Ledblinkers lyser för svagt!!!!

kungen12321

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2009
Ort
jönköping
Hoj
KYM 990 SM
Hej!

Införskaffade mig led blinkers runt om till min ktm 990 sm 2008. Köpte även motstånd. Nu till problematiken. original blinkersrelä.


Kopplar man ledblinkersen till batteriet så lyser don starkt och klart. När jag sedan kopplar in dom på hojen med motstånden så blinkar dom i rätt fart men lyser riktigt svagt.


Vad kan vara problemet?


Tack på förhand:)
 
Det låter som om du har kopplat motstånden i serie med lamporna istället för parallellt.
 
lyser de svagt även om du tar kablarna från diodlamporna direkt till batteriet? Om de lyser korrekt så är det som Totte säger. Om inte så är det troligtvis felaktiga motstånd inne i blinkersen och de kanske då är anpassade för 24V ?. Du får isåfall skruva upp och kolla/mäta.
 
Hur många resistorer har du monterat? 2 eller 4? Det bör räcka med 2 st, en för vänster och en för höger sida.
 
låter som sagt att "motstånden" drar för mycket kräm.

Sitter det ett löst relä till blinkers på 990'n?
Om så är fallet, ta bort motstånden o köp ett nytt relä.
 
Har du möjlighet att resistansmäta motstånden? Mät mellan svart och röd. Får du ett ohmvärde så är de parallellkopplade. Får du oändligt är de seriekopplade.
 
Men när dom är parallellkopplade så ska ju ändå ha 12 volt över sig. För jag mätte volten nu i sladdarna från hojen och där ligger den på typ 7-8 volt, dock med multimetern som kanske har svårt att hinna med.

Sätter jag dock dit originalblinkersen så lyser det starkt.


Någon som vet något angående reläet som Broberg tipsade om.


Kan ju inte vara den första som bytt till ledblinkers på en KTM 990:)
 
Att mäta är att veta, om man inte mäter kan man bara gissa.

Lastoberoende blinkrelä, jag har köpt på någon moppesida typ Racingplanet
 
Last edited:
Så ett lastoberoende blinkersrelä löser problemet att blinkers får för låg volt över sig?

Finns relä med samma in/utgångar som original reläet?

Guide?

Vart sitter reläet på hojen? KTM 990 2008
 
Så ett lastoberoende blinkersrelä löser problemet att blinkers får för låg volt över sig?

Finns relä med samma in/utgångar som original reläet?

Guide?

Vart sitter reläet på hojen? KTM 990 2008

Nej, lastoberoende relä löser problemet att blinkersen blinkar för fort utan extra last, så du behöver inga motstånd, och således om du inte köpt skräpblinkers så kommer de att lysa utmärkt på 12V och blinka i rätt takt när du plockar bort motstånden.
Vad gäller kontakten kan du ju alltid klippa bort den på de motstånd du har nu, och löda ihop blinkersen med den kontakten.

Hur det ser ut med lastoberoende relä med samma kontakt vet jag inte på din hoj. Eller var det sitter.
 
Så ett lastoberoende blinkersrelä löser problemet att blinkers får för låg volt över sig?

Finns relä med samma in/utgångar som original reläet?

Guide?

Vart sitter reläet på hojen? KTM 990 2008

Du har ju för låg spänning över lamporna för att motstånden ligger i serie, mät som jag skrev tidigare!!!
Då vet du och kan modifiera motstånden så det funkar.
 
Det är något riktigt lurt här...
Hur är kopplingen på "motståndskitet?
Den svarta tråden går rakt igenom och den röda är "avbruten" av ett motstånd på mitten?
Gissat att du på något sätt har blinkers och motstånd i serie då få du ditt nämnda resultat, blinkarna blir svaga..
50% av spänningen över motstånd och 50% över blinkers.. eller nåt sånt...
"Jordningen" av blinkersen tycks vara lite suspekt, både en helt sep jordkabel (svarta i motst kitet) och kanske också jordning via dina nya blinkare..?

Motst kitet kräver att de nya blinkarna internt är "flytande" i förh till jord på hojen, det måste finnas en svart och en röd kabel på blinket..


Edit: Du får väl titta över i veckan så löser vi det på en kvart...[/I]
 
Last edited:
Varför inte göra som totte_kott säger?
Mät!
Tror också du har motstånden i serie.
 
Grejen är ju den att blinkersen blinkar ju i lagom takt med motstånden så därför kan man ju förutsätta att de är parallellkopplade.

Fast nä, det kan man inte alls förutsätta. Kan vara så att det inte skiljer så pass mycket i motstånd att frekvensen blir helt galen.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top