Launch Control

Ska elektronisk Launch Control förbjudas?


  • Antal röstningar
    0
Är lite kluven angående LC.

Fördelen är att det sällan blir någon ståendes på startplattan som blir påkörd bakifrån/alternativ gör en usel start och kör mycket långsammare än de andra.

Nackdelen är att ett skicklighetsmoment försvinner samt att fältet är väl samlat i första kurvan där det kan bli väl trångt.

Angående RdP kanske Kawasakis LC inte är den bästa och det räcker ju med ett par missade tiondelar i starten så syns de direkt.
 
Last edited:
Det var väl Bollinger Kawateamet som skulle slanga lite på rakan under första flygande varvet när de låg i täten. Det artade sig inte bättre än att kille slog runt och mulade cykeln rätt illa. http://www.youtube.com/watch?v=4f9maQHL7Aw
Vilken j-a stolle. Han ställer sig ju på sätet och ska köra så över mållinjen trots att avståndet till den bakom bara är några meter, han uppenbarligen inte bemästrar tekniken och det tydligen är på första varvet. Hofmann framstår ju som makalöst proffsig i jämförelse med denna...stolle.

:galen
 
Jag reagerade lite över att många i MotoGP hade ovanligt mycket framhjulen i luften i sina provstarter på träningarna på PI. Både i 1:an och 2:ans växlar. Rossi och Stoner hade höga lyft. Funderade på om dom körde utan LC ellerom LC:n blivit så bra så den tillåter rätt höga framhjulslyft. Både Stoner och Vermeulen har sagt att dom gjort flera starter i år utan LC pga att dom haft problem med den.

För Pedrosa var den misslyckade starten hans andra provstart efter w-up. Något på hojen pajjade. Så att då skylla på Pedrosa.. eh!? Är Honda eller deras underleverantör av elektronik som ska ställa sig i skamvrån om nån isf.
 
Last edited:
Vilken j-a stolle. Han ställer sig ju på sätet och ska köra så över mållinjen trots att avståndet till den bakom bara är några meter, han uppenbarligen inte bemästrar tekniken och det tydligen är på första varvet. Hofmann framstår ju som makalöst proffsig i jämförelse med denna...stolle.

:galen

Var det inte så att den föraren hade egenheten att han kollade bakåt genom att ställa sig upp och titta mellan benen? :näsblod

På tal om att kolla bakåt, får man lov att ha backspeglar i MotoGP om man skulle vilja?
 
Var det inte så att den föraren hade egenheten att han kollade bakåt genom att ställa sig upp och titta mellan benen? :näsblod

På tal om att kolla bakåt, får man lov att ha backspeglar i MotoGP om man skulle vilja?

Nja....
Rent principiellt så skulle man nog få ha speglar så länge de inte är gjorda av glas, ev så kan det förbjudas då det klassas som utstickande kåpdelar. I standardklasser är det ofta reglerat att backspeglar skall demonteras men i prototypklasserna är det inte detaljreglerat.

Funderade på om dom körde utan LC ellerom LC:n blivit så bra så den tillåter rätt höga framhjulslyft. Både Stoner och Vermeulen har sagt att dom gjort flera starter i år utan LC pga att dom haft problem med den.

För Pedrosa var den misslyckade starten hans andra provstart efter w-up. Något på hojen pajjade. Så att då skylla på Pedrosa.. eh!? Är Honda eller deras underleverantör av elektronik som ska ställa sig i skamvrån om nån isf.

Innan det förbjöds så var där ju folk inom DR som testade med vinkelsensorer till sin LC för att få det att gå lagom mycket på bakhjulet så det är väl inte helt otroligt att de skulle exprimentera med något liknande i GP.

Jag tycker fortfarande Pedrosa skall stå i skamvrån då man som förare aldrig skall lita blint på elektroniken.
 
Last edited:
De flashade fel mjukvara, Rocket Launch istället för Launch Control :D

Inte så stort misstag, var ju inte ens i race. Ingen som har ett klipp på Kawa-föraren ifrån Bol d'Or som "stilade" ut ur depån och wheelade över?
Såg det på Eurosport2, han slet som ett djur för att få in hojen i depå igen med ett tiotal funkisar som stod runt omkring och hejjade på.

...Letat på tuben men kunde inte hitta det...
 
Jag tycker fortfarande Pedrosa skall stå i skamvrån då man som förare aldrig skall lita blint på elektroniken.

Frågan är vad man skulle kunna göra när väl LC'n är igång? Skulle gissa att det är allt eller inget, man kanske skulle kunna få in kopplingen, men såg inte vara ut att vara många tusendelar innan det var försent, särskilt eftersom det förmodligen är en bit wheelie inprogrammerat..
 
Hade du läst hela tråden hade du hitta klippet ;)

http://www.youtube.com/watch?v=4f9maQHL7Aw
Ah, det där var ju en klantskalle nivån värre.
Men jag menade inte den incidenten som Boris hittade.

De gjorde något liknande i år, efter tankning och med typ max två timmar kvar. IGOL Kawasaki-team:et tror jag att det var, de låg väldigt bra bra till. Så får han för sig att wheel:a ut ur depån, vinglar likt det där berömda Biaggi-klippet men den skillnaden att han klotar. Väldigt klantigt, men han ligger iofs. i lä mot idiotgrejen som Boris visade.
 
Ah, det där var ju en klantskalle nivån värre.
Men jag menade inte den incidenten som Boris hittade.

De gjorde något liknande i år, efter tankning och med typ max två timmar kvar. IGOL Kawasaki-team:et tror jag att det var, de låg väldigt bra bra till. Så får han för sig att wheel:a ut ur depån, vinglar likt det där berömda Biaggi-klippet men den skillnaden att han klotar. Väldigt klantigt, men han ligger iofs. i lä mot idiotgrejen som Boris visade.

Att köra i fabriksteam och krascha med 23tim och 55min kvar förbättrar väl inte direkt förhandlingsläget inför kommande säsonger. Tur att de har Bollinger som sponsor så den stackars föraren kan få champagne ändå..
 
Att köra i fabriksteam och krascha med 23tim och 55min kvar förbättrar väl inte direkt förhandlingsläget inför kommande säsonger. Tur att de har Bollinger som sponsor så den stackars föraren kan få champagne ändå..
:rofl :rofl :rofl

Fantastiskt att Kawasaki 2 år i rad lyckas hitta förare som inte kan invänta målsnöret innan de firar.
 
Jag tycker fortfarande Pedrosa skall stå i skamvrån då man som förare aldrig skall lita blint på elektroniken.

Otroligt konstigt resonemang. Du menar alltså att han ska räkna med att LC:n kan vara sönder och göra nån slags halvmesyr varje gång han startar?
 
Den här är annars en gammal klassiker på en som gör en dålig start. :)

[YOUTUBE-ID]Yc5GVFQ5S7c[/YOUTUBE-ID]
 
Otroligt konstigt resonemang. Du menar alltså att han ska räkna med att LC:n kan vara sönder och göra nån slags halvmesyr varje gång han startar?

Skall föraren ut ur varje kurva även i regn öppna trotteln fullt och lita på att TC ser till att han inte kraschar? Elektroniska hjälpmedel är just hjälpmedel och skall inte ersätta förarens goda omdöme.
 
Skall föraren ut ur varje kurva även i regn öppna trotteln fullt och lita på att TC ser till att han inte kraschar? Elektroniska hjälpmedel är just hjälpmedel och skall inte ersätta förarens goda omdöme.

Ibland blir jag lite :va :va på dina komentarer.......
Om en maskin slutar att bete sig som du hoppas att den borde göra på ditt jobb,så har du brustit i omdömme för att du hade en hjärt/lungmaskin som kroknade??:confused:
Är det så du menar??
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top