Ledblinkers lyser för svagt!!!!

Men när dom är parallellkopplade så ska ju ändå ha 12 volt över sig. För jag mätte volten nu i sladdarna från hojen och där ligger den på typ 7-8 volt, dock med multimetern som kanske har svårt att hinna med.

Sätter jag dock dit originalblinkersen så lyser det starkt.

Någon som vet något angående reläet som Broberg tipsade om.

Kan ju inte vara den första som bytt till ledblinkers på en KTM 990:)

När du mätte 7-8 Volt var det spänningen till LED-blinkers ?
Mätte du Volt DC ? Eller mätte du Volt AC ?
I så fall gör samma mätning med Volt AC eller med Volt DC.
För det kan väl inte vara så att blinkers matars direkt från generatorn på KTM med växelström ?

Vilken spänning har du över blinkers med vanliga blinkerslampor?
Volt DC ?
Volt AC ?
Vilken effekt har dina vanliga blinkerslampor? 10W ? 20W ? eller ?
Hur stora är motstånden ? dvs hur många Ohm är motstånden på ?

Har du kopplat in LED-blinkers rätt dvs + till plussladden och minus till minussladden.
Vilka LED-blinkers har du? Länk ?

Återigen en oavslutad tråd:mad:
"Någon" vill ha hjälp - men all form av återkoppling saknas, till nackdel för ALLA, både de som hjälper till och andra som kanske kan lära sig något - och som sänker viljan att bistå i nya fall...

Ja, ÄR sur idag...:gnissla

Edit: Stavar dessutom illa. Ändrat..

Last edited:
Och så enormt lång och teknikspäckad tråd om något som går att lösa med ett billigt lastoberoende relä.

Har tyvärr ingen möjlighet att hinna greja med detta nu. Har skickat ett mail till säljaren som sålde bolt on motstånden till hojen. Återkopplar när jag vet mer. Så du kan vara lugn Kahobe, fortsättning följer:)

Och så enormt lång och teknikspäckad tråd om något som går att lösa med ett billigt lastoberoende relä.

KTM har ju nå jävla special blinkrelä som är så litet och nätt med kontaktstycke så jag förstår om man inte vill klippa det hur som helst. =)

KTM har ju nå jävla special blinkrelä som är så litet och nätt med kontaktstycke så jag förstår om man inte vill klippa det hur som helst. =)
Rätt så..
Det var därför jag frågade om just hur mostånden ser ut/är kopplade..
Att det var konstiga ioch mkt speciella kontaktblock syntes ju också..
Fö, jag erbjöd mig tidigare i tråden t o m att personligen bidra med hjälp, (i samma stad..) ingen respons
teknikspäckad är inte tråden, möjligen att många inlägg är en smula förvirrade, inte minst trådskaparens.
Det ser nämligen ut som om anslutningen till blinkarna är en smula udda (av bilden att döma) och det kan om någon överentusiastisk hemmakopplare kopplar in dem så kan det bli problem särskilt betr jordningen.
Tar man inte emot goda råd - då är man garanterad trubbel..:tummenupp

Nu vet jag inte hur SM är, men på min SD kopplade jag in ett effektmotstånd över blinkersen fram. Där fanns lämpligt metallfäste att montera fast dom i också. =) Gott om plats i gamla fulkåpan som jag har också. ;)

Men jag gjorde ju liten egen bonnalösning där jag klippte kablarn och satte kontaktstycken (vanliga sånadär runda "peniskontakter") där jag krimpade fast motstånden tillsammans med varsin tråd (från MC) i kontaktstycket.

Det är ju inte rocket science TS håller på med. (Nåväl, för en som har elutbildning i någon form iaf) Så bara vi får en hum om vad han gjort så fixar det sig nog. =)

Nu först fattar jag att du lagt ut hur motstånden ser ut...
Men 4 kablar? Antar att dom sitter ihop med varandra innuti motståndet? Alltså att du har kortis mellan Svart & Svart och kortis mellan Röd & Röd medans du har nå lämpligt Ohmtal mellan Röd & Svart?

