Led Zeppelin vs Deep Purple

Vilka är bäst?

• Antal röstningar
    0
Lägg av Chris!!!
Ytterligare en omöjlig poll från din sida.
För mig är det en humörsfråga om jag vill ha mer rakt på ös blire Djup Lila eller känner jag för lite mer flum så åker Zepelinarna på.

Flera nämner Perfect Strangers som favvo med Deep Purple, jag håller Dream Theaters version som snäppet bättre. Fläskigare gitarr får man leta efter! *duckar*

Jag gillar Led Zeppelin jävligt mycket. Ett av världens bästa band. Deep Purple tycker jag däremot är ganska dåliga. Gillar Child in time, annars har jag aldrig hört nån bra låt med dom.

Sweedo skrev:
2679246 .

Flera nämner Perfect Strangers som favvo med Deep Purple, jag håller Dream Theaters version som snäppet bättre. Fläskigare gitarr får man leta efter! *duckar*

Trots att jag är så stort Purplefan man kan bli har jag svårt att förstå hysterin som omgärdar Perect Strangers, både låten och albumet. Visst det är en helt okej låt men den är inte ens värdig att putsa skorna på You Keep On Moving, The Gypsy, Burn, Bloodsucker..osv osv.....och albumet tycker jag är direkt mediokert, älskar Knocking at Your Backdoor dock....

Nu ska man snart åka och höra lite Zeppelin framföras live av ett gäng eminenta spelemän....

Inget av banden är några favoriter men Purple vinner i längden i mitt tycke och smak med "mest röd tråd" i på sina album.

Dr.Bike skrev:
2679195 Det där säger du bara för att retas! :mad:

:D

Närå, faktiskt inte.
Jag är varken hemma på Deep Purple eller Led Zeppelin, men jag måste nog anse att LZ har aningen skönare/kortare riff i de låtar jag hört iaf.
Förstår mig nog inte på hysterin angående dessa två storheter, fast jag är nog uppvuxen i fel årtionde för att förstå mig på det kanske :)

Och korta riff gillar jag vet du ;)

Av ditt "garage" o dömma så skulle du gilla Higway Star med Purple. :tummenupp

Jonathan. skrev:
2680439 Närå, faktiskt inte.
Jag är varken hemma på Deep Purple eller Led Zeppelin, men jag måste nog anse att LZ har aningen skönare/kortare riff i de låtar jag hört iaf.
Förstår mig nog inte på hysterin angående dessa två storheter, fast jag är nog uppvuxen i fel årtionde för att förstå mig på det kanske :)

Och korta riff gillar jag vet du ;)

Chris Ash skrev:
2677873 Deep Purples betydelse för hårdrocken har förvanskats och förvrängts på vägen. Som du säger är det lite av "Alla vägar bär till Deep Purple" över hårdrockens släktträd och jag anser att världens första riktiga hårdrocksplatta är In Rock. Sen är det ju så att Deep Purple finns på varenda hårdrockares playlist, alltfrån thrashers och black metal-snubbar till pudelrockare älskar Purple.

Fast givetvis var Zeppelin också oerhört betydelsefulla.

Exactemundo! Mitt favorit spin-off band måste bli Rainbow, gärna bent out of shape med Joe Lynn Turner/Ritchie Blackmore/Dave Rosenthal/Roger Glover/Chuck Burgi configureringen.
Sen kom jag att tänka på Smoke on the water, måste väl ändå höra till en av världens mest spelade cover, och det av någon anledning:tungan Har ni hört Mattias IA Eklundhs (Freak Kitchen) tolkning av den låten? killen kan spela gitarr helt enkelt.

Zeppelins mest spelade cover torde väl bli stairway? och den bästa covern här, tycker jag att projectbandet, Far Corporation har gjort:tummenupp

Peder Rosberg skrev:
2681162 Exactemundo! Mitt favorit spin-off band måste bli Rainbow, gärna bent out of shape med Joe Lynn Turner/Ritchie Blackmore/Dave Rosenthal/Roger Glover/Chuck Burgi configureringen.
Sen kom jag att tänka på Smoke on the water, måste väl ändå höra till en av världens mest spelade cover, och det av någon anledning:tungan Har ni hört Mattias IA Eklundhs (Freak Kitchen) tolkning av den låten? killen kan spela gitarr helt enkelt.

Zeppelins mest spelade cover torde väl bli stairway? och den bästa covern här, tycker jag att projectbandet, Far Corporation har gjort:tummenupp

Jag är inget större fan av 80-talets Rainbow, Rising och Long Live Rock n Roll är mina favoriter, dessutom enligt mig ett par av de bästa plattorna nånsin.

På tal om Stairway och covers, ta och lyssna på ett band som heter Spirit (där fö Randy California spelade gitarr, samme snubbe som agerade stand in hos Purple vid ett gig i USA när Blackers skadat handen, som sagt alla vägar leder till Purple;)) och deras låt Taurus från sent 60-tal...."viss" likhet med Stairway to Heaven....

Chris Ash skrev:
Den 27/12 har The Tivoli "A tribute to Led Zeppelin", det var skitbra förra året, be there om du har möjlighet......:)

:tummenupp

Riktigt bra igår!

Ska man vara lite kritisk skulle de kanske lyft fram sången eller dämpat övriga instrument lite. Kan i och för sig ha berott på var jag stod. :va

jocke i köping skrev:
2680699 Av ditt "garage" o dömma så skulle du gilla Higway Star med Purple. :tummenupp

Det gör jag också! Gillar introt med basen starkt!
Försökte natuligtvis inte säga att DP är crap, absolut inte! Men det mesta av LZ faller mig mer i smaken. :)

Sitter och lyssnar på Heartbreaker, antagligen inte deras bästa. Men valet blir solklart när jag lyssnar på denna.

Gillar båda. Men det är en svag övervikt åt Zeppelin när det gäller mig.
/J

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa