Lcd eller plasma

Pelle81 skrev:
Tänkte köpa vägg tv... men eftersom jag har noll koll på även detta så har jag några frågor..

1. plasma eller lcd
2.vad är det för skillnad
3 har hört att man kan tjäna riktigt mycket på att beställa från tyskland om ni har några bra sidor eller andra synpunkter så var inte blyga...

rock on / per

Har själv läst en del på diverse forum. Generella skillnader i bilden är att LCD med sin ljusstyrka ofta ser jättebra ut i butiken under lysrörsbelysning (jämfört med plasma). Hemma i soffan är det mindre ljus i rummet, och då har man ofta mer utbyte av plasmans generella fördel: bättre svärta.

Men som det sägs tidigare i tråden; det finns ingen "högupplöst" plasma under 50" storlek.

Du kan kolla på prisjakt eller pricerunner för att hitta tyska sidor.

förstår inte riktigt att alla är så inne på plasma(okey om man vill ha över 37") ..men bildkvaliten på en LCD är ju oslagbar, upplösning är ofta den dubbla jämnfört med en plasma
Har själv en 32" Philips LCD och har inte sett en plasma med bättre kvalitet :)

hhmmm det blev visst många råd och synpunkter...
vad det gäller pengar så hade jag nog inte tänkt att ge så mycket som 30000
snarare hälften...

ska åka runt och jämnföra priser och kolla lite mer noggrant i helgen...

men jag ska ha en 32" har jag bestämt... kanske ska köpa en lite dyrare "tjock tv" eller näe förresten platt ska det vara för den som har mest prylar.....

kajlyl skrev:
förstår inte riktigt att alla är så inne på plasma(okey om man vill ha över 37") ..men bildkvaliten på en LCD är ju oslagbar, upplösning är ofta den dubbla jämnfört med en plasma
Har du jämfört med en 32" plasma då eller? Man kan ju inte jämföra en 32" LCD mot en 42" plasma eftersom de är olika stora.
Visst har LCD ofta lite bättre upplösning men det har du ju ingen användning av egentligen (eftersom kvaliteten på insignalen oftast är sämre).
1024(eller mer)x768 räcker i mitt tycke, även för framtida HDTV-sändningar.

Micke N skrev:
Har du jämfört med en 32" plasma då eller? Man kan ju inte jämföra en 32" LCD mot en 42" plasma eftersom de är olika stora.
Visst har LCD ofta lite bättre upplösning men det har du ju ingen användning av egentligen (eftersom kvaliteten på insignalen oftast är sämre).
1024(eller mer)x768 räcker i mitt tycke, även för framtida HDTV-sändningar.
Kolla då elgiganten, dom brukar flat tv i din prisklass http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...&filename=productpage_text&windowtitle=Plasma

kajlyl skrev:

Som sagt, det är ju svärtan som suger pung oavsett vilken lcd man än köper. Jag vill inte ha större än 26" i sovrummet då det endast är 30cm mellan fotänden och väggen så plasma var inget alternativ. Men jag förstår de som köper plasma till vardagsrum, skulle aldrig sätta in en lcd där innan de börjar få lite riktig svärta. Nu kör jag en 32" CRT i vardagsrummet som fortfarande är grymt bra, enda anledningen till att jag ska byta ut den är för att kunna möblera lite snyggare. Och att jag saknar komponentingång :(

Dee_cati skrev:
...Nu kör jag en 32" CRT i vardagsrummet som fortfarande är grymt bra, enda anledningen till att jag ska byta ut den är för att kunna möblera lite snyggare. Och att jag saknar komponentingång :(

Om du är nöjd med CRT (som de flesta anser vara överlägset LCD och Plasma) men ändå vill kunna möblera snyggare, samt även få HD-TV...är kanske denna intressant. Länk

Hm...plasma ska vara enklare att tillverka i stora mått och lcd ska vara enklare att tillverka i mindre mått. Därför som t ex stora lcd blir svindyra.

Men jag köper lätt lcd före plasma...fattar inte riktigt pratet om svärta här...de plasma man sett har ofta en allmänt grådaskig bild...medans lcd´n har knivskarp bild med grym kontrast osv.

Last edited:
Matin skrev:
Hm...plasma ska vara enklare att tillverka i stora mått och lcd ska vara enklare att tillverka i mindre mått. Därför som t ex stora lcd blir svindyra.

Men jag köper lätt lcd före plasma...fattar inte riktigt pratet om svärta här...de plasma man sett har ofta en allmänt grådaskig bild...medans lcd´n har knivskarp bild med grym kontrast osv.

Det är stor skillnad mellan att kolla på en delad signal i butik och hemma i vardagsrummet. Det är bara min egen uppfattning, är du nöjd med svärtan så ska du givetvis slå till på en lcd. Men jag kan fortfarande inte köra med lcd i vardagsrummet då det är för klent med sot.

Flagga, tack för länken! Ska ta det i beaktande då min tv måste in på service och jag vill inte vara utan tv i vardagsrummet så länge som jag antar att den kommer vara borta (vägrar ta tillbaka den innan den är 100% perfekt). Helt ok tjocklek, snygg design och bra anslutningar. Enda som saknas är inbyggd digitalmottagare :)

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8