Latmaskunderhållsladdning

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Då jag är en lat jävel tänkte jag nyttja den dygnstimer hushållet har över till att ombesörja laddningen av mitt MC-batteri någon timme per dag resten av vintern så jag kan slippa tänka på det.

Finns det några nackdelar med dylik lösning? Kommer batteriet att explodera, kanske transformera sig till en robot eller helt enkelt bara paja?:va

Eller kan jag än en gång ryggdunka mig själv till en förjävla bra idé?:D

Jag tycker att du borde skaffa en riktig underhållsladdare från c-tek. På den kan man välja om man vill underhållsladda, återuppliva ett dött batteri eller ladda vanligt. Satte våran bil på underhållsladdning under hela vintern förra året och det funkade skit bra! en liten investering för en så bra produkt.ctek MULTI XS 7000 tror jag att jag har..

Nån timma per dag är ju för mycket - skall du göra på ditt budget sätt så räcker 30 minuter per vecka.

t.o.m det är för mycket men gör ingen skada om det är en mc laddare som ger nån enstaka amp.

http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm

13.5V verkar vara en safe spänning att ha konstant över batteriet längre tider, du vill definitivt ligga såpass lågt i spänning att du inte kokar bort vatten i form av vätgas, men ändå högt nog att förhindra sulfatering. Jag åstadkommer detta med ställbart lab-aggregat, antar att en ctec-laddare kör liknande laddcykler.

Jag skulle heller inte köra ett par timmar om dan med en vanlig laddare. Köp en Ctek istället, kostar 495 på Clas Ohlson, och den klarar 1,2Ah-90Ah, dvs fullt tillräckligt för hojar och bilar. Väldigt bra investering, som får ditt batteri att vintermysa tills det är dags att fara ut å gasa i vår! :)

http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm

13.5V verkar vara en safe spänning att ha konstant över batteriet längre tider, du vill definitivt ligga såpass lågt i spänning att du inte kokar bort vatten i form av vätgas, men ändå högt nog att förhindra sulfatering. Jag åstadkommer detta med ställbart lab-aggregat, antar att en ctec-laddare kör liknande laddcykler.

Problemet med konstantspänning är att batteriet skiktar sig, man behöver pulsladda med varierande spänning för att få lite rörelse på vätskan. Skiktar sig batteriet får man fenomenet "Gott om spänning, kass med ström". Dvs, när man tittat på startknappen så dyker den som en gråsten efter sådan här laddning. Har låååång erfarenhet av förrådsställning av fordon...

Japp! ta dig till Classe nu o köp en C-tek :mattias

Dock tycker jag att din idé var finurlig :tungan

Problemet med konstantspänning är att batteriet skiktar sig, man behöver pulsladda med varierande spänning för att få lite rörelse på vätskan. Skiktar sig batteriet får man fenomenet "Gott om spänning, kass med ström". Dvs, när man tittat på startknappen så dyker den som en gråsten efter sådan här laddning. Har låååång erfarenhet av förrådsställning av fordon...

Hur åstadkommer man detta utan att behöva ränna ut i garaget hela tiden eller med vilket intervall behöver pulsladdningnen ske?
Säger man A får man säga B.... :)

Hur åstadkommer man detta utan att behöva ränna ut i garaget hela tiden eller med vilket intervall behöver pulsladdningnen ske?
Säger man A får man säga B.... :)
Det där är en liten vetenskap, och inget som man fixar fram med en timer och två olika laddare i garaget. Läs lite på Ctek's hemsida, där står det rätt bra om det. Och Ctek, mfl intelligenta laddare, sköter sånt där alldeles själv! :tummenupp

Det där är en liten vetenskap, och inget som man fixar fram med en timer och två olika laddare i garaget. Läs lite på Ctek's hemsida, där står det rätt bra om det. Och Ctek, mfl intelligenta laddare, sköter sånt där alldeles själv! :tummenupp

Tuxedo 1>>> Som den gode Hoztic skrev, så är det. "Dumladdare" är bra att väcka saker till liv ur dvala, men för att långtidsunderghålla är en intelligent laddare det ända rätta. Istället för att batterierna i våra maskiner håller 3år, håller de nu det dubbla. Man "tjänar" alltså in sin laddare ganska kvickt. Själv kör jag en Ctek som jag snickrat ett eget kablage till och laddar alla hojar med. (tot. 6st).

Själv kör jag en Ctek som jag snickrat ett eget kablage till och laddar alla hojar med. (tot. 6st).

Jepp - jag med. Men jag har inte ett visst antal anpassade snabbkoplingar till DET kablaget utan det är ett GÄNG färdiga laddklämmor på labbkabel med bananstift.
Sen kan man ta alla batterier man har (bara räkna ihop Ah-tal tills man når laddarens kapacitet)! :) :tummenupp
Nackdelen är att man måste ta ur alla batterier och ställa dem på en plats i detta läget, men över vintern spelar detta ingen teater då motorerna ändå inte ska startas.
Så där hänger de som små griskultingar på suggan och snuttar små blå strömkulor hela vintern!

Batterimys!

Självfallet har annars varje fordon sin snabbkoppling, som jag f.ö köpte på Kjell och Co. (Tamiya-koppling heter de)
Men de finns NUMERA lösa färdiga lite varstans, och givetvis oxå där Ctek säljs.

....

Självfallet har annars varje fordon sin snabbkoppling, som jag f.ö köpte på Kjell och Co. (Tamiya-koppling heter de)
Men de finns NUMERA lösa färdiga lite varstans, och givetvis oxå där Ctek säljs.

Dom har av nån anledning bytt kontakt, till nån nyare och mera lull-lullig kontakt, och även klämmorna är numera omgivna av en rejäl näve plast.

Var så strax efter sommaren när vi köpte en ny 3600 till jobbet.
CTEK.mxs3600.rend.jpg

Dom har av nån anledning bytt kontakt, till nån nyare och mera lull-lullig kontakt, och även klämmorna är numera omgivna av en rejäl näve plast.

Var så strax efter sommaren när vi köpte en ny 3600 till jobbet.

Aharu... jamen är inte det ff bara vanliga Tamiya inne i gummiöverdraget?
Eller har de helt bytt "interface" ?

Klämmorna såg ju...klämmiga ut. Mina är "full metal jacket" allihop!
Hardcore all the way...
Vaffasen apparajten är ju både kortslutningssäker och gnistskyddad så... :brynad

Last edited:
Nackdelen är att man måste ta ur alla batterier och ställa dem på en plats i detta läget, men över vintern spelar detta ingen teater då motorerna ändå inte ska startas.

Exaktomundo, därav så har jag ett emmasnickat jox med 8 anslutningar (för upp till 8 hojar..) så alla kan stå och laddas samtidigt med en och samma laddare UTAN att man behöver dem. batterierna. Kontakter och uttag är av modellen "litet cigguttag", så har man plötsligt möjlighet att ladda sin kamera/telefon/gps under färden med som en ren bonus då..

Sen, vid längre tiders laddning kan man faktiskt använda en underdim. CTek, den löser det ändå. Men det tar mer tid än vad "svensson" har tid med, därför har man då satt begr. i antalet Ah från tillverkaren, men man kan alltså ligga på en bit över detta utan att skämmas. :D

Aharu... jamen är inte det ff bara vanliga Tamiya inne i gummiöverdraget?
Eller har de helt bytt "interface" ?

Klämmorna såg ju...klämmiga ut. Mina är "full metal jacket" allihop!
Hardcore all the way...
Vaffasen apparajten är ju både kortslutningssäker och gnistskyddad så... :brynad

Det är dom inte alls! brände hål i ena klämman på min "full metal jacket" när klämmorna (XS7000) råkade komma ikontakt med varandra:confused: , men fick en helt ny på garantin med dom nya klämmorna:)

Lite bakis som jag är såg jag "latmaskunderhållning" och trodde jag skulle få garva åt finurliga youtube-klipp. Tji fick jag!

Är du lat på riktigt låter du batterit sitta kvar och tar bara loss ena polen. Efter halva vintern smyger du ut i garaget och laddar med din gamla sunkladdare. Vill du vara pedantisk laddar du två gånger under vintern.

Äh, jag kopplade på surladdaren över natten. Nånstans i februari gör jag samma sak igen, och avslutar med en magisk laddarnatt nånstans i april när jag börjar känna doften av nysopad asfalt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti