Lcd eller plasma

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Hoj
Veteranare av olika slag
Tänkte köpa vägg tv... men eftersom jag har noll koll på även detta så har jag några frågor..

1. plasma eller lcd
2.vad är det för skillnad
3 har hört att man kan tjäna riktigt mycket på att beställa från tyskland om ni har några bra sidor eller andra synpunkter så var inte blyga...

rock on / per

Plasma såklart, bättre :)
Rekommenderar Sony Wega, sjukt nöjd med min.

Köp inte LCD, du kan få döda pixlar då vilket resulterar i en prick nånstans på skärmen, är den i ett hörn så är det ju inte så jobbigt men får du det mitt i bilden så kan det vara jävligt störande.

Definitivt plasma om du ska ha större tum (> 32"). Hur det funkar rent tekniskt kan du se på t.ex. howstuffworks.com. Jag var på gång att beställa från technicdirect men hittade min Panasonic TH37PA på felgenanten för bara 19kkr. Tänk på att det blir något smidigare att köpa lokalt om du behöver utnyttja garantin eller om det är fel på produkten när du packat upp den.

Under 37" ---> LCD
Över 37" ----> Plasma

Att köpa från Tyskland kan se oerhört billigt ut, men det finns en nackdel.
Det kan snabbt bli dyrt om man behöver utnyttja garantin..

[Reklam-mode]
När du hittat modellen du vill ha, så kan jag kika vad jag kan göra för pris. :tummenupp
[/Reklam-mode]

ok.. tack för hjälpen

jag hade tänkt mig en 32:a eftersom jag sitter ganska närma tvn...

en lcd är ju billigare så det blir nog en sådan då...
meddelar om jag köper någon eller om impulsen kanske går över om ett par dagar när jag börjar räkna mer seriöst på det hela...

OM du ska köpa Plasma-tv så bör du vara medveten om att det snart är dags för HDTV så köp en som är kompatibel. Dessutom får du vara beredd på att PLASMA-tv är MYCKET MYCKET sämre på att dölja eventuella störningar i tv-sändningarna än en vanlig tv.

Annars är det väl bara och köra på!

Att det snart är dags för HDtv kan man ta med en nypa salt. Det dröjer länge innan vi MÅSTE ha hdtv-kompatibla apparater, längre än vad dagens tv-apparater håller. Sen är det inget som säger att du inte kan kolla på en lågupplöst tv heller, du får däremot inte ut allt av vad kodningen utdelar på just den tv'n.
Mitt tips är att INTE köpa LCD om du ska ha den i ett vardagsrum för tv-tittande. Det är på tok för dålig svärta för det!
Jag köpte en LCD till sovrummet då jag inte har lika höga krav på bilden där då det endast kollas på tv innan sängdags och någon enstaka film ibland. Trots att jag köpte en av de bästa 26"-arna på marknaden som kostar 13k så är det pissdålig svärta. Så aldrig en sådan för normalt tv-tittande i vardagsrum. Du kommer uppskatta en lite lägre upplösning (fullgod med en konventionell CRT) men högre svärta som du får från även de billiga plasmorna. Nu får du tex en 42" plasma för 13k NY. Visst, ingen värsting men hellre det än en gråblek lcd :(

vemfan köper en TV för 13kkr för att ha i sovrummet när de ska tittas litegrann bara?

Solid snake skrev:
Köp inte LCD, du kan få döda pixlar då vilket resulterar i en prick nånstans på skärmen, är den i ett hörn så är det ju inte så jobbigt men får du det mitt i bilden så kan det vara jävligt störande.

säger han som ska köpa proj :hihi

Kan någon förklara för mig amatör i detta varför bilden ser så "data-gjord" ut på lcd, plasma apparater. Stått och kollat på div dyra som billiga på TV butiker.

Ser man ett ansikte på en person som står still och sedan rör sig ser man liksom hur pixligt det blir och att bilden liksom inte hänger med. Nån som fattar vad jag menar?

