Ledlampa med hög effektivet

Ska ha det ovanpå detta ljus, kommer bygga en till lampa som är lämpad för 2-3h körning ifall jag är nöjd med ljuset på hojen. Såg du bilden på min nuvarande hjälm? Över 6h batteri tid.
Som Comeback skrev, var noga att hänvisa till rätt siffror ?
Men 2-3h klarar flera lampor hos Sportlampan.se

Har själv köpt där en gång för att ha till rullskidor, och var själv noga med bredden för att kunna se skidspetsarna så att de inte stöter emot.
 
Såhär ser min hjälm ut idag. 1400lumen kanske? Vem vet, lyser väl ok för att hitta startknappen :D 108wh batteri, teoretiskt ska den väl lysa 6h+. Inte testat. Insåg att jag kunde gått med en starkare lampa. Men denna hade jag hemma. Eller ja snodde från min bror :D

Tvivlar stark att den kjell lampan faktiskt håller 1000lumen konstant i 7-8h som står...
Din kommer garanterat inte hålla 1400 lumen i 7-8h heller, men det spelar egentligen ingen roll då jag tvivlar på att du (eller typ 99,99% av övriga motorcyklister i landet) någonsin kommer att köra i förhållanden där du behöver en bra lampa på hjälmen i 7-8h...

Om man kan tänka sig ett externt batteri (kan se många fördelar med detta) så är www.gralmarine.com skitbra, det är inte billigast men deras batteri håller hög kvalité och tål betydligt mycket mer stryk än en hoj kan utsätta det för.
 
Vill du ha lampa på hjälmen? Då tycker jag att du ska titta på M tiger. Även Silva Spectra
 
Nja vad som står är Citat: Laddningstid: ca 7 - 8 h. Batteritid: 50 min till 4 h. slut citat

Så du har helt rätt i att den inte klarar 1000 lumen i 7-8 timmar.
Utan förhoppningsvis nästan 1 timme, 50 minuter ......

Kanske dags gå till en optiker för få lite koll på synen ...... du kanske behöver (nya?) glasögon.

Vad är det för lampa du har på hjälmen ?
Har du någon länk ?
Haha trött i huvudet sitter hemma med förkylning :D
Har ingen aning, kan vara en ledson om jag minns rätt. Som sagt något som låg på en hylla i garaget jag delar med min lillebror. Han är inte hemma just nu så :D
 
Din kommer garanterat inte hålla 1400 lumen i 7-8h heller, men det spelar egentligen ingen roll då jag tvivlar på att du (eller typ 99,99% av övriga motorcyklister i landet) någonsin kommer att köra i förhållanden där du behöver en bra lampa på hjälmen i 7-8h...

Om man kan tänka sig ett externt batteri (kan se många fördelar med detta) så är www.gralmarine.com skitbra, det är inte billigast men deras batteri håller hög kvalité och tål betydligt mycket mer stryk än en hoj kan utsätta det för.
Läster du ens kommentarerna? Nu är du ute och snurrar om vattentäta ficklampor ner till 100meter. Dessutom använder de spotlights när jag pratar om ett så absolut brett ljus man kan få
 
Vill du ha lampa på hjälmen? Då tycker jag att du ska titta på M tiger. Även Silva Spectra
Nej nu pratar vi om lyse på själva hojen, med så hög effektivitet som är fysiskt möjligt utan att gå över vad hojen klarar eller vad storleks (i form av kylning) av lampan som är realistisk...
 
Läster du ens kommentarerna? Nu är du ute och snurrar om vattentäta ficklampor ner till 100meter. Dessutom använder de spotlights när jag pratar om ett så absolut brett ljus man kan få
Diskussionen var batterier och jag har inte "snurrat" om något annat än just det, du verkar ha lite problem med läsförståelsen.

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
 
Slår ett slag för Tidö.


2 x 4000 lumen
2 x 40w 10-30v

80 watt istället för 60watt och det du får ut är 3000-4000lumen mindre. Därför jag tittar på att köra eget bygget. Men ingen här som verkar ha någon erfarenhet att bygga led lampor?
 
Jag kikade på att bygga egen lampa/strålkastare ett tag med delar från t ex. DealExtreme. Det föll på två saker, dels infördes hårdare tull och moms, frakten blev dyrare och så var det utmaningen med att bygga ett lätt hållbart hus.
Själva drivern, dioderna och kylfläns är ju lätt att både välja och räkna på efter ens egna önskemål (om man litar på specarna). 10W dioderna hade precis kommit vid den här tiden och hade iaf då sjukt höga krav på värmeavledningen om man ville driva dem på full effekt. Funderade då på att addera en fläkt för tvångskylning, fläkten skulle innebära att batteripacket skulle växa för samma brinntid. Dessutom var det svårt att hitta (har jag för mig) drivare med bara av/på, de flesta på den tiden hade minst fyra eller fem lägen - strobe, sos, låg, med, hög. Jag hittade beskrivningar på hur drivern skulle modifierad till bara av/på men där någonstans insåg jag att det var själva huset jag inte kunde bygga.
Kan inte minnas att jag såg reflektorer anpassade för "fordon", letade iofs inte heller, men kanske att en rundstrålande reflektor skulle passa det du söker?
Skulle flera mindre enchips lampor kunna vara ett alternativ. Tänker typ tre flood och en spot, blir inte lika starkt ljus men man kan nog få ett sammanhållande ljusfält 180grader runt cykeln.

Bara skrivit ned det min morgontrötta hjärna lyckats formulera någorlunda vettigt, friskriver mig från stavfel och sakfel i texten :)
 
Såhär ser min hjälm ut idag. 1400lumen kanske? Vem vet, lyser väl ok för att hitta startknappen :D 108wh batteri, teoretiskt ska den väl lysa 6h+. Inte testat. Insåg att jag kunde gått med en starkare lampa. Men denna hade jag hemma. Eller ja snodde från min bror :D

Tvivlar stark att den kjell lampan faktiskt håller 1000lumen konstant i 7-8h som står...
Har du borrat och skruvat direkt i hjälmen, eller är det genomgående skruv? :va
 
Daul 5 å 10 funkar bra, sen finns LedX å Nilzled.. Både som lyse till hojen å hjälmen..
 
Har du borrat och skruvat direkt i hjälmen, eller är det genomgående skruv? :va
Ser ut som att TS har använt befintligt ”skruvhål” för skärmen på var sida om hjälmen men bytt ut skruven till en annan för att kunna montera det där stålbandet som själva lampan sitter fäst i.
 
Har du borrat och skruvat direkt i hjälmen, eller är det genomgående skruv? :va
Det var vanlig m5 eller m6 skruvar. Fast original är plast i mässing så bytte till bultar i stål. Bandet hittade jag på jobbet och hög av en bit. Led lampan hade jag hemma och lite kablar.
 
Jag kikade på att bygga egen lampa/strålkastare ett tag med delar från t ex. DealExtreme. Det föll på två saker, dels infördes hårdare tull och moms, frakten blev dyrare och så var det utmaningen med att bygga ett lätt hållbart hus.
Själva drivern, dioderna och kylfläns är ju lätt att både välja och räkna på efter ens egna önskemål (om man litar på specarna). 10W dioderna hade precis kommit vid den här tiden och hade iaf då sjukt höga krav på värmeavledningen om man ville driva dem på full effekt. Funderade då på att addera en fläkt för tvångskylning, fläkten skulle innebära att batteripacket skulle växa för samma brinntid. Dessutom var det svårt att hitta (har jag för mig) drivare med bara av/på, de flesta på den tiden hade minst fyra eller fem lägen - strobe, sos, låg, med, hög. Jag hittade beskrivningar på hur drivern skulle modifierad till bara av/på men där någonstans insåg jag att det var själva huset jag inte kunde bygga.
Kan inte minnas att jag såg reflektorer anpassade för "fordon", letade iofs inte heller, men kanske att en rundstrålande reflektor skulle passa det du söker?
Skulle flera mindre enchips lampor kunna vara ett alternativ. Tänker typ tre flood och en spot, blir inte lika starkt ljus men man kan nog få ett sammanhållande ljusfält 180grader runt cykeln.

Bara skrivit ned det min morgontrötta hjärna lyckats formulera någorlunda vettigt, friskriver mig från stavfel och sakfel i texten :)
Nu pratar jag om led chip från stora och riktiga tillverkar som inte ljuger om chipets prestanda. Kommer grovt underdriva det för att få hög effektivitet. Beställde två stycken så vi får se :)

Sitter och titta på vad jag ska driva den med, lutar mot en sån här.
 
Dessa beställde jag, här kan ni se prestandan man kan förvänta sig!
HBqe5H3.jpg
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top