Lasrad - vad kan jag göra?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Blev uppmätt till 108 kmh på en fyrfilig 70 kmh motorväg nu ikväll. 4000 spänn böter + indraget körkort blev notan för det tilltaget. Jag nekade och ville inte skriva på, bad även att få se platsprotokoll plus kalibreringspapper men dem ville inte polismannen visa upp eftersom "han som har lasern står ända borta vid ullevimotet, så de papperna finns inte här". Jag hade dessutom en svart bmw som nosade mig i arslet så jag vill ju hävda att de skjutit på honom istället.

Men vad händer nu? Detta är första gången jag torskar för någon trafikförseelse så jag har inte jättekoll. Antar att jag bör skriva ett yttrande till länsstyrelsen. Trafikjuristen.se har jag skummat igenom men dokumenten som verkar intressanta för mig kostar ju pengar..

Hoppas åklagaren har överseende, men jag skulle inte räkna med det...

Det är nog tyvärr bara att gilla läget. Finns inte så mycket förmildrande omständigheter i det du gjorde. Jag har skrivit till länsstyrelsen, utan resultat. Två månader är ju relativt kort tid. Håll dig i skinnet och kör inte utan körkort. Helt klart inte värt att åka på olovlig körning.. då får du vänta minst sex månader till plus rätt saftiga böter.

Exakt var stod polisen som mätte? Och var kom du ifrån? Va d på E6 igenom stan?
Tror dina chanser att klara dej undan är ganska små. Som du säger, skriv till Länsstyrelsen å hävda att det va bilen bakom. Tror inte det går, men gör ett försök.

Ja, jag har väl mer eller mindre ställt in mig på att få åka buss i två månader, men där och då ville jag verkligen sätta mig på tvären lite. Jag behöver inte kortet i jobbet så jag har väl inte så mycket att argumentera för hos länsstyrelsen egentligen, men försöka går ju..

De stod på bron över motorvägen vid ullevimotet och sköt på södergående trafik, på påfarten där stod en mc-snut och väntade, som sen körde ikapp och vinkade in mig vid kallebäcksavfarten där det stod ett helt gäng polisbilar.

Ja, jag har väl mer eller mindre ställt in mig på att få åka buss i två månader, men där och då ville jag verkligen sätta mig på tvären lite. Jag behöver inte kortet i jobbet så jag har väl inte så mycket att argumentera för hos länsstyrelsen egentligen, men försöka går ju..

De stod på bron över motorvägen vid ullevimotet och sköt på södergående trafik, på påfarten där stod en mc-snut och väntade, som sen körde ikapp och vinkade in mig vid kallebäcksavfarten där det stod ett helt gäng polisbilar.

Jevlar, ska man behöva ta det lungt där oxå. Brukar ligga på ganska bra där i jobbet (kör larmutryckning på Securitas aka Tre Lingon)...

Är det inte så att om en polis står med lasern 200m från den som skriver böterna så är det HÖRSÄGEN och kan ogiltigförklaras!
Måste inte samma polisman som sköt med lasern skriva böterna eller visa hastigheten på instrumentet för kolegan?
Har hört nått om detta tidigare!

Kolla det och man skall aldrig erkänna, det är deras sak att bevisa din skuld till brott!

Är det inte så att om en polis står med lasern 200m från den som skriver böterna så är det HÖRSÄGEN och kan ogiltigförklaras!
Måste inte samma polisman som sköt med lasern skriva böterna eller visa hastigheten på instrumentet för kolegan?
Har hört nått om detta tidigare!

Kolla det och man skall aldrig erkänna, det är deras sak att bevisa din skuld till brott!

Gjorda mätningar med lasern skrivs ner i ett separat protokoll och så länge de uppgifterna stämmer med de i trafikboten/primärrapporten lär den radiorapporterade fortkörningen knappast kallas hörsägen oavsett om det är olika poliser som sköter olika delar.

Gjorda mätningar med lasern skrivs ner i ett separat protokoll och så länge de uppgifterna stämmer med de i trafikboten/primärrapporten lär den radiorapporterade fortkörningen knappast kallas hörsägen oavsett om det är olika poliser som sköter olika delar.

Så surt då! :brinnerup Då är du bränd! :brinnerup

Men vadå måste inte de kunna visa kalibrerings papper om jag vill se dessa? Annars skiter man ju i att skriva på.

Men vadå måste inte de kunna visa kalibrerings papper om jag vill se dessa? Annars skiter man ju i att skriva på.

Vet inte om de måste visa dem rakt av när du begär det, i vissa fall kan det ju vara svårt ex. i fallet ovan där mätningen och stoppet sker på olika platser osv.

Däremot skall det alltid finnas och kunnas visas upp om det går till rättegång, överklagas etc.

Du behöver aldrig skriva på om du inte vill, boten blir den samma oavsett om du skriver på eller inte.
Sedan finns det poliser som skriver ner boten om man skriver på direkt osv. men det e en annan femma.

Har faktiskt ingen aning om vad som gäller, men om du är medlem i SMC kan du ringa och få gratis juridisk hjälp, då lär du iaf få veta exakt vad det är som gäller angående fortkörningen.

Alternativt; Du körde för fort, acceptera det.
Prova hävda för länsrätten att du nu har lärt dig en läxa och att du verkligen behöver kortet i tjänsten samt påvisa bevis från arbetsgivaren att du loosar jobet om du inte har körkort!
Jurister och SMC är väl inte till för att rättfärdiga brott... de är till för att ev. hjälpa till om man blir orättvist behandlad.

Om du känner att det kliar i knäna kan du juh boka en bana eller som nu, acceptera represalierna! Jag förstår att de svider, skulle iof inte gilla det om de hände mig heller, men jag försöker äga mina egna misstag!

Jag sumpade min lapp på en 70 sträcka mitt ute på landet för drygt 2 år sedan.
4 laxar i böter + 4 månader utan körkort. Skrev till länsstyrelsen då jag måste ha bil i tjänsten. Fick det "nedskrivet" till 3 månader..

Jag stod för det jag gjorde, men bara för den sakens skull behöver jag inte tycka att det var rätt. Snuten uppe i Stockholm gnäller hela tiden på att de har för lite resurser för att åka på villainbrott, misshandelsfall etc. men nog fan har de tid att stå vid Hornsgatan och stoppa cyklister som bryter mot mindre trafikförseelser, jävla hyckleri!

Det kostar pengar att lösa brott, men att stå och fjanta längs öde 70 sträckor ute på landet mitt ute i ingenstans, det drar man in pengar på.

Bara att bita ihop min vän och suga på den sura löken. Vet precis hur du känner dig!

borde fan vara olagligt att ha 70km/h gräns på 6-filig motorväg, händer ju ofta att man e påväg hem sent på kvällen och kommer in mot stan söderifrån, helt tomt på trafik, 3 filer för dig själv pårak motorväg och en 70km/h skylt :gnissla

Hävda att vid det aktuella tillfället rådde förväxlingsrisk och att åklagaren ska ha papperna från trafikövervakningen. Fråga även varför du inte fick se papperna, och du tror stenhårt på att de är modifierade efter mätningen.
Om det är vad du vill att skattepengarna går till. :)

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP