Led Zeppelin vs Deep Purple

Vilka är bäst?

• Antal röstningar
    0
De som röstat på "jag gillar inte sån musik", vad gör de i den här tråden över huvud taget? :va

blacktriple skrev:
2677097 De som röstat på "jag gillar inte sån musik", vad gör de i den här tråden över huvud taget? :va

jag tänkte som så att efter jag röstat "gillar inte sån musik"
tänkte jag att ingen som inte gillar sån här musik går väl in här o röstar, då blir de ju missvissande siffror :huvet :D

Peder Rosberg skrev:
2677066 Svårt val! Men själv tycker jag att DP har bidragit mer till hårdrocken, med alla sidoproject och olika inlånade musiker/sångare bla Ritchie Blackmore, David Coverdale, Joe Lynn Turner, Joe Satriani. Så det får bli Deep Purple:tummenupp.
Man kan säkerligen ha många argument för att Purple är det bättre bandet av dem två. Men vad man inte kan hävda är att de har betytt mer för hårdrocken.

För mig är för övrigt jämförelsen lika orimlig som att mäta Ledin vs Springsteen. Led Zeppelin får min röst.

Jag röstade Deep Purple. Personligen är jag inte intresserad av vem som bidrog mest (världens första hårdrocksskiva, Machine Head, någon?), vem som är mest legend och vem som knarkade ihjäl sig. Jag tycker att Deep Purple har släppt mer musik som är bra än vad Zeppelin gjort medan Zeppelin har släppt dunderhits så har de också släppt monsterbottennapp. Deep Purple är jämnare och tilltalar mig mer. That´s it.

EDIT: Sen ska väl sägas att Deep Purple släppt över 40 skivor medan Zeppelin har släppt 12... ;)

Stuff skrev:
2677292 Man kan säkerligen ha många argument för att Purple är det bättre bandet av dem två. Men vad man inte kan hävda är att de har betytt mer för hårdrocken.

För mig är för övrigt jämförelsen lika orimlig som att mäta Ledin vs Springsteen. Led Zeppelin får min röst.

Nähe! inte det? Ritchie Blackmore, Joe lynn Turner, Ronnie James Dio, Cozy Powell, Gary Moore, Tommy Bolin, Ian Pace, David Coverdale, Glenn Hughes, John Lord, Jeff Beck, Joe Satriani. för att nämna några namn. Om man tar några gruppers namn såsom Rainbow, Dio, Black Sabbath Ronnie & the prophets, Electric Elves, Colloseum, Tempest, Jeff Beck group, Cozy Powells hammer, whitesnake, Yngwie Malmsteen, Big Bertha, så har dom alla mer eller mindre spelat ihop och har någon länk till DP, men dom kanske inte faller in under kategorin hårdrock?

Last edited:
Peder Rosberg skrev:
2677819 Nähe! inte det? Ritchie Blackmore, Joe lynn Turner, Ronnie James Dio, Cozy Powell, Gary Moore, Tommy Bolin, Ian Pace, David Coverdale, Glenn Hughes, John Lord, Jeff Beck, Joe Satriani. för att nämna några namn. Om man tar några gruppers namn såsom Rainbow, Dio, Black Sabbath Ronnie & the prophets, Electric Elves, Colloseum, Tempest, Jeff Beck group, Cozy Powells hammer, whitesnake, Yngwie Malmsteen, Big Bertha, så har dom alla mer eller mindre spelat ihop och har någon länk till DP, men dom kanske inte faller in under kategorin hårdrock?

Deep Purples betydelse för hårdrocken har förvanskats och förvrängts på vägen. Som du säger är det lite av "Alla vägar bär till Deep Purple" över hårdrockens släktträd och jag anser att världens första riktiga hårdrocksplatta är In Rock. Sen är det ju så att Deep Purple finns på varenda hårdrockares playlist, alltfrån thrashers och black metal-snubbar till pudelrockare älskar Purple.

Fast givetvis var Zeppelin också oerhört betydelsefulla.

blacktriple skrev:
2677097 De som röstat på "jag gillar inte sån musik", vad gör de i den här tråden över huvud taget? :va

Det är väl ungefär samma sorts människor som är inne i James Browntråden och undrar vad han gjort för musiken.

Muppar, med andra ord...

Deep Purple för min del, lite mer rakt på där!

Någon mera här som kan stoltsera med att äga 42st orginalpressade 1:a upplagan av alla purple fram till -85 ??

till o med "the book of talisyn"

Dr.Bike skrev:
2674113 Alltså....;)
Här kan man skriva spalt-mil, men för att bara döma av det hela en gång för alla så säger jag bara:

D E E P P U R P L E

Nuff´said.

om jag inte har helt fel så var det ca:42 skivor fram till -85 fast en del av dom var ju skivbolagets släpp med "the best of" .. med lite bonuslåtar på så man inte kunde låta bli o handla ,, :tuttar

imaster skrev:
2677743 Jag röstade Deep Purple. Personligen är jag inte intresserad av vem som bidrog mest (världens första hårdrocksskiva, Machine Head, någon?), vem som är mest legend och vem som knarkade ihjäl sig. Jag tycker att Deep Purple har släppt mer musik som är bra än vad Zeppelin gjort medan Zeppelin har släppt dunderhits så har de också släppt monsterbottennapp. Deep Purple är jämnare och tilltalar mig mer. That´s it.

EDIT: Sen ska väl sägas att Deep Purple släppt över 40 skivor medan Zeppelin har släppt 12... ;)

jocke i köping skrev:
2677932 om jag inte har helt fel så var det ca:42 skivor fram till -85 fast en del av dom var ju skivbolagets släpp med "the best of" .. med lite bonuslåtar på så man inte kunde låta bli o handla ,, :tuttar

Fast om man bara räknar studioplattor är det 11, räknar man med officiella och "halvofficiella" livesläpp hamnar vi på 27 st fram till 1985.

Har du bootlegs också?

om du har kollat i Bonniers rock lexikon så stämmer det inte riktigt ,, men det är bara småfel där ,, jo en del bootleg´s åxå ,, lustigt nog hittade jag "on the wing´s of an russian foxbat" på ginza av en slump för något år sedan ,, hade den bara på kassett innan ,, jo jag är ett purple freak ,, :tuttar

Chris Ash skrev:
2677937 Fast om man bara räknar studioplattor är det 11, räknar man med officiella och "halvofficiella" livesläpp hamnar vi på 27 st fram till 1985.

Har du bootlegs också?

jocke i köping skrev:
2677942 om du har kollat i Bonniers rock lexikon så stämmer det inte riktigt ,, men det är bara småfel där ,, jo en del bootleg´s åxå ,, lustigt nog hittade jag "on the wing´s of an russian foxbat" på ginza av en slump för något år sedan ,, hade den bara på kassett innan ,, jo jag är ett purple freak ,, :tuttar

Nej, källan är www.thehighwaystar.com, mycekt bra sida fö om du inte besökt den tidigare.

Det släpps ju lite nya kul grejor nu som går att köpa på ginza, bla en uppstädad version av Live in Stockholm 1970 (gamla Scandinavian Nights), Live at Montreux 1969, Live in Stuttgart och NEC 1993 och enligt ryktet kommer äntligen Live in London 1974 att ges ut i sin helhet med 30 minuter Space Truckin' som avslutning, en av mina absoluta favorit-lives med Purple.

men jösses ,, det var skojj ,,
det var länge sedan ja kollade något om purple ,,
men ja ska kolla upp det ja har när ja kommer hem från jobbet ,, (är ju där nu)
Live in London ,, ja jäklar ,, coverdale som gör space truckin coolt ,, å 30 min x-tra oj ojojoj

för övrigt så måste jag få säga ang,purple medlemmarna att dom skött sig väldigt bra jämförelsevis med andra samtida rockband när det gäller droger som knarkotikum å sånnt ,, "bara" Bolin som överdoserade ,, om vi jämför med giganterna Uriah Heep så är ju purple gossarna rena rama helgonen ,, (det är dom för visso enl,mig iaf)

// jocke :yoparty

Chris Ash skrev:
2677947 Nej, källan är www.thehighwaystar.com, mycekt bra sida fö om du inte besökt den tidigare.

Det släpps ju lite nya kul grejor nu som går att köpa på ginza, bla en uppstädad version av Live in Stockholm 1970 (gamla Scandinavian Nights), Live at Montreux 1969, Live in Stuttgart och NEC 1993 och enligt ryktet kommer äntligen Live in London 1974 att ges ut i sin helhet med 30 minuter Space Truckin' som avslutning, en av mina absoluta favorit-lives med Purple.

jocke i köping skrev:
2677914 Någon mera här som kan stoltsera med att äga 42st orginalpressade 1:a upplagan av alla purple fram till -85 ??

till o med "the book of talisyn"

:bow Inte illa.

Vad ska man göra för att du ska digitalisera dessa samt bränna skivor? :lol

Tusan också! Måste man välja??! :( Jag har kört hoj hela sommaren med både Deep Purple och Led Zep i mp3 spelaren.

Perfekt Strangers (Deep Purple) är inte alls bra för trafikmoralen. Det går lite lugnare till med me 'Ramle On' (Led Zep) i lurarna. :D

I 'Love ain't no stranger' (Whitesnake) händer det lätt att gitar-riffen får ackompanjemang av slip on systemet. Ofta i något högre tonart än gitarren.

'Turbo lover' (Judas Priest) spelas lämpligen lååååångt bort från polisen.:yoparty

Deep Purple för min del. tycker Led Zeppelin lider för mycket av Page och Plants hybris. Mer Bonham hade varit bra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg