LED helljusstrålkastare - ?

Nej det finns inget som duger. Mängden ljus må vara stor men ljusbilden suger fortfarande. Xenon är fortfarande kung och lär så vara något år till...

Ifs inte mc men på bilsidan har ju bl.a audi börjat med Led strålkastare så det borde väl inte vara långt kvar tills mc får det om tillverkarna vill ha det

Ifs inte mc men på bilsidan har ju bl.a audi börjat med Led strålkastare så det borde väl inte vara långt kvar tills mc får det om tillverkarna vill ha det

Njaaea.. nja Audi har iofs varselljus med led men det är inte det jag är ute efter. Däremot "sägs det att Audi sagt att de haft tekniken" under många år för ledstrålkastare, sen att det inte har hamnat på bilarna vet jag inte riktigt varför. Kan vara regler och bestämmelser som gör det svårt och/eller kylning för dessa system som gör att Xenon blir lättare till vikt och billigare att ta fram/hantera. Lexus har det till sina "toppmodeller" som youtubeklippet ovan visar.

Njaaea.. nja Audi har iofs varselljus med led men det är inte det jag är ute efter. Däremot "sägs det att Audi sagt att de haft tekniken" under många år för ledstrålkastare, sen att det inte har hamnat på bilarna vet jag inte riktigt varför. Kan vara regler och bestämmelser som gör det svårt och/eller kylning för dessa system som gör att Xenon blir lättare till vikt och billigare att ta fram/hantera. Lexus har det till sina "toppmodeller" som youtubeklippet ovan visar.

BMWs nya 6 serie har led-strålkastare som tillval nu. Så förhoppningsvis kan det komma till hojar snart. Om det nu är bra. Har inte sett det irl

p90071199highres.jpg

Last edited:
Det måste ju vara bra mycket jobb för att få ett adaptivt eftermarknadssystem till MC med tanke på höjdskillnader och allt möjligt som antagligen måste ställas in och justeras för varje modell?

Även sånt som förarens vikt och sittställning osv. lär ju innebära en del svårigheter det med?

Eller tänker jag galet nu?

Det måste ju vara bra mycket jobb för att få ett adaptivt eftermarknadssystem till MC med tanke på höjdskillnader och allt möjligt som antagligen måste ställas in och justeras för varje modell?

Även sånt som förarens vikt och sittställning osv. lär ju innebära en del svårigheter det med?

Eller tänker jag galet nu?

Helljus får du ju rikta hursomhelst (sålänge det pekar framåt) och behöver ingen speciell ljusbild heller.

Ser inga krångligheter alls egentligen. Byta ut halvljuset kan dock bli knivigt med regler och sånt

Helljus får du ju rikta hursomhelst (sålänge det pekar framåt) och behöver ingen speciell ljusbild heller.

Ser inga krångligheter alls egentligen. Byta ut halvljuset kan dock bli knivigt med regler och sånt

Jaha, missade att det bara gällde helljus. Doh.

Fast det som Audi och BMW använder i LED-ljus är väl just halvljuset... eller?

ja varselljusen har de ju haft ett tag men nu har de även börjat med Strålkastare bl.a till nya a6an, a7, a8 och R8

Last edited:
Audi A8 har haft det ett tag och nya A6 fick också tekniken som föregående sa här. Jag tycker det är sketacoolt. :Bugar

Det finns riktigt starka 16-led arbetsljuslampor som jag har på servicebussen, dock lyser de inte så långt men grymt bra i närområdet.

Men fatta vilken gåva till alla mc-batterier LED är! :brinnerup

jag har en jäkligt stark ficklampa med LED. Den ska vara på 1300 lumen enligt säljaren.
Kan intyga att den lyser som fan både brett och långt MEN....på full sketa så drar den mycket batteri. Vet att LED i vanliga fall är snåla men min har 5 creed dioder och drivs av 2 st 3,7 volts batterier. Från fulladdat till nära tomt är det inte ens 1 timme. Det är rätt kort jämfört med vanliga ficklampor.

Men i en bil eller mc med generator är det ju ett mindre problem. Det går definitivt rikta leds så dom funkar som både hel och halvljus.
Anledningen till att det inte används är garanterat pga reservdelsindustrin.

jag har en jäkligt stark ficklampa med LED. Den ska vara på 1300 lumen enligt säljaren.
Kan intyga att den lyser som fan både brett och långt MEN....på full sketa så drar den mycket batteri. Vet att LED i vanliga fall är snåla men min har 5 creed dioder och drivs av 2 st 3,7 volts batterier. Från fulladdat till nära tomt är det inte ens 1 timme. Det är rätt kort jämfört med vanliga ficklampor.

Men i en bil eller mc med generator är det ju ett mindre problem. Det går definitivt rikta leds så dom funkar som både hel och halvljus.

Du har inte testat va?

En del av poängen med ljusbilden i fordon är att man skall ha lagom spridning av ljuset. En ljusdiod lyser jättemycket nära för att relativt snabbt avta, för ökad längd trimmar man bara med häftigare ljusdiod. Problemet i ett fordon är då att man självbländar sig med enorm mängd ljus nära och så slutar det med att man ändå inte ser ett smack.

Även de nya BMW/Audi som har LED halvljus har betydligt sämre ljus än motsvarande Xenon. Fler lumen men på fel ställe...

LED är fortfarande sämre när det kommer till lumen/W. Så xenon är batteriets bästa vän åtminstone på främre strålkastaren. Men ack så bra att slippa 21w bromsljus....

Last edited:

På vilket sätt då?

Batteriet i min motorcykel används för att driva lite el innan jag startar, samt startmotorn, när motorn går tas all ström från laddningen och en liten del går till att ladda upp batteriet igen efter start.

Kool att det verkar hända en del i ämnet iaf :tummenupp Xenon tycker jag personligen är ungefär lika stor flopp som minidisc iom mp3 spelarna.. men det är jag det.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd