Laptop som överhettas

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Min 6 mån gamla packard bell överhettas när man spelar spel, och stänger av sig..
Tydligen är det ofta så med laptops? Jag tycker inte de är okej nånstans.
Knallar man tillbaka till affären så lär man ju knappast få pengarna tillbaka?

Jag skulle köpt en macbook ..

edit: Dessutom har den 1 svart prick mitt på skärmen (död pixel?) och nere i ena hörnet likadant, fast större och nåt brevid. Ser ut som skit innan för glaset liksom. Förr fanns det ingen garanti för döda pixlar vet jag, hur ser det ut nu?

Last edited:
Sitter du med den i knät när du spelar? Se till att ha ett hårt underlag när du ska stressa den lite, så kylningen underlättas eftersom den blåser ut på undersidan. Alt tjacka en sån där kylplatta som hjälper till.

Eller köp en MacBook och åtnjut flera år till utan håravfall. :tummenupp

Sitter du med den i knät när du spelar? Se till att ha ett hårt underlag när du ska stressa den lite, så kylningen underlättas eftersom den blåser ut på undersidan. Alt tjacka en sån där kylplatta som hjälper till.

Eller köp en MacBook och åtnjut flera år till utan håravfall. :tummenupp

Den står på ett bord.. Jag har till och med höjt upp den 2cm från bordet, men det hjälpte inte. Nog fasen måste man få lämna tillbaka den? :va

En sån där skulle förvisso funka.. Men jag tänker inte köpa en i första taget.. En laptop för 11,000 ska fan funka!

Den står på ett bord.. Jag har till och med höjt upp den 2cm från bordet, men det hjälpte inte. Nog fasen måste man få lämna tillbaka den? :va

En sån där skulle förvisso funka.. Men jag tänker inte köpa en i första taget.. En laptop för 11,000 ska fan funka!

Skulle tro du har fullt med hår och damm i kylningsflänsen vid fläkten.

Då måste du öppna upp computern och göra rent.
Alternativt lämna in den på service.

Skulle tro du har fullt med hår och damm i kylningsflänsen vid fläkten.

Då måste du öppna upp computern och göra rent.
Alternativt lämna in den på service.

Av nån jävla anledning finns de ingen lucka till fläkt/insug ... Men nog ser den lite dammig ut. Trodde de tog längre tid
Får lämna in skräpet.

Läste ditt förstainlägg igen, och nu vet jag vad felet är. Det stavas Packard Bell.

Alla laptops tycks vara skräp.. Förutom macbook

Last edited:
Av nån jävla anledning finns de ingen lucka till fläkt/insug ... Men nog ser den lite dammig ut. Trodde de tog längre tid
Får lämna in skräpet.

Alla laptops tycks vara skräp.. Speciellt macbook

Finns inte på min HP heller, men man lyfter på tangentbordet och städar fläkten, korta kablar som lätt går av från tangentbordet, så har du garanti är det ju bara att lämna in.

Tänk på att dom kan blåsa disken om du lämnar in!

Får lämna in skräpet.

Alla laptops tycks vara skräp.. Förutom macbook

Tyvärr är det ganska vanligt på just Packard Bell då deras laptop inte håller toppkvalite. Har du köpt datorn på en någorlunda seriös sida eller företag så borde de fixa det åt dig då det borde gå på garantin.

Jag får lämna in skrotet. Jag återkommer! Får se vad dom säger om skärmen också..

En rad andra småsaker har också pajat/inte funkar från fabrik.. Köp ingen PB!

Tjo, prova detta.

http://www.sweclockers.com/forum/67...vriga-tradar/636577-guide-till-undervoltning/
http://www.sweclockers.com/forum/67...74-guide-undervolta-din-laptop-minska-varmen/

Gjorde det nyss på min tidigare brännheta HP. Numera inte alls lika brännhet. Normala arbetstempen sjönk med ungefär 15-20 grader.

Sen kan du med fördel blåsa ur datorn själv. FInns det ett utblås för den varma luften så finns det ett insug. Leta rätt på eller låna en kompressor och blås på! Finns även luft på burk för dessa ändamål.

Tjo, prova detta.

http://www.sweclockers.com/forum/67...vriga-tradar/636577-guide-till-undervoltning/
http://www.sweclockers.com/forum/67...74-guide-undervolta-din-laptop-minska-varmen/

Gjorde det nyss på min tidigare brännheta HP. Numera inte alls lika brännhet. Normala arbetstempen sjönk med ungefär 15-20 grader.

Sen kan du med fördel blåsa ur datorn själv. FInns det ett utblås för den varma luften så finns det ett insug. Leta rätt på eller låna en kompressor och blås på! Finns även luft på burk för dessa ändamål.

Jag började skruva isär idag, men stötte på en foliebit man måste ha sönder för att komma in.
Man måste tyvärr ha isär en hel del. De tar ju säkert ett par veckor om man lämnar in den men jag får nog bita i de äpplet

Bra tips men iom att jag har garanti så nyttjar jag hellre den

En dator dammar inte ihop på 6 månader under någotsånär normala omständigheter. Packard Bell gör tyvärr sunkiga datorer, som ovanstående talare nämnt

har samma problem med min dator när man "multitaskar" med filmredigering.
La ett par kylklabbar i en påse och ställde datorn på dom = Problem solved :)

Menar ni på fullt allvar att ni tror att en Intel Core I3 i en Mac utvecklar mindre värme än i en PC under samma belastning?

Visst sparar det linuxliknande operativet i macken lite arbetscykler åt processorn mot en PC med Windows, men det är också skillnaden.

Menar ni på fullt allvar att ni tror att en Intel Core I3 i en Mac utvecklar mindre värme än i en PC under samma belastning?

Visst sparar det linuxliknande operativet i macken lite arbetscykler åt processorn mot en PC med Windows, men det är också skillnaden.

Jag vet bara att brorsans macbook med starkare processor låter mindre och överhettar inte vid spel

Nödlösningar som iceblocks och underklockning i all ära, men pröjsar man över 10,000kr för en dator ska man kunna spela spel med den!

Ta dammsugaren och sug ut dammet ur processorfläkten/kylflänsen.

Det har jag gjort några gånger på laptops och det brukar funka,
det sätter en jädra fart på processorfläkten så att dammet kastas ut.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Jag vet bara att brorsans macbook med starkare processor låter mindre och överhettar inte vid spel

Nödlösningar som iceblocks och underklockning i all ära, men pröjsar man över 10,000kr för en dator ska man kunna spela spel med den!

Nja priset är på intet sätt en indikator på vad något kan eller inte kan genomföra.
köper man skit för överpris vad det egentligen är värt så blir det inte bättre för att man slänger mer pengar på det, det är fortfarande samma skit.
packard bell är väl inte ett märke som direkt är känt för att vara "kvalite".
lägg till att laptops knappast är de bästa spelmaskinerna.

Min laptop för bra mycket mer än 10K klarar knappt det nya starcraft, varför det ? jo för att den är inte konstruerad för att spela spel på, den är konstruerad med helt andra parametrar än en spelmaskin skulle vara konstruerad med.
Kylning är en sådan parameter som man garanterat inte prioriterar när det gäller laptops, helt enkelt för att man inte förväntar sig att de skall köras på max under lång tid, då är det viktigare att få ut mer batteri tid för de flesta än att driva fläktar osv, som exempel.

Last edited:
Back