Led Zeppelin vs Deep Purple

Vilka är bäst?

• Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Länge sen vi hade en sån här head to head poll, vi kör the clash of the titans....

Vilket band är bäst?

hmm, jadu, måste bli deep purple bara för att jag gillar hammond orgel så mycket :)

Alltså....;)
Här kan man skriva spalt-mil, men för att bara döma av det hela en gång för alla så säger jag bara:

D E E P P U R P L E

Nuff´said.

Snöade in på dem efter att en väninna spelat IV, var kär redan efter introt på Black Dog, men har sakta men säkert avancerat till och föredra Houses Of The Holy i stället.

Svårt o gissa vilket band jag röstade på ?

Btw, Chris, som svar på ett inlägg du gjorde i tidigare tråd, Boston e good shit ;)

Last edited:
jag vet inte vad det är jag missar med deep purple, men folk verkar ju gilla dom. Att jämföra zeppelin med deep purple känns för mig som att jämföra bob dylan med mora träsk.

Svårt. Det känns lite som att det är dagsformen som avgör.

Just idag är jag mer purple.

Tror jag ska gå och sätta på "perfect strangers". :jäs

Led Zeppelin har ju odlat sin myt och image riktigt skickligt, man är kritikernas kelgrisar, vinner polarpriset och anses numera som ett av tidernas bästa band.

Deep Purple återuppstod ju 1984 och har efter det gjort en hel del ytterst mediokra prylar (vilket iofs Zeppelin också gjorde, Coda gör väl ingen glad?), är dessutom fortfarande aktiva som en trött gammal maskin som går på halvfart live(vilket dock fortfarande överträffar 95% av alla andra band), även om de fortfarande kan blixtra till ordentligt i studion. De bashas ständigt i tidningar och är inte ens med i Rock n Roll Hall of Fame.

Hade Deep Purple dött med Tommy Bolin 1976 för att aldrig återuppstå hade deras legendstatus tveklöst varit minst jämte Zeppelins. Vid en jämförelse 1968-1976 vinner Purple på knockout, sett över hela karriären blir det jämnare.

Men jag röstar på Deep Purple, framförallt för det förkrossande livemonster bandet var mellan 1970-tidigt 75 då stjärnan började dala i takt med att dekadensen sköt i höjden. Varken förr eller senare har fem så begåvade musiker delat en scen.

blacktriple skrev:
2674355 Svårt. Det känns lite som att det är dagsformen som avgör.

Just idag är jag mer purple.

Tror jag ska gå och sätta på "perfect strangers". :jäs

Den 27/12 har The Tivoli "A tribute to Led Zeppelin", det var skitbra förra året, be there om du har möjlighet......:)

Last edited:
Pest eller kolera,men Depp Purple har ju gjort några bra låtar åtminstone så dom fick min röst.

Röstade på Deep Purple även om jag är ett stort fan av båda grupperna. Tycker purple varit jämnare under alla år, zeppelin har gått från klarhet till bottennapp för många gånger. :)

Chris Ash skrev:
2674775
Den 27/12 har The Tivoli "A tribute to Led Zeppelin", det var skitbra förra året, be there om du har möjlighet......:)

Mycket ledigare än vad jag är går nog inte att vara, I'll be there! :tummenupp

Olof.B skrev:
2676897 Sen sweden rock i somras måste jag säga zeppelin.

Deep purple var ju helt värdelösa live.

Helt riktigt!
Nån som däremot rockade så var det George Thorogoode :yoparty :yoparty

Olof.B skrev:
2676897 Sen sweden rock i somras måste jag säga zeppelin.

Deep purple var ju helt värdelösa live.

Det har nog med att göra att domm är skapligt gammla nu och har typ bara två st kvar av orginalmedlemmarna. Domm är inte deep purple nå längre med andra ord

Svårt val! Men själv tycker jag att DP har bidragit mer till hårdrocken, med alla sidoproject och olika inlånade musiker/sångare bla Ritchie Blackmore, David Coverdale, Joe Lynn Turner, Joe Satriani.
Så det får bli Deep Purple:tummenupp.

Wah! Huh!
HUR kan det vara SÅ jämnt???
Ofattbart att det inte är typ 99% upp för DP!

Deep Purple...No doubt about it!

Har ju hur mycket bra låtar som helst imo men Led Zeppelin har bara en handfull i jämförelse tycker jag...

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa