Launch Control

Ska elektronisk Launch Control förbjudas?

• Antal röstningar
    0
En liknande sak hände Elias 2005 på Donington, men han hade så pass mycket tur att den spann loss istället.

Säger en del om kraften när hojjen går runt ett halvt varv utan att röra sig framåt överhuvudtaget(nästan iaf..):näsblod
Fräsigt!:yoparty

Det är oerhört att en förare av Pedrosas kaliber gör sånt, det ska inte hända alls i MotoGP, för del delen. Men om det bara är att gasa och släppa kopplingen; varför öva öht?

Det är oerhört att en förare av Pedrosas kaliber gör sånt, det ska inte hända alls i MotoGP, för del delen. Men om det bara är att gasa och släppa kopplingen; varför öva öht?

Vad är oerhört? Att launch controlen inte fungerar? Inte tror du väl att man startar på gammeldagsvis fast man har launch control, givetvis använder du dig av den.

Last edited:
Vad är oerhört? Att launch controlen inte fungerar? Inte tror du väl att man startar på gammeldagsvis fast man har launch control, givetvis använder du dig av den.

Nä, det tror jag inte, klart de kör med det när det finns! Och jag menar inte nödvändningsvis oerhört på ett negativt sätt, bara det att jag inte trodde jag skulle få se det i MotoGP. Kanske glömde en smajlie dock... :)
Spontant associerarar jag såna händelser med mina taffliga försök med dacken, en gång i tiden! :D

Jag uppskattar om det är förarens avvägande om hur mycket gas och koppling som kan användas i var situation.
Låter man maskinen ta över detta så kommer det sannolikt innebära snabbare och säkrare starter.
Men lite tråkigare då en förarrelaterad egenskap ersäts med en teknikrelaterad.
Därför ser jag gärna att det försvinner.

ser ju inte ens ut att vara en start på tub filmen :va

säkert mjukvaran i LC som buggar.
De flashade fel mjukvara, Rocket Launch istället för Launch Control :D

Inte så stort misstag, var ju inte ens i race. Ingen som har ett klipp på Kawa-föraren ifrån Bol d'Or som "stilade" ut ur depån och wheelade över?

Last edited:
undrar hur de kommer dej att tex Rdp. startar så dåligt? enligt vissa ska man bara kunna släppa o ge fultt..

Säger en del om kraften när hojjen går runt ett halvt varv utan att röra sig framåt överhuvudtaget(nästan iaf..):näsblod
Fräsigt!:yoparty

? Så gjorde jag med en Puch Maxi också (tror jag den hette). Jag vill tro att det var lite mindre pulver i den.

Det är väl inte så konstigt. Halvbra reaktionsförmåga och/eller varseblivningsförmåga gör ju att man blir ofelbart efter i en VM-start även om elektroniken fungerar som den ska.

hur pass mkt övar dem på starter?! Just ang. Rdp så "kvittar" de hur bra han kvalar, han förlorar ofta måna placeringar i starten..

hur pass mkt övar dem på starter?! Just ang. Rdp så "kvittar" de hur bra han kvalar, han förlorar ofta måna placeringar i starten..
Håller jag inte med om.

Om man ofta startar dåligt är ju kvalet snarare ännu viktigare än om man (likt Abe) oftast får till en kanonstart.

Bifogat

• p_abe_01.jpg
    p_abe_01.jpg
    56.9 KB · Visningar: 1,362
Håller jag inte med om.

Om man ofta startar dåligt är ju kvalet snarare ännu viktigare än om man (likt Abe) oftast får till en kanonstart.

Tycker bara att han/dem som startar dåligt borde träna mer på det, farten i kvalet verkar han ha.. men, finns ev. ngn i gp-cirkusen som vet mer än mej.. kanske tom här på sh. om varför dem gör som dem gör.

Starterna har lite tappat sin tjusning då i princip alla förare kommer iväg lika bra, om man tar Rossi som exempel så har han aldrig varit någon startfantom och under 500 tiden var det inte ovanligt att han stod i första ledet men ändå inte var bättre än 10-15 i första sväng.

Förbjud sensorer på hjulen så slipper vi de mest extrema formerna av LC/TC och därmed får förarna åtminstone lite mer att bestämma över.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...