Ledbelysning är tydligen legalt

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Var och besiktigade hojen på vinst och förlust häromdagen. Har eftermonterat led på hel/halvljus eftersom min stator inte genererar tillräckligt för att driva halogen. Besiktningsmannen upplyste mig då om att det blev legalt i våras vilket kom som en mycket positiv överraskning ?
 
Fick samma svar när besiktningsmannen undrade hur mitt ljus kunde stå så lågt, sa att ja hade behövt skruva på det för ja hade kört med led lampa. Svaret ja fick var"ja varför har du de inte nu då?" - för det går ju inte besikta med det? - jodå nu är de helt okej med led ljus även om den inte haft det från början så länge ljusbilden är bra. Så verkar stämma?
 
Jag har xenon i båda lamporna och det går igenom varje gång, men ofta med kommentarer att helljuset tänder långsamt första gången.
 
Vad hände med helfordonsgodkännandet?

Dom insåg väl att det var korkat?

Jag kan förstå den bra tanken bakom, men när det leder till att man inte ens kan köpa broms och kopplingsgrepp som inte är orginal.... (tyskland)

Det måste finnas någon slags balans, jag tycker att man ska få ha eftermarknadsprylar, även avgassystem, men folk är så jävla dumma i huvet att dom MÄSTE låta mest, och då måste man reglera och då leder det till att man inte får byta backspeglar...
 
Dom insåg väl att det var korkat?

Jag kan förstå den bra tanken bakom, men när det leder till att man inte ens kan köpa broms och kopplingsgrepp som inte är orginal.... (tyskland)

Det måste finnas någon slags balans, jag tycker att man ska få ha eftermarknadsprylar, även avgassystem, men folk är så jävla dumma i huvet att dom MÄSTE låta mest, och då måste man reglera och då leder det till att man inte får byta backspeglar...
Det går att köpa broms o koppling, även ljuddämpare, fotpinnar m.m. - kolla bara att det följer med Tüv-godkännande. Ex. grepp till S1000R
(håller med om bullrandet - alla vill låta extra, framförallt H-D som vill låta mest)
1693680644453.png
 
Har googlat som en tok utan att hitta att detta skulle stämma. Varken för bil eller mc.
 
(håller med om bullrandet - alla vill låta extra, framförallt H-D som vill låta mest)

Jag känner en som köpte en HD för 20 år sedan och direkt satte på dom ljudligaste piporna som gick att uppbringa.
Nu har han småbarn och bor i hyreshus med parkeringsgarage i källaren, nu kan kan inte använda sin motorcykel.
Med orginal avgaset låter den föga förvånande som den Briggs och Stratton den är...
 
Osram har lagliga säger de. Har hört husbilsägare som har bytt och besiktigat med såna och fått det godkänt. Man måste tydligen visa upp nån kod eller nåt som ska finnas på förpackningen.

 
Det här har jag hört ett tag nu utan att kunna hitta det på pränt och sist jag frågade en besiktningsman i bekantskapskretsen så stämde det inte enligt honom. Ingen gladare än mig om det skulle vara sant men jag tror det när jag ser det.
 
Fattar inte hur osrams ledlampor kan bli godkända i enskilda EU länder, trodde sånt bestämdes över hela EU(?)

Enl Osrams hemsida måste fordonsmodell och lyktinsatsens typnr finnas med i deras lista, dels måste det vara godkänt i landet fordonet är reggat.
Enl listan gäller det, än så länge, enbart vissa bilar och husbilar..

Har Sverige tagit något eget beslut att det även gäller MC??


En annan intressant sak de skrev, ändringar som är ok i det land fordonet är reggat gäller automatiskt även i andra länder, undrar om det gäller typ bromshandtag också?


Screenshot_20230903_070721_Opera.jpg

Screenshot_20230903_071340_Opera.jpg
 
Jag har besiktat både bilar och hojar med LED lampor, inga problem.
Mem det måste vara topp kvalitet och noga injusterat, så att ljusbilden blir korrekt för halvljuset.
Och det får inte heller blöda ljustrimmor utanför ordinarie ljusbild såklart (LED av toppkvalitet säkrast), och inte heller idiotiskt starka lampor.
Då har de inga synpunkter, om de ens reflekterar över det.
Bilarna var nästan nya, så de kunde förmodligen lätt antas ha som standard LED lampor (fanns som tillval vid köp), men hojarna är gamla.
En Kawa, modell tillverkad mellan 1987 och 2004, och en Triumph modell mellan 1999 och 2005.
Jag köpte LED lampor från Luxtar hos Xenonkungen.se

Märk väl att LED lampor är svårare med inpassningen till lamphus.
Till skillnad från halogen som sprider ljus i alla riktningar från glödtråden, så har LED positionerade dioder på två sidor av en ”platta” som sticker in på ett djup in i lamphuset.
Minsta avvikelse i mm ger sned ljusbild, och spridningen från dioderna på plattan kanske inte heller funkar till alla lamphus/fordon.
Det går dock att testa olika modeller avL ED lampor, både från samma fabrikat och testa olika fabrikat.

En tidigare toppmodell från Luxtar funkade inte på Triumphen förresten, så jag trodde ljusbilden var fel för Triumphen.
Det stod kraftiga ljusstrålar snett upp till vänster, precis superbländande för mötande trafikanter.
Men vid koll av halogenlampor så visade de samma fenomen.
Grejen var att helgen gav så klent och ”utsmetat” ljus att det inte märktes så mycket med sneda ljusstrålar.
Lösningen blev att behålla halogen i vänster reflektor, och ha LED i höger.
Då blev åtminstone helljuset riktigt bra.
 
En annan intressant sak de skrev, ändringar som är ok i det land fordonet är reggat gäller automatiskt även i andra länder, undrar om det gäller typ bromshandtag också?


View attachment 489130

View attachment 489131

Ja, det där vet vi ju sedan tidigare att det inte fungerar.

Tyskland förbryter sig gladeligen mot en av den Europeiska Gemenskapens grundpelare - den fria rörligheten, genom att underkänna, bötfälla och ibland beslagta delar av eller hela motorcyklar som är godkända i Sverige.

Känns som systemet med "Helfordonsgodkännande" håller på att vittra sönder...?
 
Dom insåg väl att det var korkat?

Jag kan förstå den bra tanken bakom, men när det leder till att man inte ens kan köpa broms och kopplingsgrepp som inte är orginal.... (tyskland)

Det måste finnas någon slags balans, jag tycker att man ska få ha eftermarknadsprylar, även avgassystem, men folk är så jävla dumma i huvet att dom MÄSTE låta mest, och då måste man reglera och då leder det till att man inte får byta backspeglar...
Grunden är samma som en CE-märkning så det går att jämföra rakt över med att tillverkaren lämnat ett 2A intyg på en CE märkt produkt.
Du får sätta likvärdiga ersättare om du inte får tag på originalartikeln.
Att sätta LED belysning istället för en glödtrådslampa är inte en likvärdig produkt och något som ligger utanför det som tillverkaren rimligen kunde förutse när produkten sattes på marknaden.
All typ av lagtext i området CE märkning och EG godkännande innehåller dock väldigt mycket vaga begrepp. man får slita sig gråhårig när man ska hitta begrepp som verkligen sätter ner foten i en viss riktning så i slutänden måste mycket avgöras i en juridisk process från fall till fall för att få ett definitivt svar i frågan.
(har schemalagt 4 timmar i veckan för jobb med CE-märkning.)

Att då bilprovningen godkänner behöver nödvändigtvis inte vara samma sak.
Min gissning är att bilprovningen har stått inför ett vägval hur djupt dom egentligen ska gå och sen varit tvungen att begränsa sig.
Deras uppgift är att se att du har ett säkert fordon.... rätt ljusbild, färgtemperatur och ljusstyrka.
Bilprovningens uppdrag är inte att se till att fordonet uppfyller CoC (Certificate of Conformity)
 
Last edited:
Grunden är samma som en CE-märkning så det går att jämföra rakt över med att tillverkaren lämnat ett 2A intyg på en CE märkt produkt.
Du får sätta likvärdiga ersättare om du inte får tag på originalartikeln.
Att sätta LED belysning istället för en glödtrådslampa är inte en likvärdig produkt och något som ligger utanför det som tillverkaren rimligen kunde förutse när produkten sattes på marknaden.
All typ av lagtext i området CE märkning och EG godkännande innehåller dock väldigt mycket vaga begrepp. man får slita sig gråhårig när man ska hitta begrepp som verkligen sätter ner foten i en viss riktning så i slutänden måste mycket avgöras i en juridisk process från fall till fall för att få ett definitivt svar i frågan.
(har schemalagt 4 timmar i veckan för jobb med CE-märkning.)

Att då bilprovningen godkänner behöver nödvändigtvis inte vara samma sak.
Min gissning är att bilprovningen har stått inför ett vägval hur djupt dom egentligen ska gå och sen varit tvungen att begränsa sig.
Deras uppgift är att se att du har ett säkert fordon.... rätt ljusbild, färgtemperatur och ljusstyrka.
Bilprovningens uppdrag är inte att se till att fordonet uppfyller CoC (Certificate of Conformity)
Nä, helt enkelt verkar det inte vara då en lamptillverkare väljer den långa vägen att få en produkt som omfattas av helfordonsgodkännande, inom EU, godkänd i land för land och fordon för fordon.

Verkar helknasigt i min värld,
Lär ju betyda att så fort de släpper en ny variant på produkten så börjar pillerjobbet om igen....

Bilprovning:
Jag tänker, bara för att jag lyckades få en Escort 1300 genom besiktningen med en1600GT motor betyder det inte att bilen är godkänd med den motorn.

Men absolut, bilprovningen uppdrag verkar ganska "light" om man jämför med t,ex en kontroll av länstrafikgruppen (heter det ens så längre?).

Ska bli spännande att se hur det blir med LED....
 
Kollade på Osram LED H7 effekt 19 W jämfört med Halogen H7 55W. Skillnaden 36 W ska MC Regulatorn ta hand om.
Alt 1. Genom att bryta strömmen, BRA minskar belastningen på generatorn men ger höga spänningar (akta fingrarna).
Alt 2. Genom att kortsluta bort överskottet i statorn och laddningsregulatorn som blir varmare.....och kanske brinner.

Ja det blir ett vinterprojekt det här .... på GSX1300R.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top