Launch Control

Ska elektronisk Launch Control förbjudas?


  • Antal röstningar
    0
Många upprepar just detta att det skulle vara svårt att dra gränsen. Men varför då?

:va

Det vore väl jättelätt att t.ex. förbjuda just elektronisk assistans vid start. Eller elektronik som förhindrar att bakhjulet snurrar fortare än framhjulet. Eller?
Jag skulle vilja hävda att det inte är så enkelt. Det finns väl beviserligen hjälpande elektronik i hojarna idag, ändå så snurrar ofta bakhjulen fortare än framhjulen. Innebär det att tekniken idag 2008 är acceptabel för dig? (LC undantagen då).

Jag har många ggr. här hävdat att det går att göra TC helt utan referens till framhjulet. Att det t.o.m. skulle vara en bättre lösning. I så fall skulle regeln inte kunna formuleras som ovan.
 
Last edited:
Nja, reglementet är fullt av restriktioner. Snabbast tänkbara inom ramarna för ett (mycket snävt) reglemente är rättare att säga. Hade det varit helt fritt hade hojarna inte sett ut som de gör idag. Knappt man törs säga det, men tänk vad en 800 cc tvåtaktare hade kunnat prestera.
Just cylindervolymen verkar inte vara så begränsande som man kanske tror. 990-hojarna slog en gång 500:orna och nu kör 800:orna ofta snabbare än vad 990-hojarna gjorde.
 
Just cylindervolymen verkar inte vara så begränsande som man kanske tror. 990-hojarna slog en gång 500:orna och nu kör 800:orna ofta snabbare än vad 990-hojarna gjorde.
Nä, det stämmer nog. Jag tog det bara som ett exempel. Min poäng var att MotoGP inte är snabbast tänkbara hojar. Man kan tänka sig en så enkel sak som turbo. Om det hade varit tillåtet så hade det varit omöjligt att konkurrera utan. Tror jag ivf.
 
Just cylindervolymen verkar inte vara så begränsande som man kanske tror. 990-hojarna slog en gång 500:orna och nu kör 800:orna ofta snabbare än vad 990-hojarna gjorde.
Nja, men visst finns det väl ändå kapacitet hos teknikerna, förarna och däcktillverkarna för att ta hand om mer effekt än vad dagens 800:or kan leverera?
 
Nja, men visst finns det väl ändå kapacitet hos teknikerna, förarna och däcktillverkarna för att ta hand om mer effekt än vad dagens 800:or kan leverera?
Säkert, men det är ändå intressant att de lyckas köra snabbare med 800:or redan under dess första säsong, när de hade tillgång till mer effekt under det gamla reglementet som de dessutom hade mångårig erfarenhet av.

Poängen är bara den att det kanske inte är så stor begränsning att ha en kubikgräns som det först kanske verkar.

[Spekulations mode on:]
Visst förstår jag att hade de tillåtit 1600 kubik istället hade tillverkarna säkert byggt sådana, med ett troligt resultat att de gasat ifrån 800:orna på rakorna och sedan varit i vägen mitt i böjen där de mindre hojarna varit snabbare.
[/spekulations mode off]
 
Glöm inte bort att reglementet är skrivet för att bara dom "stora" ska kunna vinna.

Det är inte meningen att WCM, Ilmor & Co ska kunna vinna. Jag misstänker att skiftet till 800 cc var delvis betingat av att för många skulle kunna bygga en konkurrenskraftig 990 motor.

För övrigt anser jag att hydraulisk bakfjädring ska förbjudas, den låter vilka softisar som helst köra fort i guppen.:rolleyes:
 
Många upprepar just detta att det skulle vara svårt att dra gränsen. Men varför då?
Därför att det med dagens motorstyrningssystem skulle bli i princip omöjligt att kontrollera vad de gör under färd. Visst kan du skriva på ett papper att TC ska vara förbjudet men då hittar någon en väg runt det och kallar det för något annat.
 
Därför att det med dagens motorstyrningssystem skulle bli i princip omöjligt att kontrollera vad de gör under färd. Visst kan du skriva på ett papper att TC ska vara förbjudet men då hittar någon en väg runt det och kallar det för något annat.

I F1 hade man problem med att förbjuda antispinn då man döpte om det till "avancerad motorstyrning" istället, lösningen för dem var att förbjuda hastighetsensorer på drivaxlarna.