Annars fattar jag inte hur det blir parallellt? :va

Nu har jag tagit mig tid att mäta och greja för att ni förhoppningsvis ska kunna hjälpa mig:)

Motstånd:

ohm mätning

svart-svart= 00.6

röd-röd=00.6

Svart-röd 15.9

Testat att jorda extra till batteriet utan förbättring. Skarvar jag in en pluskabel så lyser båda blinker starkt och självklart konstant.

Ohmmätning original blinkers: 04.5

Över de nya led blinkersen. Inget värde (1). Lyser dock klart och tydligt vid konstant 12v.

Vid spänningsmätning med multimeter över blinkers. 3-8 volt, pendlar.

HOPPAS INNERLIGT ATT DENNA INFO KAN BIDRA TILL EN LÖSNING:)

Principen för inkoppling av en blinkerslampa

Se bifogad skiss.
Effekten med 15,9 Ohm blir ungefär 14 Volt * 14 Volt / 15,9 Ohm = 196 /15,9 = 12 Watt
Där 14 Volt är uppskattad normal driftspänning till batteriet med motorn igång, brukar vara i området 14Volt till 14, 5 Volt.
Så har du bytt båda blinkers på ena sidan, dvs du har 4 LED-blinkers så behövs det två motstånd på varje sida.

Bifogat

• Koppling-Blinkers.PNG
    Koppling-Blinkers.PNG
    20.6 KB · Visningar: 113
Se bifogad skiss.
Effekten med 15,9 Ohm blir ungefär 14 Volt * 14 Volt / 15,9 Ohm = 196 /15,9 = 12 Watt
Där 14 Volt är uppskattad normal driftspänning till batteriet med motorn igång, brukar vara i området 14Volt till 14, 5 Volt.
Så har du bytt båda blinkers på ena sidan, dvs du har 4 LED-blinkers så behövs det två motstånd på varje sida.

Ska motstånd 2 ligga i serie med blinkarna, som de gör på skissen?

Ska motstånd 2 ligga i serie med blinkarna, som de gör på skissen?
Skissen kan lätt misstolkas.
Motståndet längst till höger är integrerat i blinkarna och har en resistans som anpassar LED-arna till 12V matningen

Har du ljuset på hojen tänt när du provar blinkersna?
Om inte prova med ljuset, hel eller halv tänt.

Om du nu när det ändå inte fungerar, provar med att utom LED-blinkers koppla in Originalblinkers.
Hur lyser originalblinkers då ?
Helt normalt ?
eller
lyser original också svagt ?

Lyser originalblinkers också svagt skulle jag prova med att som ett steg ta bort motstånden. Och koppla in enbart LED blinkers. Direkt.
Och för öganblicket strunta i att det blinkar för fort.

Det får bli ett senare problem.

Last edited:
Skissen kan lätt misstolkas.
Motståndet längst till höger är integrerat i blinkarna och har en resistans som anpassar LED-arna till 12V matningen

Aha, dåså. Tyckte det såg lite fel ut, men då är jag med.

Har du ljuset på hojen tänt när du provar blinkersna?
Om inte prova med ljuset, hel eller halv tänt.

Om du nu när det ändå inte fungerar, provar med att utom LED-blinkers koppla in Originalblinkers.
Hur lyser originalblinkers då ?
Helt normalt ?
eller
lyser original också svagt ?

Lyser originalblinkers också svagt skulle jag prova med att som ett steg ta bort motstånden. Och koppla in enbart LED blinkers. Direkt.
Och för öganblicket strunta i att det blinkar för fort.

Det får bli ett senare problem.

Har haft halvljuset på.

Originalblinkers lyser starkt (utan motstånd).

Led-blinkers med motstånd blinkar de i rätt takt.

Kopplar man led-blinkers direkt på batteriet lyser de mycket strakt.

Har haft halvljuset på.
Originalblinkers lyser starkt (utan motstånd).
Led-blinkers med motstånd blinkar de i rätt takt.
Kopplar man led-blinkers direkt på batteriet lyser de mycket strakt.

Om du tar bort ett LED-blinkers och motståndet och kopplar in originalblinkers.
Hur lyser originalblinkers ?
Vilken spänning har du över öriginalblinkers ?

Hur är blinkers anslutna är det
Två sladdar till varje blinkers ?

Eller är det en sladd och sedan är ram / chassi retur till batteriet?

Back