LED-Blinkerslampor med eller utan canbus-kompatibilitet

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har ju glödlampor på framblinkers (21W)och LED bak (1W), kör med lastoberoende relä.

Skulle vara trevligt om man kunde få bort flackandet på halvljuset när man använder blinkersarna så tanken var att ersätta glödlamporna fram med LED.

Vad är det man ska ha? Hur fungerar dessa som är till bilar, drar inte de som är till för can bus mer ström än lampor utan? Tänkte på flackandet av halvljuset.
 
Flackande halvljus tycker jag mer låter ut som nån dålig jordning till framlampan och blinkers, tänker på det fenomen man får på tex släpvagnar med blinlande bakljus för det kan väl knappast vara så att halvljuset blinkar med blinkersen original? Kan väl också vara spänningsmatningen (tänker att lyse och blinkers bör matas av samma spänningsmatning upp till reglaget) för lyse och blinkers som är dålig så du får spänningsfall då blinkersen börjar dra ström. Lampor för canbus drar väl lika mycket ström som en vanlig glödlampa för annars skulle ju canbussystemet känna av det och indikera fel, de utan drar nog mindre med ström och i sånt fall kan det säkert avhjälpa problemet om än på "fel sätt" genom att dölja det ursprungliga felet.

Nu vet jag inte hur tjorvigt detta är pä en kåphoj men testa att dra en tillfällig jordkabel från tex minus på batteriet eller ramen där man vet att det är bra jord och till framlampan och se om det hjälper. Man bör kunna mäta sig fram till vad som orsakar spänningsfallet med mulitmeter men då blir man nog tvungen att bygga bort blinkersrelä så blinkersen lyser hela tiden för att mulitmeterna ska hänga med och visa ett säkert mätvärde.

Nånstans har du nåt som ger spänningsfall då blinkersen tar ström och det gäller bara att hitta det, har du lite koll så är mulitmeter snabbaste sättet att hita det även om du nog får byta ut blinersreläet mot en kabelbit under felsökningen. Detta borde ju vara ett lämpligt vinterprojekt.
 
Last edited:
Tror knappast det är något som är onormalt. Haft denna Busan sedan den i princip var ny. Och en annan innan, samma sak.

Menar inte att halvljuset blinkar. Det var ju samma med original bromsljus på båda hojar, bytte till ett komplett LED-baklyse från kina på den nuvarande och det jag beskriver försvann.

Lampan Comeback länkat till ser ut att vara exakt det jag letar efter. Ingen canbus-dynga:) ,den där drar ju as-lite ström enligt spec så den måste ju lösa saken.
Fast nu ska jag ha den som heter BA15s. Råkade beställa 2st BAU15s, men drog iväg ett mail nu att det blev fel.
 
Last edited:
Tror knappast det är något som är onormalt. Haft denna Busan sedan den i princip var ny. Och en annan innan, samma sak.

Menar inte att halvljuset blinkar. Det var ju samma med original bromsljus på båda hojar, bytte till ett komplett LED-baklyse från kina på den nuvarande och det jag beskriver försvann.

Lampan Comeback länkat till ser ut att vara exakt det jag letar efter. Ingen canbus-dynga:) ,den där drar ju as-lite ström enligt spec så den måste ju lösa saken.
Fast nu ska jag ha den som heter BA15s. Råkade beställa 2st BAU15s, men drog iväg ett mail nu att det blev fel.

Vad händer med lyset då du slår på blinkers? Är väl inte ovanligt att tillverkare prutar på funktionen bara den är "nog bra" om dom kan spara pengar.

Har själv tänkt mäta spänningfallet till lyset på bilen för det måste vara spänningsfall, då man ser hur tunna kablar det är kan man aldrig få ut full effekt ur lamporna.
 
Vad händer med lyset då du slår på blinkers? Är väl inte ovanligt att tillverkare prutar på funktionen bara den är "nog bra" om dom kan spara pengar.

Har själv tänkt mäta spänningfallet till lyset på bilen för det måste vara spänningsfall, då man ser hur tunna kablar det är kan man aldrig få ut full effekt ur lamporna.

Kan vara givande att mäta
hade ca 14,3 Volt mätt vid generatorn
men
hade 11,4 Volt mätt på H4-lampans stift i lampsockeln på Sprint RS

https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=
 
Last edited:
Vad händer med lyset då du slår på blinkers? Är väl inte ovanligt att tillverkare prutar på funktionen bara den är "nog bra" om dom kan spara pengar.

Har själv tänkt mäta spänningfallet till lyset på bilen för det måste vara spänningsfall, då man ser hur tunna kablar det är kan man aldrig få ut full effekt ur lamporna.

Händer?, Nej allt fungerar bra som det alltid har gjort. Det jag nämnde är knappt märkbart.

Tror på de där Led-lamporna jag beställt.
Helt klart en uppdatering med dem och det modellanpassade lastoberoende relät jag satte dit tidigare. Både livslängd och strömförbrukningsmässigt.
 
Last edited:
Kan mycket väl tänka mig att det du upplever är "standard" och uträknat som "nog bra funktion" för att spara pengar och att byte till led lampor som tar lite ström försvinner problemet. Förstår att du tar den enkla vägen att bara byta lamporna och det hade jag nog själv gjort ;)

Dock hade det varit kul att veta grundproblemet, för nånstans verkar du ha spänningsfall. Är inte otroligt att du kan få märkbart bättre lyse på hojen om du får bort spänningfallet för om jag inte minns fel tappar glödlamporna mycket ljusstyrka redan vid lite lägre spänning.
 
Sen om mn gogglar på halogen output vs voltage så ser man hur mycket ljus man tappar med sånt spänningsfall....

:4skrika

Jo, man tappar ca 50% av ljuset från 14Volt till 11,4Volt. Så med resultatet 14 Volt på halvljuslamporna och halvljus i båda strålkastarna på Sprint RS så blev det 4 ggr så mycket ljus på vägen som tidigare.
Vilket ungefär fördubblar räckvidden på halvljuset.
Nackdelar ?
Ja Sprint RS har så dålig reflektor + strålkastarglas så med halvljuset rätt inställt så hamnar helljuset ca 12 meter åt vänster sida på 100meters avstånd från den högra strålkastaren.
Dvs ute i skogen.
Och från den vänstra strålkastastaren är det tvärtom helljuset ca 12 meter åt höger sida på 100meters avstånd
Uppmätt med strålkastaren inomhus 4 meter från en projektorduk, där låg centrum för helljuset från högra strålkastaren ca 48cm vänster och 5 cm högre än halvljuset .
Därför används i original höger strålkastare till halvljus, vänster till helljus.
Men där jag bor i Gbg har har det ingen större betydelse att helljuset är värdelöst jämfört med halvljuset. När jag använder båda till halvljus.
Det är så tät trafik så helljuset går sällan att använda.
Och gasa på nattetid i de här trakterna för bra helljus är kanske inte så smart.
En vän låg efter krockat en älg sittande på MC nersövd 3 veckor på Sahlgrenska.
 
Last edited:
Jo, man tappar ca 50% av ljuset från 14Volt till 11,4Volt. Så med resultatet 14 Volt på halvljuslamporna och halvljus i båda strålkastarna på Sprint RS så blev det 4 ggr så mycket ljus på vägen som tidigare.
Vilket ungefär fördubblar räckvidden på halvljuset.
Nackdelar ?
Ja Sprint RS har så dålig reflektor + strålkastarglas så med halvljuset rätt inställt så hamnar helljuset ca 12 meter åt vänster sida på 100meters avstånd från den högra strålkastaren.
Dvs ute i skogen.
Och från den vänstra strålkastastaren är det tvärtom helljuset ca 12 meter åt höger sida på 100meters avstånd
Uppmätt med strålkastaren inomhus 4 meter från en projektorduk, där låg centrum för helljuset från högra strålkastaren ca 48cm vänster och 5 cm högre än halvljuset .
Därför används i original höger strålkastare till halvljus, vänster till helljus.
Men där jag bor i Gbg har har det ingen större betydelse att helljuset är värdelöst jämfört med halvljuset. När jag använder båda till halvljus.
Det är så tät trafik så helljuset går sällan att använda.
Och gasa på nattetid i de här trakterna för bra helljus är kanske inte så smart.
En vän låg efter krockat en älg sittande på MC nersövd 3 veckor på Sahlgrenska.

Finns mycket älg runt Göteborg o blyga är dom inte heller
 
Jo, man tappar ca 50% av ljuset från 14Volt till 11,4Volt. Så med resultatet 14 Volt på halvljuslamporna och halvljus i båda strålkastarna på Sprint RS så blev det 4 ggr så mycket ljus på vägen som tidigare.
Vilket ungefär fördubblar räckvidden på halvljuset.
Nackdelar ?
Ja Sprint RS har så dålig reflektor + strålkastarglas så med halvljuset rätt inställt så hamnar helljuset ca 12 meter åt vänster sida på 100meters avstånd från den högra strålkastaren.
Dvs ute i skogen.
Och från den vänstra strålkastastaren är det tvärtom helljuset ca 12 meter åt höger sida på 100meters avstånd
Uppmätt med strålkastaren inomhus 4 meter från en projektorduk, där låg centrum för helljuset från högra strålkastaren ca 48cm vänster och 5 cm högre än halvljuset .
Därför används i original höger strålkastare till halvljus, vänster till helljus.
Men där jag bor i Gbg har har det ingen större betydelse att helljuset är värdelöst jämfört med halvljuset. När jag använder båda till halvljus.
Det är så tät trafik så helljuset går sällan att använda.
Och gasa på nattetid i de här trakterna för bra helljus är kanske inte så smart.
En vän låg efter krockat en älg sittande på MC nersövd 3 veckor på Sahlgrenska.

Det är ju inte lite ljus som man då tappar vid spänningsfall. På hojen märker man ju inte av om lyset är dåligt där jag bor, största delen av säsongen är det ju ljust dygnet runt, på bilen är det mer märkbart då det är mörkt största delen av dygnet på vintern.

Finns mycket älg runt Göteborg o blyga är dom inte heller

Jag har en ung jämthund som håller på jagas in ;)
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top