Gör samma sak i MotoGp så kan man bara laborera med algoritmer över varvtalsderivatan och det går inte att komma ifrån sålänge man inte åker med förgasare och brytartändning.
 
Inte launch control men väl ett uttalande av Barros om TC.

The Magneti Marelli system is the most evolved of all. I can't talk much about it, but no other brand has a management system that is as good. The traction control isn't like those of other bikes, where the setup is unique for each track. Ours changes according to the way each person rides the bike, the parameters are different for each corner, individually, and this advantage was key in order for Ducati to be in front and win the title.
 
I F1 hade man problem med att förbjuda antispinn då man döpte om det till "avancerad motorstyrning" istället, lösningen för dem var att förbjuda hastighetsensorer på drivaxlarna.
I F1 ska de ha enheteselektronik nu, och mjukvara ifrån Microsoft, för att få bort TC. Tydligen kör de fortare utan TC, precis som lille-Roberts hävdar att han gör (fast i hans fall är kanske fort överdrivet...:rolleyes: ).
Det Renault oroade sig för mest efter sina initiala tester är att få däcken att hålla, att de inte eldas upp.
 
inom f1 har de själva utvecklade programvaror,däremot så är det begränsingar på kodtyper för spruten så att utomstående ska kunna avläsa programvaror.
på gamla cr250 97:orna hade de en förprogramerad kurva hur snabbt varvtalet fick stiga och överstegs den så backades tändningen.
altså en tidig form av traction på en cross dessutom.
funkade dessutom rätt bra då den sällan gjorde jättedumheter.
 
Det kommer inom kort en väldigt intressant nyhet om just launch control på en sajt inte allt för långt bort från det här inlägget :)
 
Mer vatten på kvarnen från intervjun med Lorenzo som axxexs länkade till

I think it will change quite a bit, even if I tried the Yamaha and it wasn’t very complicated to ride—especially with the throttle.
 
Mer vatten på kvarnen...
Nu när de har utvecklat bra system kan de ta bort dem och implementera på gathojarna i stället. Tror vi skulle få mer oförutsägbara race utan TC med mer action och inte så mycket "på räls" racing.
 
Nej det ska handla om vem som programmerar hojen bäst. Automatisera hela faderullan. Kurvtagning, bromsning rubbet!!! Sen hittar man bara nån snubbe som väger 40kg som man kan tejpa fast i styret. Han kan trycka på On knappen i starten och Off när hojen gått i mål.
 
Nej det ska handla om vem som programmerar hojen bäst. Automatisera hela faderullan. Kurvtagning, bromsning rubbet!!! Sen hittar man bara nån snubbe som väger 40kg som man kan tejpa fast i styret. Han kan trycka på On knappen i starten och Off när hojen gått i mål.

Hade iofs varit kul att se det där.. :D
 
Nej det ska handla om vem som programmerar hojen bäst. Automatisera hela faderullan. Kurvtagning, bromsning rubbet!!! Sen hittar man bara nån snubbe som väger 40kg som man kan tejpa fast i styret. Han kan trycka på On knappen i starten och Off när hojen gått i mål.

Jag tycker det är kul med teknik, och har insett (nån gång på 70-talet) att motorcykelrace vinns av den bästa kombinationen av förare och maskin.
Nu är det fortfarande så att föraren inte kan ersättas. Trots alla våra fantastiska landvinningar är människan still going strong i vissa avseenden, och kan kompletteras av elektronik i andra.
Det tycker jag är en lika stor komplimang till människan som till tekniken, när dessa båda stäms av till en allt bättre fungerande enhet.

Det här är INTE ett mästerskap mellan människa och robot, utan en tävling mellan olika kombinationer av förare och maskin. Lägg ner att försöka skruva utvecklingen tillbaka, och börja istället uppskatta hur samspelet mellan dessa två blir alltmer finstämt!
 
Det här är INTE ett mästerskap mellan människa och robot, utan en tävling mellan olika kombinationer av förare och maskin. Lägg ner att försöka skruva utvecklingen tillbaka, och börja istället uppskatta hur samspelet mellan dessa två blir alltmer finstämt!

Det kan väl fortsätta vara en sådan finstämd kombination, men med mer betoning på förare tack :tummenupp
Det är alltså ingen fråga om föraren är överflödig eller ej, utan hur stor del av hela paketet som föraren utgör.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top