Lasta mc på släp

• Thread starter Thread starter 303
  • Start date Start date

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Hoj
748R -02
Ska i dagarna förflytta 3 hojar till Karlskoga och har stött på lite problem med släpet vi tänkt låna. Normalt förankrar man ju de båda gaffelbenen vid nedre styrkronan och spänner ner hojen lite lagom. Har även en fin ställning i trä som stadgar upp så att inte framhjulet kan vrida sig.

Om man då ska ha två hojar sida vid sida så behöver man en ögla på var sida och en ögla i mitten på släpet, det är här problem nr 1 kommer in. Det finns ingen ögla i mitten och inget annat heller att fästa i för den delen.
Någon som har en smart lösning på detta? Går det ens? Kan man spänna ner sidorna och sätta spännband mellan hojarna? :brinnerup

Problem nummer två har med den tredje hojen att göra.. Den hade vi tänkt spänna med framhjulet bakåt. Räcker det eller bör man försöka tillverka en kil eller liknande så den inte rullar frammåt vi inbromsning?

Annars så får vi helt enkelt leta upp ett annat släp.. Någon som vet nåt bra släp? :hihi

Jag lastade 3 hojar på ett släp i helgen. Först hade jag tänkt göra ungefär som du beskriver men utrymmet mellan de hojar som står framåt blev för smalt.

Så jag ställde alla på snedden dvs 1:a hojen med framhjulet i ena hörnet o bakhjulet tryckt mot lemmen på motsvarande sida. Sen fortsatte jag bara med hoj 2 o 3 likadant förutom att framhjulen inte hamnade i något hörn. Det funkade hur bra som helst.

Robban W skrev:
Så jag ställde alla på snedden dvs 1:a hojen med framhjulet i ena hörnet o bakhjulet tryckt mot lemmen på motsvarande sida.

Hmm, det har jag inte ens tänkt på.. ska helt klart undersökas! Tack!

Mer tips!! :fyllisar

Robban W skrev:
Jag lastade 3 hojar på ett släp i helgen. Först hade jag tänkt göra ungefär som du beskriver men utrymmet mellan de hojar som står framåt blev för smalt.

Så jag ställde alla på snedden dvs 1:a hojen med framhjulet i ena hörnet o bakhjulet tryckt mot lemmen på motsvarande sida. Sen fortsatte jag bara med hoj 2 o 3 likadant förutom att framhjulen inte hamnade i något hörn. Det funkade hur bra som helst.

Kan inte låta bli .. :D
Blev det inte jobbigt att ha lemmen i kläm på flaket hela resan? Eller tog du bort den efter att du spännt fast hojarna? :)

//Anders.

Törnberg skrev:
Blev det inte jobbigt att ha lemmen i kläm på flaket hela resan? Eller tog du bort den efter att du spännt fast hojarna? :)

//Anders.

Måste ha bultat på fint i grenen. :tummenupp
Kanske var på väg till SM :rofl (klubben)?

Törnberg skrev:

:hihi hehehe.. sabba inte min tråd nu :arsele

Törnberg skrev:

//Anders.

Ibland måste man även stå ut med sånt som är jobbigt. Lemmen fungerade över förväntan o styvade upp hela ekipaget :D

303 skrev:
Om man då ska ha två hojar sida vid sida så behöver man en ögla på var sida och en ögla i mitten på släpet, det är här problem nr 1 kommer in. Det finns ingen ögla i mitten och inget annat heller att fästa i för den delen.
Du behöver inga öglor framtill. Dra spännbanden runt "bommen", alltså grejen som går fram till bilens dragkrok. Så gör jag när jag har två bågar på släpet.

Bingo skrev:
Du behöver inga öglor framtill. Dra spännbanden runt "bommen", alltså grejen som går fram till bilens dragkrok. Så gör jag när jag har två bågar på släpet.

Precis, normalt hade jag gjort så men detta släpet är supersize och har därmed även väggar och tak. Det sitter 4 eller 5 öglor på varje sida längs med golvet. Finns inget uppe att fästa i förutom längst fram i släpet där det går ett rör på tvären ca 160-170 över golvet, vet inte hur stabilt det är.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph