Lastbil vs sporthoj?

  • Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date
Hondas turbohoj från -80talet drog ju franska flygets mirage från stillastående,kommer inte ihåg vilken sträcka dock.
Den kärran har ett jävla gäng hästar och inga däck som släpper taget(släpper efter ett tag men då går det fort)men den väger kanske ett par kilo mer.;)

Får nog trimma dragarn jämt lite om den ska vara med i diskussionen.
 
Inget snack,mc´n vinner mot lastbilen.
Räkna effekt/kilo !
Men visst en tomm trailerdragare sticker iväg rätt bra vet jag för med en vanlig Svennebil är det tajt.
 
Varför ska ni ens behöva räkna Effekt/vikt förhållande?
Om man piskar personbilar med motorcykel, varför skulle man inte göra det med lastbilar!

Kör lastbil btw! några 0-90 på 8 sek med en trailerdragare, No way!
 

Det är också sjukt fort, lär ju ta bra mycket mer än 15sek för en lastbil? Ganska många växlar att mata sig igenom..

Däremot kan du ju köra automat, provade en 470 trailer för längesedan. 3 växlingar upp till 90, det gick fort! Under 10 ska inte vara några bekymmer alls men närmare 4 så är det problem anser jag.
 
Lastbilen vinner, han har ju minst sex däck och du bara 2. Hur enkel matematik som helst!
 
Var på Mantorp för många år sen och kollade på "truck-race" eller vad de kallade det. Kommer inte ihåg, men banracing med trailerdragare. 2 märken hade ordentligt krut, Mercedes och MAN. Mercan var ljudlös förutom däcken och pys vid broms och växling. Drog alla på rakorna och låg sen och fiskörde. MAN- bilen kom iett svart moln och ljudtrycket var mäktigt, inte fullt lika snabb dock. Mercan gjorde 0-100 på 5- 5,5 s, detta meddrygt 1800 pållar. Tror han är ute och reser en liten aning.
Vet inte hur snabb man är till hundra, k9ommer ju inte ner på optimala siffror, men det är ju lugnt om man så tar nästan 2 s mer på sej.
Ah, Steve Parrish och grabbarna, det var tider det. :)

De var ännu mer imponerande på 50-150 tycker jag, Mercan gjorde det på 5,8s. Inte många bilar som hänger med där, men hojen däremot hänger ju av den utan problem.
 
Ah, Steve Parrish och grabbarna, det var tider det. :)

De var ännu mer imponerande på 50-150 tycker jag, Mercan gjorde det på 5,8s. Inte många bilar som hänger med där, men hojen däremot hänger ju av den utan problem.

Var rädd att minnet skulle ha spetsat siffrorna ngt. Du vet, det som var ett berg när man var liten är en sten nu. Det sjuka var att Mercan var så tyst. Uppgifterna kommer från vad jag uppfattade som historiens tråkigaste speakers. Sagt med risk för att trampa nån på tårna. Kommer ihåg Slim Borguddi en Volvo/White tvåtaktsdiesel. Lät gött, taskigt krut men köra kunde han. Var en jänkare i en likadan White som hakade i och voltade i starten, snurrade åtskilliga varv. Såg fullständigt galet ut. Tak-chassi-tak-chassi... vet inte hur många gånger han snurrade med den kolossen. Klev ur och körde runt på nån 80-kubikare.
 
Var rädd att minnet skulle ha spetsat siffrorna ngt. Du vet, det som var ett berg när man var liten är en sten nu. Det sjuka var att Mercan var så tyst. Uppgifterna kommer från vad jag uppfattade som historiens tråkigaste speakers.
Jag var där med jobbet. Knäckte extra som mek på Mercedes på somrarna på den tiden (vanliga lastbilar, inte racebilarna), och chefen var gammal rallyförare, så han såg till att hålla oss uppdaterade med all möjlig och omöjlig info. Och sittplats på taket till servicebussen. :D
 
hmm 500 kusar? en 1000cc hoj drar en bil med 500 pollar....
 
Jag var där med jobbet. Knäckte extra som mek på Mercedes på somrarna på den tiden (vanliga lastbilar, inte racebilarna), och chefen var gammal rallyförare, så han såg till att hålla oss uppdaterade med all möjlig och omöjlig info. Och sittplats på taket till servicebussen. :D
Åkte sunkig SAAB dit från södern, camperade i taskigt 99-kronorstält från Konsum och levde på hamburgare. Precis som det skall vara.
Ooops, OT.
 
Körde en Scania 142 grusbil ett tag.
Rejält skjuts i motorn!
Använder man vridet, så behövs inte många växlingar på 100meter.
Hände faktiskt (oftare när min bror körde) att man hetsade personbilar när de körde ut framför.
Många som passar på för att inte hamna bakom en trött lastbil...
"Standardbilar", typ Saab 900, 9000 och volvo 740 hade stora problem att hinna undan när man gasade fullt och hängde sig i tågtutan (present från banverket).

Det var en lastbil med bra klipp.
Den höll jämt med en 740 GLE till 70-80 knutar...
 
Här går det undan. 0-100 på 4s. 240 km/h efter 1000m. Världsrekord. Kolla in filmen på http://www.boije.se/nyheter.asp?id=59
TheWV_0098.jpg
 
Back
Top