Släpningar eller nått skulle jag kalla det. Känns som tvn inte hinner med att släta ut rörelser.

Hoppas nån fattar annars har ni åtminstone fått nått att fundera på. :tungan

Mer läsning
http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_hdtv.asp

Vet ej hur mycket pengar du ska lägga ut men har du runt 30000 i budget så tycker jag du ska satsa på en Pioneer PDP-435 serien

eller, tro det eller ej en LG RZ-42PY10X http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=110010 läs ett bra test hör om LG´n http://www.bigscreen.se/tester/ovriga/LG_RZ42PY10x.htm

Tänk på att LG, Fujitsu/Hitachi, NEC, Panasonic och Pioneer gör egna flat TV alla andra köper in komponeneter och sätter sitt namn på den

Som sagt allt handlar om hur mycket pengar du vill lägga ut

R1 Uffe skrev:
Tänk på att LG, Fujitsu/Hitachi, NEC, Panasonic och Pioneer gör egna flat TV alla andra köper in komponeneter och sätter sitt namn på den

Alla andra köper alltså LG, Fujitsu/Hitachi, NEC, Panasonic och Pioneer, och sätter sina namn på deras grejor, eller hur menar du?

Någon gör ju "komponenter" åt dom fina märkena också, menar du att dom gör själva skärmen själv?
Någon gör ju skärmar åt alla dom andra, är dom nödvändigtvis sämre för det?

Det är en jävla massa pryl/märkeshype kring sånt här, och visst finns det bättre och sämre grejor på marknaden, men är det inte bara ett par år sedan dom avslöjade i en HiFi tidning att man kunde köpa samma svindyra högtalar-kopparkabel i ett par olika "märkesförpackningar" samt svinbilligt på rulle...

Audiofilerna satt och provlyssnade och hörde gigantiska skillnader när dom visste vilket märke dom lyssnade på, och sen när dom skulle genomföra blindtest så visste ingen vad som var vad...

Jag är definitivt inte finkänslig nog att fälla avgöranden, andra kanske är det.

GuW skrev:
Alla andra köper alltså LG, Fujitsu/Hitachi, NEC, Panasonic och Pioneer, och sätter sina namn på deras grejor, eller hur menar du?

Någon gör ju "komponenter" åt dom fina märkena också, menar du att dom gör själva skärmen själv?
Någon gör ju skärmar åt alla dom andra, är dom nödvändigtvis sämre för det?

Det är en jävla massa pryl/märkeshype kring sånt här, och visst finns det bättre och sämre grejor på marknaden, men är det inte bara ett par år sedan dom avslöjade i en HiFi tidning att man kunde köpa samma svindyra högtalar-kopparkabel i ett par olika "märkesförpackningar" samt svinbilligt på rulle...

Audiofilerna satt och provlyssnade och hörde gigantiska skillnader när dom visste vilket märke dom lyssnade på, och sen när dom skulle genomföra blindtest så visste ingen vad som var vad...

Jag är definitivt inte finkänslig nog att fälla avgöranden, andra kanske är det.
Jag menade att LG, Fujitsu/Hitachi, NEC, Panasonic och Pioneer tillverkar sina egna komponenter själv (till stor del, visst köper dom in någon sak) andra märken plockar ihop sina delar här och där (till stor del, visst finns det säkert något märke som köper en tv och sätter sitt märke där) typ Statoils mc olja får en biltema lapp på sig

lcd tycker jag har för skarp bild som anstränger ögonen om du sitter ett längre tag typ 2m ifrån.....
Sedan så köpte jag en lg rz42py10 för 8månader sedan och gav 35tkr för den har aldrig ångrat mig trots så mycket pengar 9 inkopplingar, hdtv kompatibel sedan vanlig monitor kabel från datorn in till den tv är sjukt bra överföring..... kollar allad dvd filmer via datorn nu och sålde min dvd istället men kolla runt lite på www.prisjakt.nu sida de har forum där de diskuterar allt.... :tummenupp :tummenupp

Bästa pris just nu på prisjakt är 29695:-

Last edited:
Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg