Leja bort arbete, eller göra det själv.

Köper du tjänster, och jobbar övertid, medans någon annan gör jobbet?

• Antal röstningar
    0

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
I fönsterputsningstråden, och många andra, så skriver en del att om dom lejer bort jobbet, typ städning, så kan dom jobba och tjäna mer pengar än städningen kostar. Så det blir städat och det blir en slant kvar av pengarna man tjänat på jobbet.

Men, har alla här sådana jobb, att man kan välja att näe, nu ska jag jobba in såhär många timmar för att tjäna lite extra till städningen.

Jag själv har hyrt in flyttstädning iaf, men börjar bli sugen på att få höra nått pris på nån sorts veckostädning.

Dock så har jag inte ett sådant jobb att jag kan välja att jobba några timmar extra för att tjäna mera svenska kronor.
Jag jobbar, i stort sett, 7-16, Mån - Fre.
Aldrig helg, och övertid kanske 4-5 gånger per år vid tillfällen som är frivilliga, men inte att man själv väljer när.

Frågan gäller ju egentligen mycket mera tjänster än städning.
T.ex lämna in skoter/bil/mc på rep.

Gräsklippning, snöskottning.

Och vad skall man göra av all denna tid man får över?
Självklart kommer ni svara att man skall ha egentid, ta hand om familjen, osv.

Nej, jag anser att jag är bäst på allt och kan således göra allt bättre än andra och gör därför just det.
Men vore det inte för min elitism så skulle jag göra det, varför inte liksom? Jag tjänar mer på att jobba och kan istället betala någon underbetald städare att göra jobbet medan jag drar in stålar.
Å andra sidan är städning nummer två på listan över vad jag helst gör i hemmet så det skulle falla på det ändå :(

Gör allt själv, allt från städning till reparationer.
Svårt se att det skulle vara lönsamt o leja bort, dvs lämna in bilen är väl ca 7-900/timme? Visst dom kanske gör vissa grejer dubbelt så snabbt men ändå 350-450/timme förlust isf, detta är mer än min timmlön. Iof har jag mek/ombyggnad intresse på fritiden så ej räknat med verktyg etc.
Städning runt 400/timme?.. Plus tycker det är lite creepy o ha nån främmande människa rotandes hemma.
Visst hade man skysst lön så man fick ut 50k+ /40t kanske det skulle vara värt men..

Komiskt att hälften av de som röstat endast köper sexuella tjänster. Only at sporthoj! :D

Jag lagar i princip aldrig mat och jag brukar ha en städerska. Har dels ett lönejobb och dels en firma så under sommaren när andra ligger på stranden jobbar jag. Att laga mat ger för dålig timpeng gentemot att äta på restaurangerna i krokarna. Och städning tycker jag är såå tråkigt. Dessutom drar jag in bättre timlön på min firma än vad det kostar mig att leja en städerska så sammanfattningsvis tycker jag nog att det lönar sig.

Ska man få saker gjort måste man kunna dellegera och outsourca. Man orkar inte göra allt själv.

Som jag svarade i andra tråden kanske det missfattas.

Nu jobbar iofs både jag och tjejen så mkt eller lite vi vill, vilket klart påverkar situationen.

Men främst handlar det om att värdera sin fritid. Vi måste jobba [medelvärde] < 3h för att betala städarna, då ter det sig rent idiotiskt att själva stå och slita i 5 timmar med nåt man hatar. Skulle pengarna va ett problem så skulle vi nog hellre jobba mer, än säga upp städarna däremot.

Men sjävklart, i händelse av pengabrist OCH arbetsbrist så ryker dem snabbt.

För de som tvivlar men är sugna - testa! Det är så jääävla skönt att komma hem torsdag eftermiddag till ett hem som luktar nystädat, ett rent badrum och dammfria ytor. Kunna korka en flaska vin och slänga sig i soffan istället för att dra fram dammsugaren och skurhinken :zpy

Lätt värt att komma hem en timme senare för att få komma hem till DET.

jag har ju ett jobb som inte är ett drömjobb men jag trivs. men jag värdesätter all min fritid högre. även fast jag städar mm så är man ju med familjen.
att rensa, damsuga och skura golven tar inte lång tid.
att tvätta fönster gör man ju inte sååå ofta.
att skotta snö el klippa gräsmattan tar ännu mer tid än nåt av ovanstående då man bor i hus. skulle jag leja allt detta ochså då. de skulle bli lite slantar varje månad.

Här är barn bra vid arbete om de ska städas lite. De vill inte ha mycket betalt och de gör de dugligt om man säger åt dem.
De som säger att barnarbete är dåligt tycker att barnen ska vara ett par lata jävlar. så de så.

jag har ju ett jobb som inte är ett drömjobb men jag trivs. men jag värdesätter all min fritid högre. även fast jag städar mm så är man ju med familjen.
att rensa, damsuga och skura golven tar inte lång tid.
att tvätta fönster gör man ju inte sååå ofta.
att skotta snö el klippa gräsmattan tar ännu mer tid än nåt av ovanstående då man bor i hus. skulle jag leja allt detta ochså då. de skulle bli lite slantar varje månad.

Fast det är ju ingen sanning.. Det är så för DIG.

Och jag har inga problem med att skotta snö eller klippa gräs, det är lite mysigt tom. Men jag HATAR verkligen att städa hemma. Skura badrum och dammtorka :zpy

Hade jag haft en granne som gillat städning men hatat gräsklippning hade vi kunnat byta tjänster, ännu bättre. Men i väntan på det köper vi städtjänster :tummenupp

Ska man få saker gjort måste man kunna delegera och outsourca. Man orkar inte göra allt själv.

Håller med. :tummenupp Lägger ut det mesta på de som har det som yrke, t.ex. målning, tapetsering, renovering, bilmek, markisinstallation etc...

Varför ska jag lägga tid och kraft på något som någon annan kan göra dubbelt så bra och förmodligen 10ggr mer effektivt än mig själv? Min egen tid är värd mer än så, definitivt.

Däremot städar vi faktiskt själva hemma, det tar inte så mycket tid i anspråk och vi har inga barn. När barn blir aktuellt är städtjänst det 1:a vi kommer att köpa har vi redan bestämt. :)

Jag har tjatat som fan om au pair, men tjejen vägrar ens överväga det innan vi skaffat barn :(.

Men när ni precis fått barn och det inte är läge för sex på ett par månader tycker hon att det ok att ta hem en ung välsvarvad tjej från Australien som bor i sovrummet bredvid och vill veta aaallt om Sweden..? :va :D

Fast det är ju ingen sanning.. Det är så för DIG.

Och jag har inga problem med att skotta snö eller klippa gräs, det är lite mysigt tom. Men jag HATAR verkligen att städa hemma. Skura badrum och dammtorka :zpy

Hade jag haft en granne som gillat städning men hatat gräsklippning hade vi kunnat byta tjänster, ännu bättre. Men i väntan på det köper vi städtjänster :tummenupp

självklart är de så för mig.. känner man att man har pengar att lägga på städning samt gillar sitt arbete mer så är de ju kanon.
har man sen barn som jag är de nog bra att dom lär sig att städa själv samt ser att föräldrarna gör det också. anser jag iaf.

Men när ni precis fått barn och det inte är läge för sex på ett par månader tycker hon att det ok att ta hem en ung välsvarvad tjej från Australien som bor i sovrummet bredvid och vill veta aaallt om Sweden..? :va :D

AWESOME!!! :2cool

Last edited:
Lägger ut städning, fönsterputsning etc. Med RUT är det så billigt att det helt enkelt inte lönar sig att göra själv. Den extra tiden jag får ägnar jag åt att hämta andan eller umgås med kidsen.

Fördelen med att leja ut städning är att det blir RENT, eftersom städerskan städar allt på en gång. När jag städar själv blir det lite duttande här och lite petande med dammtrasan där. Sällan man kan avsätta 3h i ett sträck för städning när man har barn.

självklart är de så för mig.. känner man att man har pengar att lägga på städning samt gillar sitt arbete mer så är de ju kanon.
har man sen barn som jag är de nog bra att dom lär sig att städa själv samt ser att föräldrarna gör det också. anser jag iaf.

Där har du en poäng.

Åtminstone när ungarna kommer upp i medveten ålder är det nog jäkligt viktigt att de lär sig hur verkligheten ser ut.

Som det är nu är det bara ett irritationsmoment som skapar tjafs, och jag tvivlar på att det blir bättre med småbarn hemma. När de närmar sig skolåldern däremot får man väl ta en funderare på vilka signaler man skickar egentligen. (låta ungarna städa för veckopengen istället?) ;)

-----------------------------------------------------------------

Nån nämnde "tid med familjen". Vi har väl resonerat så nu att vi hellre har "kvalitetstid" tillsammans än tråkig städtid tillsammans. Och jag tror det kommer följa med även när det kommer en kotte in da´ house.

Där har du en poäng.

Åtminstone när ungarna kommer upp i medveten ålder är det nog jäkligt viktigt att de lär sig hur verkligheten ser ut.

Fast verkligheten ser ju ut såhär idag. Istället för att hymla om det är det väl ärligare att tala om för barnen att mamma och pappa köper städhjälp för att få mer tid till sina älskade barn. Och att det dessutom bidrar till att ge en städare arbete. :)

Min mor och far hade städhjälp när jag växte upp. Jag kan inte påstå att jag blev förstörd av det på något sätt.

Fast verkligheten ser ju ut såhär idag. Istället för att hymla om det är det väl ärligare att tala om för barnen att mamma och pappa köper städhjälp för att få mer tid till sina älskade barn. Och att det dessutom bidrar till att ge en städare arbete. :)

Min mor och far hade städhjälp när jag växte upp. Jag kan inte påstå att jag blev förstörd av det på något sätt.

Absolut inte.. Men jag tror det blir en tuffare verklighet att flytta hemifrån som fattig student om man aldrig upplevt vad det faktiskt innebär att driva ett hem utan lyxen med städhjälp, för det är verkligen lyxkonsumtion.

Men som du (och jag) säger.. 2 timmars städning, är 2 timmar man inte kunde sparka boll med ungen (eller rita slott eller vad ungar nu gör).

Jag lejer bort sånt som jag inte behärskar eller tar för lång tid att sätta sig in i för att vara värt möddan. Husarbete, varför skulle jag vilja leja bort det när jag har sambo? :va

Jag lejer bort sånt som jag inte behärskar eller tar för lång tid att sätta sig in i för att vara värt möddan. Husarbete, varför skulle jag vilja leja bort det när jag har sambo? :va

En liten prislista för din skull:

- Att ha en sambo = 0 kr

- Att ha en glad och trevlig sambo = 200 kr / vecka

Nu har ju jag dessutom en sambo med betydligt bättre inkomst än mig, men hur man än vrider det så är det en grymt bra investering.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT