Innan jag läst hela tråden kan jag säga att en laptop ska INTE bli så varm att den stänger av sig.
Jag har (snart hade) en HP som är ca ett år som ny är inne på tredje (3) servicen för just det problemet, modellen heter HP Pavillion DV-5.
Den ligger obelastad på ca 85 grader och stängs av vid 102 grader. Celsius!!!!

Detta ståendes på ett bord!
Andra datorer jag tittat på inte gör över 60 grader belastat och normal temp obelastad ligger runt 45 grader.
Än så länge har dom på tidigare service gjort rent datorn 2 ggr, bytt fläktar 1 ggr och uppdaterat moderkortet utan att ha löst problemet!
Dessutom så pajade min hårddisk när datorn var 6 månader.... Så 4 ggr har jag vart utan dator sen jag köpte den. (1 år ca).
Ladda hem ett program som heter CoreTemp så kan du enkelt se tempen på dina processorer! Sen finns det belastningsprogram som heter Prime95 som belastar processorerna så du kan se hur tempen ändras. DOCK så belastar den bara processorerna och inte alla andra komponenter (finns program som belastar allt).
RightMark CPU Clock Utility (RMClock)
http://cpu.rightmark.org/download.shtml
kör jag för att underklocka min laptop annars rebootar den av värmeslag
När processorn blir varmare så klockar den ner sig själv automatiskt.... Det ska inte behöva hända om du inte håller på med väldigt tunga program under lång tid.... Min dator klockades ner till under 50% av sin kapacitet=INTE OK!!!!!