Lastbilar....

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
4:e gången denna vecka som jag kör till jobbet och lastbilarna kör som rikspuckon. Kommer till en rondell (Jordbrorondellen) i Haninge, som går mot nynäsvägen, Huddinge, Handen och Jordbro. Kommer från Handen hållet och ska köra mot nynäsvägen, dvs. 3:e avfarten. Har vant mig vid att folk inte vet hur en rondell funkar utan att man måste blinka för att få folk att förstå att jag fortfarande har företräde, men imorse var det fan något riktigt jävla rikspucko som körde.... ligger som vanligt, blinkar jätteduktigt, håller 45-50 i rondellen, och innan jag ska lämna den kör en långtradare ut mitt framför mig, fri sikt, inga bilar i rondellen som kan skymma mig, och han bara kör, tittar ner på mig och fortsätter, jag byter fil och lägger mig på "innern" i rondellen, varpå nästa lastbil antar att eftersom idioten brevid mig kan köra så är det fritt, jag gasar på för att komma förbi honom också... och får sedan krångla mig loss från rondellen för att komma ut på rätt körfält och inte köra ett varv till....då kan man ju tro att dom ska bromsa in, men nej, dom kör bara för att spara 2 seks väntan i en rondell.... Jag vet att jag borde ha sett mig för men när detta händer ca 2 ggr om dagen på väg till jobbet börjar man ju fundera på om chaffisarna får körkort i kellogspaketen numera... det går ju att köra sicksax men det är fan inte kul i längden då man nästan alltid kan räkna med att blinkers, dödavinkeln, helljuskörning, dra upp grus på vägarna mm. är något som dom har ensamrätt på och får bestämma över helt själva? Men jag tycker fan att det känns som man får 10 ggr mer respekt i en bil, kanske för att det känns mer att köra över en sådan? Klart det finns duktiga chaffisar också och det är inte dom jag gnäller på.... känner någon igen sig?

Jag brukar fråga mig hur jävla svårt det ska vara för folk att blinka höger när dom närmar sig rondellen (förutsatt att dom ska svänga höger givetvis).

Hur många gånger står man inte där och lämnar företräde åt personen som ska åka rakt fram så...vips har dom svängt höger. :mad:

Ja det du skriver stämmer in mycket på PERSONBILISTERNA som verkar tro att rondeller är deras personliga rallybana med mål att komma först in i rondellen oavsett risker,MEN det personbilisterna inte vet om är att det tar ett par sekunder att komma in i rondell med lastbil från stillastående.

Så om en personbilist och lastbil kommer till rondellen samtidigt och båda kör in eftersom ingen är inne än så kommer ju personbilen att hindras av lastbilen eftersom lastbilen tar längre tid på sig att komma i rörelse,en sak att tänka på kanske?

Det verkar ju vara så att om dom i personbil ser en lastbil så gasar dom på istället med följd att dom får tvärbromsa istället när lastbilen inte är borta :rolleyes:

släpp gasen i rondellen istället så ska du se att det mesta löser sig :krama

Och givetvis håller jag med om att det finns idioter i trafiken även om man kanske gör allt rätt så finns det ju dom som chansar...

Håller själv på och kör lastbil, en TGB 40. Senaste har vi vart och snurrat med Kronans fordon i Uppsala. Vet du vad det värsta är? Cyklister, ett jävla pack där det borde vara krav på körkort på dom med hippieinfluenser och envisas att uppehålla sig på bilvägen. Vet hut!

Ja det du skriver stämmer in mycket på PERSONBILISTERNA som verkar tro att rondeller är deras personliga rallybana med mål att komma först in i rondellen oavsett risker,

Det där protesterar jag emot å det bestämdaste. Enligt min erfarenhet av rondeller, så är det nio gånger av tio en jävla lastbilschaffis som kastar sig ut framför. Dom är så jäkla slöa att dom inte orkar bromsa och stanna, så dom chansar på att jag ska stanna mitt i rondellen och släppa in dom.
Dom så kallade yrkeschaufförerna är oftast om som verkligen beter sig som svin, och absolut ska fram först.

Det där protesterar jag emot å det bestämdaste. Enligt min erfarenhet av rondeller, så är det nio gånger av tio en jävla lastbilschaffis som kastar sig ut framför. Dom är så jäkla slöa att dom inte orkar bromsa och stanna, så dom chansar på att jag ska stanna mitt i rondellen och släppa in dom.
Dom så kallade yrkeschaufförerna är oftast om som verkligen beter sig som svin, och absolut ska fram först.

Du är en slö skit som inte kan inse att fordonet framför dig som kanske väger 60ton har kört in i rondellen 5sek före dig. Men pga vikten som gör att dom måste gå igenom kanske 7 växlar för att komma upp i 40kmh gör att det verkar som att dom smiter in.

Jag sitter och hoppas varje gång en Scania kommer mot rondellen att han ska slänga sig ut när jag redan är i rondellen. Dessvärre så händer det bara när jag har fel bil eller har tjejen med mig i bilen :(
Efter att ha åkt med min morbror flertalet gånger i hans lastbil så vet jag att lastbilschaufförer är dumma i huvudet av naturen :D
Inte mig emot, jag vill gärna få min bil inlöst efter att ha blivit smälld av en lastbil.

En rolig grej var en kompis som blev trängd av en finsk lastbilchaffis och åkte upp bredvid och "skjöt" mot honom med handen. Chauffören släppte honom inte med blicken och höll bara upp en stor kniv mot rutan :D
Min kompis åkte vidare...

Jag brukar fråga mig hur jävla svårt det ska vara för folk att blinka höger när dom närmar sig rondellen

Ungefär lika svårt som att trycka på enter lite nu och då när man skriver en längre berättelse, jag försökte men orkade inte traggla mig igenom textväggen...

Utrycket: Fått körkortet i flingpaketet... är inte det JÄVLIGT tjatigt? Alla vet ju att det inte är så. Precis som, "Dagens I-landsproblem" *FnIzZ*

Dags att sova tror jag.

Ditt svar var för långt. Kan du korta av det lite? Eventuellt citera rätt inlägg.

Appappapp, jag citerade visst rätt inlägg. Jag ställde en följdfråga på din fundering riktad till ingen speciell, tänk dig så dumt det hade sett ut om jag citerat trådstartaren och sen skrivit det jag gjorde.

Tillåt mig visa:

4:e gången denna vecka som jag kör till jobbet och lastbilarna kör som rikspuckon. Kommer till en rondell (Jordbrorondellen) i Haninge, som går mot nynäsvägen, Huddinge, Handen och Jordbro. Kommer från Handen hållet och ska köra mot nynäsvägen, dvs. 3:e avfarten. Har vant mig vid att folk inte vet hur en rondell funkar utan att man måste blinka för att få folk att förstå att jag fortfarande har företräde, men imorse var det fan något riktigt jävla rikspucko som körde.... ligger som vanligt, blinkar jätteduktigt, håller 45-50 i rondellen, och innan jag ska lämna den kör en långtradare ut mitt framför mig, fri sikt, inga bilar i rondellen som kan skymma mig, och han bara kör, tittar ner på mig och fortsätter, jag byter fil och lägger mig på "innern" i rondellen, varpå nästa lastbil antar att eftersom idioten brevid mig kan köra så är det fritt, jag gasar på för att komma förbi honom också... och får sedan krångla mig loss från rondellen för att komma ut på rätt körfält och inte köra ett varv till....då kan man ju tro att dom ska bromsa in, men nej, dom kör bara för att spara 2 seks väntan i en rondell.... Jag vet att jag borde ha sett mig för men när detta händer ca 2 ggr om dagen på väg till jobbet börjar man ju fundera på om chaffisarna får körkort i kellogspaketen numera... det går ju att köra sicksax men det är fan inte kul i längden då man nästan alltid kan räkna med att blinkers, dödavinkeln, helljuskörning, dra upp grus på vägarna mm. är något som dom har ensamrätt på och får bestämma över helt själva? Men jag tycker fan att det känns som man får 10 ggr mer respekt i en bil, kanske för att det känns mer att köra över en sådan? Klart det finns duktiga chaffisar också och det är inte dom jag gnäller på.... känner någon igen sig?

Ungefär lika svårt som att trycka på enter lite nu och då när man skriver en längre berättelse, jag försökte men orkade inte traggla mig igenom textväggen...

Det där blev ju inte så bra, eller hur?

MVH

Appappapp, jag citerade visst rätt inlägg. Jag ställde en följdfråga på din fundering riktad till ingen speciell, tänk dig så dumt det hade sett ut om jag citerat trådstartaren och sen skrivit det jag gjorde.
Men hur länge satt du och höll på det där quotet?? Fixade ju mitt inlägg direkt efter jag skrivit det och du svarar 10 minuter senare :D

Edit: nvm.

--------------------------------------------------------------------------------
Senast ändrad av SSB; Idag kl 22:08.

Men hur länge satt du och höll på det där quotet?? Fixade ju mitt inlägg direkt efter jag skrivit det och du svarar 10 minuter senare :D

Edit: nvm.

--------------------------------------------------------------------------------
Senast ändrad av SSB; Idag kl 22:08.

Jo, kom lite annat emellan så det tog sin tid...:)

Vad menar du med "nvm" förresten?

Du är en slö skit som inte kan inse att fordonet framför dig som kanske väger 60ton har kört in i rondellen 5sek före dig. Men pga vikten som gör att dom måste gå igenom kanske 7 växlar för att komma upp i 40kmh gör att det verkar som att dom smiter in.

Sa jag nåt om att dom var före in i rondellen? Är dom det, så stannar jag givetvis. Du är en slö skit som inte orkar läsa vad jag skriver, eller så begriper du inte.
Jag skiter fullständigt i om dom har 18 växlar som tar 2 minuter att gå igenom. Är jag redan inne i rondellen och en lastbil kastar sig ut så jag får bromsa, då blir jag förbannad

Tycker faktiskt att även om det tar lång tid att starta en lastbil från stillastående så spelar väl det ingen roll, behöver inte dom stanna vid stopplikt då heller? Oavsett hur lång tid det tar att komma igång så gäller fortafarnde företräde i rondellen. Man släpper ju inte förbi en moped, epa, traktor, eller buss när man ligger i rondellen för att det tar längre tid för dem, då stannar ju hela rondellen upp om alla skall få stanna för att en långtradare har företräde så att han kan spara några sekunder? Stannar långtradaren så kan iaf resten av rondellen fungera, och endast en infart blir drabbad (bilarna bakom långtradaren)

Back