är så att jag är 18, om tre år får jag äntligen ta körkortet för obegränsad effekt. Problemet är att jag aldrig suttit på något med två hjul med motor. Endast cykel och bil. Hur ska jag göra när jag fyller 21? Ingen jag känner har mc. Ska jag köpa mig en exempelvis Honda Hornet, lära mig köra på den och sedan gå och köra upp? Eller hur gjorde ni?
MVH Ra!

Det låter som en bra idé men jag skulle köpa en mellanhoj och köra upp så snart du kan. Efter 2 år övergår det till tungt kort.
 
Hur är GSX-R:en att övningsköra med ? om man sedan väljer att låna hoj på körskolan för uppkörning

Är sugen på att köpa en 98-02 GSXR men vet inte om den är vettig som första hoj...

Säg nu inte att man ska köpa en zr7 för dom ser så jävla tråkiga ut =)
 
Kollat lite på en er6n också men den ligger ju under 700cc om jag övningskör på en er6n kommer det bli svårare att köra upp på en 700+ då som körskolan har ?
 
ER6n är nog betydligt mer lik körskolans hoj, du kan ju alltid byta upp dig till en gixxer sen. En Gsx-r lär inte vara kul att försöka få runt bland konerna... Annars kan väl Z750 eller liknande vara en idé.
 
ER6n är nog betydligt mer lik körskolans hoj, du kan ju alltid byta upp dig till en gixxer sen. En Gsx-r lär inte vara kul att försöka få runt bland konerna... Annars kan väl Z750 eller liknande vara en idé.

Men det är inga problem att övningsköra med en 600 ? för att sedan när man har lappen köra en 1000cc eller 750cc är över 21
 
Men det är inga problem att övningsköra med en 600 ? för att sedan när man har lappen köra en 1000cc eller 750cc är över 21

Jag tog mellanklass men övningskörde mestadels på en cb750 som jag faktiskt tyckte var mer lättkörd än den strypta kawasaki er-5 jag sen körde upp på, så mer effekt behöver inte göra den mer svårkörd. Jag tror inte att det är några problem att övningsköra med en 600a sålänge du inte ger järnet så fort du hamnar på en mer effektstark hoj sen.
Den hojen som körskolan har är förmodligen väldigt lättkörd då den är tänkt som just en bra första hoj att lära sig på, så uppkörningen borde inte vara några problem. ER-6n är samma typ av hoj (dvs en vanlig landsvägsmotorcykel) som de körskolorna brukar ha så den borde vara perfekt (antar att du ska ha den till att övningsköra med hemma). Sen när du tagit körkortet och vill byta upp dig handlar det bara om att lära sig den nya hojen, men det kan man lika gärna göra på egen hand, eller ännu bättre på en smc kurs.

Annars är det smart att kolla på något liknande ER6n fast med rätt antal kubik för uppkörningen så du får köra upp på din egen hoj.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top