LED helljusstrålkastare - ?

Kool att det verkar hända en del i ämnet iaf :tummenupp Xenon tycker jag personligen är ungefär lika stor flopp som minidisc iom mp3 spelarna.. men det är jag det.

Xenon tycker jag är skitbra, jag kommer att konvertera alla mina fordon i framtiden, men det är jag det...

Mer ljus än ur en 120W Halogen, men lastar bara generatorn med 55W, har man då tre extraljus så blir besparingen avsevärd.

På leksaksfordonen (elbilar/motorcyklar) är det ju av ännu större vikt att hålla nere förbrukningen, så där lär det bli 5W LED halvljus och 15W Xenon helljus.

Jo det är fint när det fungerar =0) Hur länge har man haft xenon i större utsträckning, 10-15 år? Det är f-n skön parodi på fordonstillverkare att misslyckas med tekniken i stora serier av fordon trots den hyffsat långa erfarenheten.

Xenon tycker jag personligen är ungefär lika stor flopp som minidisc iom mp3 spelarna.. men det är jag det.

Hur menar du här?
Gå ut och kolla hur många fordon tillverkade de senaste 10 åren som har xenonbelysning. Inte direkt min definition av flopp.

Hur menar du här?
Gå ut och kolla hur många fordon tillverkade de senaste 10 åren som har xenonbelysning. Inte direkt min definition av flopp.

Och hur många har god tillförlitlighet i ljustyrka, tändare, bra ljusbild? 30% väljer xenon för utseendet, 30% för att det ingår, 20% för att de kan fördelarna (när det funkar) och 20% har ingen aning om vad det är mer än ett lyse.

Helt och hållet en egen uppskattning :tummenupp

Nu har priserna gått ner något jämfört med för 5-10 år sedan men det är fortfarande förhållandevis dyra komponenter som originaldelar med kvalitet som i vissa fall inte kan ses som annat än ett skämt.

Last edited:
Och hur många har god tillförlitlighet i ljustyrka, tändare, bra ljusbild? 30% väljer xenon för utseendet, 30% för att det ingår, 20% för att de kan fördelarna (när det funkar) och 20% har ingen aning om vad det är mer än ett lyse.

Nu har priserna gått ner något jämfört med för 5-10 år sedan men det är fortfarande förhållandevis dyra komponenter som originaldelar med kvalitet som i vissa fall inte kan ses som annat än ett skämt.

håller med fullständigt.

bytte till original xenon på min bil och det tog ca 10 sek innan det ha blivit full ljusstyrka när man slår på ljuset, Vid byte mellan hel/halv tog det lika länge innan det vart fullt drag i ljuset.

3 st balaster brann upp visserligen fick jag nya på garantin.
9 st lampor brann upp trådarna som går runt skälva lampkroppen "metall" smälte o gick av, Återigen garanti.:gnissla

På min bil får man riva ur luftburk batteri och en del annat kraffs för att kunna byta lampor så jag rev ur skiten o satte in vanliga halogen igen.:huvet

nu visade det sig att xenonen bränt upp kromet i reflektorerna o jag åkte på 2 nya framlampor utöver detta, strålkastarna gick inte på noen garanti trots det var original xenon sats.:brinnerup

mvh

Okej, men nu bytte du helt plötsligt argumentation från flopp till kvalité.
Går liksom inte att diskutera när man byter ämne.

xenon funkar skitbra i de absolut flesta fabriksmonterade konfigurationer och det är definitivt inte någon flopp.

bytte till original xenon på min bil och det tog ca 10 sek innan det ha blivit full ljusstyrka när man slår på ljuset, Vid byte mellan hel/halv tog det lika länge innan det vart fullt drag i ljuset.

Errr, orginal xenon med två olika xenonlampor? Är det vanligt? Har inte haft det på någon bil någonsin.

Last edited:
Okej, men nu bytte du helt plötsligt argumentation från flopp till kvalité.
Går liksom inte att diskutera när man byter ämne.

Hehe nja ämnet är fortfarande detsamma, bristen på kvalitén är ju anledning till att jag tycker att det är en flopp. Att folk inte vet om ev problem innan de köper bil och att de säljs i större upplagor gör inte saken bättre. Sen lägger jag inte så stor vikt i "bloggfrasers korrekthet i sammanhanget" utan använde uttrycket flopp i exemplet :tummenupp

xenon funkar skitbra i de absolut flesta fabriksmonterade konfigurationer och det är definitivt inte någon flopp.

Vilka?

BMW e39 27000 mil utan problem.
2 olika Volvo V70s utan några som helst problem.

Utöver dessa ett par firmabilar som aldrig krånglat med Xenon.
Men det är ju bara mina erfarenheter...

Ok, Bmw har haft en del bekymmer med givarna samt dålig ljusstyrka p.g.a strålkastaren = byte. Sen om det är reflektor, lins eller spänningsrelaterat kan jag inte säga med säkerhet.

V70 har fungerat hyffsat, inga jättebekymmer med dåligt ljus som många andra märken men givarna för den automatiska höjdregleringen kan strula och får den felkod i systemet är ofta resultatet att den vinklar ned sig max och sen ser man ingenting.. nästan.

Tändarna eller ballasterna brukar kunna ha siosådär livslängd på flera märken, blinkande ljus, fungerar ibland och ibland inte är vanliga symptom. Ibland har dom monterat dem så klantigt från fabrik att de ligger o badar efter regn eller tvätt med mörker som resultat, välbeprövade produkter som kommer ut från bandet "ibland"... :tummenupp

Sen är de flesta någorlunda nöjda med att det lyser, sen att det kan variera i styrka, inställningen kan vara tokig eller att en ljusbild kan vara mer eller mindre vettig tänker man inte på.. "det har väl alltid sett ut sådär?". Om du kollat upp ditt rullande elfel där på 27000 mil kan jag nästan lova dig att det kunde sett bättre ut med ljusen några ggr under dom milen.

Hur som helst, nej det är inga evighetsmaskiner men med tanke på vad de tar betalt för artiklarna så kunde man många gånger önska bättre doningar för allt för ofta går det sönder oroväckande tidigt.

Hehe jo men hade du haft erfarenheten så hade du inte funderat över det. Om du sett 5-10 bilar som har xenon och det fungerar hyggligt säger inte så mycket. Det är i vissa falla ett utbrett problem bland tillverkarna då, förmodligen, flera använder samma tillverkare. När de gör bort sig är det inte några 100 bilar som blir drabbade utan det är tusen och åter tusentals bilar som blir drabbade precis som med många andra delar tillverkare inte testar ut ordentligt.

I vissa fall utförs åtgärder per automatik och tjänstebilar är ju föga troligt att du/ni själva skruvar med. Problemet här är att det inte alltid är en bättre produkt som ersätter den felaktiga eftersom det blir dyrt att ersätta ett stort lager av artiklar även om man vet att produkterna inte är så mycket att ha.

Har du hållt i en ljusmätare och kan något om asymmetri, ljusbildernas olika utformningar samt nedvinkling så torde du inte ha några bekymmer att förstå varför de blir tokigt allt för ofta.

Gjorde ett litet ljustest med befintlig belysning, förutsättningar samt bilder:

VFR VS Camry​

• Samtliga lampor (hel/halv) är H7 och båda fordonen använder hel+halv vid helljus på. Motorcykeln har precis som bilen dubbla hel/halvjusstrålkastare även om det i regelverket räknas som ett halvljus.
  • Bil och mc har samma märke/modell av halvljuslampor, för helljus har mc´n det som sitter från fabrik och inte otänkbart att det likaså för bilen.
  • Båda har en inställning på 5cm/10m men motorcykelns strålkastare är högre monterad än bilens
  • Båda går på tomgång vid fotografering

Mätplats för att visa "ljussättningen"
32408865.jpg

VFR-strålkastare

32408866.jpg

32408867.jpg

Camry-strålkastare
32408868.jpg

32408869.jpg

Camry - Halvljus
32408871.jpg

VFR - Halvljus