Larm Genom Sh

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Kode
Hoj
Ingen just nu
Retep skrev:
Tja,

Jag har installerat larmet på min F3:a nu och det funkar utmärkt. Även start!
Jag har det lite körigt i dag, jag ska kolla på dina schemor i morgon. Vilken sladd
hade du klippt för att koppla in sv/vit och ljusblå på?

/Peter

Här är en bild på hur jag kopplat det på min hoj, har studerat kopplingsschemat som var pytilitet i min insbok till hojen och mätt mej fram och sedan monterat kablarna. Den vita kabeln har jag monterat på plussidan för positiv start.

Det som händer nu är att när jag larmar bryts strömflödet genom den svart/vita och ljusblåa kabeln från larmet när jag aktiverar av och vrir på tändningen så har jag späning i både den svart/vita och den ljusblåa kabeln hojen startar. när hojens tändning är frånslagen och jag fjärstartar får jag bara späning i den ena av kablarna till startspären och uppnår ingen sluten krets i min startspär och motorn drar runt men tänder inte eftersom kretsen är bruten i startspären. svårt att få ner det här via skrift lättare att berätta via telefon.

Mvh Nicklas
 

Bifogat

  • P6270031 copy.jpg
    P6270031 copy.jpg
    128 KB · Visningar: 210

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Kode
Hoj
Ingen just nu
Nu fungerar min tilltsensor åxå Tack Peter för info hur den skulle sitta monterad för att fungera.

Den var lite klurig att montera för den lilla rörbiten inuti plastbulben var inte rack nån stans men efter justeringar och många tester så fungerade det till slut :)

Mvh Nicklas
 

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Kode
Hoj
Ingen just nu
Björne-Bus

Är det så här du menar

som det är kopplat nu så får jag spänning i den ljusblå som är kopplad till dödarknappen på styret men ingen späning till den svartvita som är kopplad till svartvit på hojens reläsida, när jag trycker på start på fjärren. Men om jag vrider på tändningen så har jag spänning på båda kablarna. Alltså då är det kopplat som på bilden som är ovanför deta inlägget.

Om jag kopplar det som jag beskrev i ditt pm så blir det som på bilden ovanför fast jag monterar ditt en strömtjuv mellan rödsvart kabel på hojen som är 15 spänning och den svartvita som kommer från larmet och är inkopplad till den svartvita kabeln på hojens elsystem.

om man nu kan göra den kopplingen så kommer troligtvis hojen att starta eftersom det blir späning i den rödsvarta när man trycker på startknappen på fjärren vilket = att det kommer att bli späning på den svartvita kabel som kommer från larmet och som går vidare till svartvit på hojen.
 

Bifogat

  • P62700313 copy.jpg
    P62700313 copy.jpg
    133.3 KB · Visningar: 105
Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Har nästan monterat färdigt mitt larm nu, har bara fjärrstarten kvar.

Kopplade in alla blinkers...rätt tufft när det är mörkt :yoparty

Synd att sirenen låter så mycket när man sätter på/av...får ju ont i öronen.

Jag valde att låta larmet bryta starten, alltså kommer hojen gå att rulla igång även om larmet är på.

Angående den gula sladden - Vad händer med den när jag trycker start? Ger den 12V?
I så fall borde jag väl koppla ihop den med den svart-vita sladden som i mitt fall går direkt till startmotorn?

Har jag förstått manualen rätt; Tar tex batteriet i fjärren slut kan jag bara rycka säkringen så fungerar hojen som vanligt?

Tacksam för svar :)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Dez skrev:
Snip....
Jag valde att låta larmet bryta starten, alltså kommer hojen gå att rulla igång även om larmet är på.

.....snip

Är inte det lite onödig info att lägga ut här.
Finns nog både en och annan Adnan som letar objekt här....
 

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Kode
Hoj
Ingen just nu
Har fåt problem med falsklarmning på min hoj mistänker att det beror på tilltsensorn undrar om någon annan har deta problemet?

Från början monterade jag sensorn horisontelt på en schassiskruv men då kunde man ställa hojen upp uttan att larmet gick och bara rula iväg den uttan problem. För at larmet skulle utlösa sig fick man luta hojen rejält åt andra hållet.

När jag monterade min tilltsensor så var jag tvungen att montera den så att larmet nästan går när man vidrör hojen annars fungerade det inte med tilltsensorn. Röret i tilltsensorn som kulan löper i är ju inte precis vatenpassmonterad lutar och är vriden ått olika håll dock ej horisontelt eller i linje med plastbulben.

Är det någon som har förslag på nått som fungerar bättre eller skall man koppla ur tilltsensorn helt?

Mvh Nicklas
 

gibbles

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Luleå
Hoj
många
smajlet skrev:
Har fåt problem med falsklarmning på min hoj mistänker att det beror på tilltsensorn undrar om någon annan har deta problemet?

Har hänt mig också.

smajlet skrev:
När jag monterade min tilltsensor så var jag tvungen att montera den så att larmet nästan går när man vidrör hojen annars fungerade det inte med tilltsensorn. Röret i tilltsensorn som kulan löper i är ju inte precis vatenpassmonterad lutar och är vriden ått olika håll dock ej horisontelt eller i linje med plastbulben.

Jag "kalibrerade" min kvicksilverbrytare genom att böja och bända i fästblecket efter montering. Böjde den så att det inte skulle vara alltför stor risk för falsklarmning, men att den ändå skulle larma om någon reste hojen från stödet. Funkar inte speciellt bra.

smajlet skrev:
Är det någon som har förslag på nått som fungerar bättre eller skall man koppla ur tilltsensorn helt?

En sån där kvicksilverbrytare är olämplig som rörelsesensor i larm. Den är väldigt okänslig.

Funderar på att bygga något med en sådan här:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=4910.htm

Behövs inte speciellt många komponenter utöver den där enligt exempelkopplingen.

Då skulle man kunna justera känsligheten också, plus att den blir känslig för rörelse i alla riktningar. Som det är nu kan man ju välta hojen åt det håll stödet är utan att larmet går.

Funderar även på att montera en blinkande diod till larmet, så folk ser att hojen är larmad. Lär inte vara svårt. Kanske någon som redan gjort det?
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Äre någon som vet om personsökarmodulen även funkar till spyballs larm?

Vad tycker ni om personsökarmodulen i övrigt?
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Någon som lyckat justera känsligheten på rörelsesensorn? För mej funkar det inte
:4skrika

smajlet skrev:
Är det någon som har förslag på nått som fungerar bättre eller skall man koppla ur tilltsensorn helt?

Jag sket i tiltsensorn...om jag minns rätt föreslog manualen att den skulle monteras under sadeln, men jag har inte orkat dra kablar ända dit än.

gibbles skrev:
Funderar även på att montera en blinkande diod till larmet, så folk ser att hojen är larmad. Lär inte vara svårt. Kanske någon som redan gjort det?

Jag satte på en biltemalarmatrapp (19:90:) på min förra hoj som bara kopplades till en strömbrytare på instrumentpanelen.
Ska man få den att sättas på automatiskt med larmet blir det ju lite mer strul :3freak
 

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Kode
Hoj
Ingen just nu
Jag köpte en tiltströmställaren med guldpleterad kula den bryter och sluter utmärkt genom mätning med multimeter. Testade det på elfa inan jag köpte den monterade den på ett horisontelt plan.
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Blinkande diod?

Hur kan man få en diod att blinka när man aktiverat larmet och hur ska det i så fall kopplas.

Jag vill inte ha någon biltema-grunka. om man nu inte kan göra samma sak med den utan någon brytare så att säga.

Har ett "fönster" ledigt i displayen där jag tänkte placera den. :tummenupp

Tacksam för hjälp

Ps. imorgon kopplas larmet på min båge och sen får vi se om det funkar :brinnerup
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Nu har larmet kommit i bågen och det funkar :)

Förutom fjärrstarten
Man trycker på knappen, displayen lyser och den försöker starta........ nä, den går inte igång.
Tar och testar att sätta nycklen på on.
Trycker på knappen, och den startar, faktiskt.

Nu är frågan ska det gå matning till någon mer kabel på min båge
just nu ligger mörkblå kabel på en orange kabel (som jag trodde matade hela cyklen men tydligen inte)
Det verkar som om inte tändningen får någon ström men startmotorn snurrar.

Någon som har lust att kolla på elschemat och säga om jag ska sätta in en kabel till någonstans.
 

Bifogat

  • schema gsx 750f 01.jpg
    schema gsx 750f 01.jpg
    121.8 KB · Visningar: 166

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
yeah!

det funkar :tungan
aldrig sysslat med el över huvud taget :)
så lyckas jag koppla in ett larm själv på andra dan :yoparty

men efter att fått igång larmet så har jag en manick över (se bild).
hur kopplas den in? :kocko
shishi!
 

Bifogat

  • manick.jpg
    manick.jpg
    105.4 KB · Visningar: 134

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
:skrattaåt kom igen! måste juh kunna skruva ihop hojjen :) ingen som vet vad det är? shishi!
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Tellet skrev:
det funkar :tungan
aldrig sysslat med el över huvud taget :)
så lyckas jag koppla in ett larm själv på andra dan :yoparty

men efter att fått igång larmet så har jag en manick över (se bild).
hur kopplas den in? :kocko
shishi!
Vad jag har förstått så är det tilt sensorn, tror den ska kopplas mellan grön och jord, sen får du kolla vilket håll den ska "tilta" åt

Grattis. har du fått fjärrstarten att funka oxå?

Edit: jag hade skrivit fel färg, det ska vara den GRÖNA.
 
Last edited:

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Kode
Hoj
Ingen just nu
Tellet skrev:
det funkar :tungan
aldrig sysslat med el över huvud taget :)
så lyckas jag koppla in ett larm själv på andra dan :yoparty

men efter att fått igång larmet så har jag en manick över (se bild).
hur kopplas den in? :kocko
shishi!

Beroende på var du monterar den så skall den monteras lodrätt och med kablarna ått höger fotpinne, så att kulan som är i röret lägger sig i botten mott glaskupan när den står på sidostödet sen när man rättar upp hojen rullar kullan mott kablarna och det blir kontakt.

Mvh Nicklas.
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Maciver skrev:
Vad jag har förstått så är det tilt sensorn, tror den ska kopplas mellan grön och jord, sen får du kolla vilket håll den ska "tilta" åt

Grattis. har du fått fjärrstarten att funka oxå?

Edit: jag hade skrivit fel färg, det ska vara den GRÖNA.


okey! bra grejj! :) den ska man allt hitta en plats åt också! men nu harj ag stött på ett väldigt stort problem :mad:
när jag sätter mej på den.. startar.. så går larmet på ändå.. den fattar inte att hojjen är igång.. så var det nog inte ibörjan när jag kopplade in de.. vilken kabel är det som glappar isf? tjuter och blinkar som fan när man ska köra :(

yeah yeah! hoppas på svar innan jag drar till krogen :) :fyllisar
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Tellet skrev:
okey! bra grejj! :) den ska man allt hitta en plats åt också! men nu harj ag stött på ett väldigt stort problem :mad:
när jag sätter mej på den.. startar.. så går larmet på ändå.. den fattar inte att hojjen är igång.. så var det nog inte ibörjan när jag kopplade in de.. vilken kabel är det som glappar isf? tjuter och blinkar som fan när man ska köra :(

yeah yeah! hoppas på svar innan jag drar till krogen :) :fyllisar
Ehhh, har du tryckt på off knappen. :tungan
vet inte, har inte kommit så långt att ha den igång och sitta på den än.

Fick du fjärrstarten att funka??
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Maciver skrev:
Ehhh, har du tryckt på off knappen. :tungan
vet inte, har inte kommit så långt att ha den igång och sitta på den än.

Fick du fjärrstarten att funka??


nej sket i fjärrisen.. verkade försvårt!
men alltså! man trycker på off.. sen efter 30 sek hoppar larmet igång juh! inget inget bra! jaja.. har lagt ner de för idag! ska fortsätta med :fyllisar nu :)
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Tellet skrev:
nej sket i fjärrisen.. verkade försvårt!
men alltså! man trycker på off.. sen efter 30 sek hoppar larmet igång juh! inget inget bra! jaja.. har lagt ner de för idag! ska fortsätta med :fyllisar nu :)
Står i instruktionen att om du inte startar tänningen innom 30 sek så startar larmet sig själv. (tror det var nått sånt :gnissla )
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top