led bakljus smäller säkringar

Ev "fukt" vid 12V spänning ger inte nån totalkortis som här.
Sannolikt kabelfel och dålig isolering.
Tricket är att ersätta säkringen med en 20W 12V-glödlampa.
SÅ länge laman glimmar (mer eller mindre..) så går det ström.
Lampan bromsar strömmen till anständiga nivåer så att man inte förstör något.
När den är inkopplad kan du rycka och slita i kablarna tills lampan slocknar = du hittat felet..

Mycket smart och enkel ide, +1 på dig

har själv kortis på ena kretsen i bilen som går till taklampa och tuta, ska använda din metod för felsökning så tack för tipset :D
 
Ev "fukt" vid 12V spänning ger inte nån totalkortis som här.
Sannolikt kabelfel och dålig isolering.
Tricket är att ersätta säkringen med en 20W 12V-glödlampa.
SÅ länge laman glimmar (mer eller mindre..) så går det ström.
Lampan bromsar strömmen till anständiga nivåer så att man inte förstör något.
När den är inkopplad kan du rycka och slita i kablarna tills lampan slocknar = du hittat felet..

smart, skall testas om inte felet uppenbaras, idag höll säkringen i ca 1 tim körning så det varierar kraftigt=/
 
Jag hade typ samma problem ett tag med motstånden till intregrerad
blinkers. Tejpade in motstånd och sladdarna ordentligt. Funkade.
 
Jag hade typ samma problem ett tag med motstånden till intregrerad
blinkers. Tejpade in motstånd och sladdarna ordentligt. Funkade.

okey, kan ju va värt att prova utan motstånden oxå, ge mig mer, alla tips är bra till problemet är löst=) thx
 
Hade samma problem med mitt LED bakljus till min Streetfighter men dock bromljuset som smällde säkringar.
Kollade allt innan jag sonika köpte ett nytt LED bakljus av samma sort och det har funkat perfekt.
Så risken finns att det är själva lampenheten som kortsluter.
 
fan inget hjälper, tyvärr, men hojen har ännu garanti så det blir till å skicka på verkstad, läste dock en tråkig grej i z750/z1000 tråden, en tjej som hade samma problem, lång felsökningstid å det sluta med att dom fick byta hela kabelstammen=/ hoppas bara dom fattar fort om den måste bytas så man hinner njuta lite av sommaren oxå=/
 
Har du garanti i höst med? Fixa problemet tillfälligt, med nåt biltemaljus eller vad som helst, åk hela sommaren, lämna in till hösten.
 
Mm, hade det vart så att det bara var att hänga dit ett annat baklyse så hade jag gjort de, men så enkelt är det ju inte, visst skulle man väl kanske kunna dra tillfälliga kablar till baken men det är ju inte säkert att det hjälper, så tyvärr blir det nog till å lämna in iafall, dom skall få felsöka en dag lr två iafall, dom kanske har kommit på nått så dom slipper byta allt, vem vet, dom får lämna en diagnos iafall=)
 
Tyvär är det ett helvette med el fel som bara dyker upp o försvinner lika fort.
Men det jag kan tänka mig som troliga fel är

skadade kablar (Följ kabelstammen och kolla noga på de ställen där man kan tänka sig att kablarna kan nötas mot något (Hojen vibrerar mer när du kör så det kan vara en förklaring till varför säkringen endast går under drift)

Man skall inte heller utesluta att det är något internt fel i lamphuset heller. men detta kan du lätt testa genom att koppla bort lamporna antingen en och en eller allihopa. Går säkringen nu närde är bortkopplade så är det kabel fel. om inte ja då är det fel i det du precis kopplade bort. Kan du så koppla in lampa för lampa o prova dig fram till vilken som är trasig.

du kan oxå mäta upp strömmen som varje LED kretts drar med en multimeter (Ström alltså inte volt utan Ampere)
 
Haft hojen inne på verkstad idag å dom fattar nada, dom ringde kawa å vips så skickar dom ut en ny kabelstam, hoppas nu bara problemet försvinner med den^^
tack för alla tips iafall, Mvh
 
Last edited:
lämna in hojen idag å fick se prislappen på kabeln,,, 6500 pick`s för den, plus arbete, ibland är det bra med garanti^^
 
Haft hojen inne på verkstad idag å dom fattar nada, , Mvh
När det gäller elektriska fel är det yttrandet standard i 99.5% av fallen..
Moppefucko-mek är visst dagens metod. Man byter delar tills det fungerar...:rolleyes:
Tragiskt men sant.:huvet
 
låg felet i kabelstammen ??

tjo, hade hojen på verkstad i måndags, det tog dom 7 tim att byta, kawa betala för 2 tim arbete, stackarna=/ men allt verkar funka som det skall nu, har inte smällt nån mer säkring än iafall, har väl hunnit med ca 40 mil i dagarna så det verkar va lugnt, peppar peppar^^
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top