led bakljus smäller säkringar

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Tjo, har problem med mitt delade bakljus, är av modell LED å är med integrerad blinkers, den satt på när jag köpte hojen och fungerade felfritt juni-okt, men när jag tog fram hojen till denna säsong så går säkringen hela tiden, har provat med en något större säkring men det är samma sak där, den smäller, någon som har tips om vad som kan va galet?? blinkersen funkar även när säkringen går, så det är bara bakljus å skyltbelysningen som brakar.
Mvh

motstånd är monterat, kan det va dom som är körda?
Vad ska du ha motstånd till i bakljuset och i skyltbelysningen? :confused:
Går säkringen momentant (1) eller efter en stund (2)?
Om 1: Läs inlägg #2 igen.
Om 2: För hög belastning på säkringen.

nej sry jag har inte motstånd på bakljuset, det är ju bara på blinkersen i den^^ säkringen poppar inte på en gång utan efter ett tag, kan ju kanske prova att koppla bort skyltbelysningen, satt en 10A förut å testa med 15A men den poppa hyggligt fort iafall=/

blir inte klok på detta, var inte skyltbelysningen som orsaka problemet iafall, eftersom det tar olika lång tid innan säkringen smäller, hur kan man kolla vad som är problemet?

hur kan man kolla vad som är problemet?
Går säkringen endast när hojen är igång, när hojen är igång och du är ute och kör eller även om hojen bara står stilla med avslagen motor och med tändningslåset i läne ON?
Utifall något av de två första så är det ju sannolikt någon avskalad, nött kabel som kommer i kontakt med jord och orsakar kortslutning.
Du vet ju vilken av säkringarna som går så har du tillgång till elschema på hojen så kan du se vilka kretsar som den säkringen försörjer, annars får du försöka följa kablarna utifrån säkringen. Felet finns i dessa kretsar. Sedan är det bara att koppla ur det som belastar dessa kretsar, ex. lysen, blinkers, instrumentering, ev. larm etc. Går säkringen fortfarande efter att det mesta är urkopplat så har då någon intermittent kortslutning i någon krets. Läs då inlägg #2 igen.

Går säkringen endast när hojen är igång, när hojen är igång och du är ute och kör eller även om hojen bara står stilla med avslagen motor och med tändningslåset i läne ON?

tack för att du svarar=) har haft den stående med tändningen på nu en halvtimma å det verkar va lugnt,händer ingenting, har kollat alla kablar där bak, har rotat runt lite när tändningen var på för att se om det var nått som var skaft av lr så men det verkar lugnt, för kommer nått åt jord så poppar den direkt va? skall ställa ut hojen en stund sen å se om den poppar med bara motorn igång oxå, Mvh

Att man måste ha förkopplingsmotstånd för dioder är bara skrock... men de kan behövas ibland.

dioder används som "backventiler" inom elektronik, och har du bara en diod blir det kortis, men jag antar att du menar lysdioder eller LED's?

en lysdiod MÅSTE ha förkopplingsmotstånd, till skillnad mot en diod fungerar lysdioden INTE som en backventil, däremot lysed den bara om den är kopplad med rätt polaritet.

Har du inget förkopplingsmotstånd i en lysdiod blir det garanterat kortis, och lysdioden brinner antagligen upp.

Så håll din dynga för dig själv om du inte vet va du skriver om.

Däremot är det väldigt väldigt vanligt att lysdioder som säljs som tillbehör till bilar och MC har inbyggda förkopplingsmotstånd för 12V, men att säga att lysdioder inte behöver förkopplingsmotstånd är bara helt korkat.

dioder används som "backventiler" inom elektronik, och har du bara en diod blir det kortis, men jag antar att du menar lysdioder eller LED's?

en lysdiod MÅSTE ha förkopplingsmotstånd, till skillnad mot en diod fungerar lysdioden INTE som en backventil, däremot lysed den bara om den är kopplad med rätt polaritet.

Har du inget förkopplingsmotstånd i en lysdiod blir det garanterat kortis, och lysdioden brinner antagligen upp.

Så håll din dynga för dig själv om du inte vet va du skriver om.

Däremot är det väldigt väldigt vanligt att lysdioder som säljs som tillbehör till bilar och MC har inbyggda förkopplingsmotstånd för 12V, men att säga att lysdioder inte behöver förkopplingsmotstånd är bara helt korkat.

Var de inte lysdioder de snackades om :confused:
Och för de andra så måste en lysdiod inte alls ha förkopplingmotstånd, om man seriekopplar tillräckligt många så att inte spänningen blir för hög. har provat detta flera gånger och de funkar utan problem :tummenupp

P.S. Dyngan e du som inte ens har provat innan du skriver va du TROR! D.S:

De ska tilläggas att LYSdioderna inte har inbyggt förkopplingsmotstånd!!

Last edited:
Orka tjafsa!
Hjälp killen ist!:tummenupp

Till TS.
Säkringen går då motorn är igång och EJ då nyckeln endast är vriden till on!?
Har Jag fattat det som.?
Låter som om laddningsregulatorn laddar lite väl mycket!
Kolla det.
Ha d.

Ps
Om inte så är fallet, är det bara att börja riva el!:huvet
Världens roligaste grej.
Ett litet tips innan Du börjar riva..
Starta hojen på en mörk plats, Du kan då KANSKE se vart kortslutningen finns.
Amatörmeck på hög nivå, Jag vet.
Lycka till.
Ber om ursäkt! :brinnerup

anglysdioder, motstånd osv.

man KAN seriemontera lysdioder och få dem att fungera utan förkolingsmotstånd, MEN
detta förutsätter att du kar en fast drivspäning, dvs spänningsstabiliserar till 12v konstant, du har ju minst 13v när hojen är igång, dvs då får dioderna för mkt ström och livslängden förkortas avsevärt.

nog om det, tror att combatgirl menade paralellmotståndet som man brukar koppla ihop med LED-blinkers för att inte blinkersreläet skall bli knas....

nästa grej
sätt ALDRIG i en större säkring, går en säkring, prova med en ny likadan, smäller den med så är det kortslutning någonstans.
om du sätter i en större säkring så tillåter du mer ström passera genom elsystemet än vad det är dimmentionerat för och du kan få kabelbrand.
då har du ett större bekymmer....

om du kopplar bort baklampan helt, då funkar allt ??

låter helt klart som kortis, eftersom även en 5A större säkring smällde, 5A är MYCKET på en hoj !!

Var de inte lysdioder de snackades om :confused:
Och för de andra så måste en lysdiod inte alls ha förkopplingmotstånd, om man seriekopplar tillräckligt många så att inte spänningen blir för hög. har provat detta flera gånger och de funkar utan problem :tummenupp

P.S. Dyngan e du som inte ens har provat innan du skriver va du TROR! D.S:

De ska tilläggas att LYSdioderna inte har inbyggt förkopplingsmotstånd!!

Jomen visst!, sen KAN man ju ha svartsniglar i motorn istället för motorolja, funkar skitbra testade i 10min och det funkade så säg inget annat innan ni testat! :va:va:va:va:va:va:va

:glömdet

Har du kollat om det är fukt någonstans?
Hade det varit direkt överledning mot jord så smäller det med en gång.

Jomen visst!, sen KAN man ju ha svartsniglar i motorn istället för motorolja, funkar skitbra testade i 10min och det funkade så säg inget annat innan ni testat! :va:va:va:va:va:va:va

:glömdet

Såg på nyheterna igår att forskare hade konstruerat syntetiskt dna, så i fram tiden finns de säkert svartniglar som producerar motorolja :tummenupp

Orka tjafsa!
Hjälp killen ist!:tummenupp

Till TS.
Säkringen går då motorn är igång och EJ då nyckeln endast är vriden till on!?
Har Jag fattat det som.?
Låter som om laddningsregulatorn laddar lite väl mycket!
Kolla det.
Ha d.
Lycka till.

tack för svar, den verkar inte gå när jag står med täningen på, den fick stå i ca 30 min utan att nått hände, är jag ute å kör så är den garanterat gången efter 30 min, har inte provat att låta den stå på tomgång en längre tid men skall göra det så fort tid finnes, jag har precis tagit körkortet å aldrig just hållt på med hojar så jag fattar verkligen nada, vart sitter laddningsregulatorn? hur mycket bör den ladda och vad är för mycket?
Tack än en gång, Mvh

kan inte va fukt någonstanns tycker jag, har stått inne i 20 graders värme hela vintern, å inte har jag tvättat den i år förrens igår=) å detta hände ju innan så det tror jag inte, precis, så det kan ju va en skada på kabeln som jordar i gupp lr nått, verkar inte jorda hela tiden iafall=/ men hur fan skall man kunna hitta dånt, är ju hur mycke kablar som helst på denna hoj=/

anglysdioder, motstånd osv.

man KAN seriemontera lysdioder och få dem att fungera utan förkolingsmotstånd, MEN
detta förutsätter att du kar en fast drivspäning, dvs spänningsstabiliserar till 12v konstant, du har ju minst 13v när hojen är igång, dvs då får dioderna för mkt ström och livslängden förkortas avsevärt.

nog om det, tror att combatgirl menade paralellmotståndet som man brukar koppla ihop med LED-blinkers för att inte blinkersreläet skall bli knas....

nästa grej
sätt ALDRIG i en större säkring, går en säkring, prova med en ny likadan, smäller den med så är det kortslutning någonstans.
om du sätter i en större säkring så tillåter du mer ström passera genom elsystemet än vad det är dimmentionerat för och du kan få kabelbrand.
då har du ett större bekymmer....

om du kopplar bort baklampan helt, då funkar allt ??

låter helt klart som kortis, eftersom även en 5A större säkring smällde, 5A är MYCKET på en hoj !!

hehe, nej jag vet att man aldrig skall sätta i en större säkring, men jag var tvungen att bara prova, men det gick ju inte de heller=/
skall införskaffa lösa blinkers å prova att koppla bort hela baklyset, kan inte göra det just nu då jag behöver blinkersen som är integrerad, mycke trafik här så jag vill kunna visa vart jag skall iafall om dom inte kan se att jag bromsar=) , tack för svaren,skall prova alla era tips så återkommer jag med hur det funka=)
Mvh

Last edited:
kan inte va fukt någonstanns tycker jag, har stått inne i 20 graders värme hela vintern, å inte har jag tvättat den i år förrens igår=) å detta hände ju innan så det tror jag inte, precis, så det kan ju va en skada på kabeln som jordar i gupp lr nått, verkar inte jorda hela tiden iafall=/ men hur fan skall man kunna hitta dånt, är ju hur mycke kablar som helst på denna hoj=/

Det låter ju inte som fukt då nej.
Testa alla funktioner på tomgång om du inte redan gjort det.
Sväng å guppa också hehe.
Låter som ett knivigt fel dock. :va
Går säkringen när du blinkar t.ex så har man ju ett litet hmm om va det kanske kan vara.
Mer kan inte jag hjälpa dig, om de nu va nån hjälp hehe.

Ev "fukt" vid 12V spänning ger inte nån totalkortis som här.
Sannolikt kabelfel och/eller dålig isolering.
Tricket är att ersätta säkringen med en 20W 12V-glödlampa.
Så länge lampan glimmar (mer eller mindre..) så går det ström.
Lampan bromsar strömmen till anständiga nivåer så att man inte förstör något.
När den är inkopplad kan du rycka och slita i kablarna tills lampan slocknar = du hittat felet..

Edit: Stavar ibl som en berusad höna...:rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey