landsvägs sm, 250-450cc existerar det?

Rikter

Jobbar arslet av mig, dröm i sikte!
Gick med
16 Nov 2009
Ort
Bjärred
Hoj
siktar på en KTM 660...
Tjenare

vill ha en sm o mest köra landsväg på :)

*250 eller 450cc för vill ha ner vikten
*normala serviceintervall (inte en husaberga då typ)
*ska gå att köra motorväg på utan att vibrera sönder :)
*inte kosta för mycket, helst billig försäkring o hojpris: 20-30k max

vad rekommenderar ni?

har kollat lite på ktm och yamaha, men finns säkert andra bra märken. är dessa två mest/endast för tävlingsbruk?
finns det ens nån sm i 250-450cc för vägbruk?
eller ska ja skita i de o köpa nån sport ist..?
va blir billigast i längden?

är det lätt att regga om till vägbruk? ja tror ja fixar att installera lampa, blinkers o backspeglar. annat som behövs?


sen att det är ett år kvar för mig behöver vi inte kommentera :) vill ju ha nått o se fram emot! :yoparty
 
Kawa har ju kommit ut med en ny 250 som man kan LV-regga, den har dock inte sm-hjul, men det går ju säkert att fixa.

Frågan är ju hur roligt det är att köra såpass små hojar på gata?

Skulle nästan vilja påstå att du kan glömma motorväg med vilken motard som helst.

När du är nere i 250/450 träsket så har jag svårt att tro att serviceintervallerna är mycket bättre än 5tim kanske 10tim, men där ska jag nog inte yttra mig för mycket...


Edit: Om du oroar dig för att du har/kommer ha A-begränsat körkort så lugna dig, t.ex. KTM 625/640/660 är alla reggade med 21kw och Husa 650 med 9kw (om jag inte missminner mig) :tummenupp
 
Last edited:
Kawa har ju kommit ut med en ny 250 som man kan LV-regga, den har dock inte sm-hjul, men det går ju säkert att fixa.

Frågan är ju hur roligt det är att köra såpass små hojar på gata?

Skulle nästan vilja påstå att du kan glömma motorväg med vilken motard som helst.

När du är nere i 250/450 träsket så har jag svårt att tro att serviceintervallerna är mycket bättre än 5tim kanske 10tim, men där ska jag nog inte yttra mig för mycket...


Edit: Om du oroar dig för att du har/kommer ha A1 körkort så lugna dig, t.ex. KTM 625/660 är alla reggade med 21kw och Husa 650 med 9kw (om jag inte missminner mig) :tummenupp

A1 är lätt mckort, dvs 125 cc och 11 kw:rolleyes:. Ganska säker på att du menar A-begränsat?:tummenupp
 
Finns ju en Yamaha 250cc som är tänkt för vägkörning. Likaså en Kawasaki. Tror dock inte man kan få Kawan som motard från fabrik.

Men varför vill du ha ner vikten? Så jättestor skillnad är det inte..
 
jo, den kanske funkar

försökte hitta ett alternativ som passar ett begränsat kort helt enkelt (:
tycker för övrigt att sveriges lagar kan vara lite mer generösa..
vad sägs om 25kw första året, sen kanske 35-45kw andra? då hade folk kört strypt..
 
jo, den kanske funkar

försökte hitta ett alternativ som passar ett begränsat kort helt enkelt (:
tycker för övrigt att sveriges lagar kan vara lite mer generösa..
vad sägs om 25kw första året, sen kanske 35-45kw andra? då hade folk kört strypt..
Jag ska ta A-Begränsat i år och jag har en Husaberg 650 reggad som 9kw.:yoparty Lätt och go. Tror nog att en mindre cykel blir tråkig i längden om du ska köra på gatan. Sen är ju service intervall rekommendationerna lite väl överdrivna. 10 timmar ska jag byta olja på min, men jag tror nog att det blir 15-20timmar istället.
 
Jag ska ta A-Begränsat i år och jag har en Husaberg 650 reggad som 9kw.:yoparty Lätt och go. Tror nog att en mindre cykel blir tråkig i längden om du ska köra på gatan. Sen är ju service intervall rekommendationerna lite väl överdrivna. 10 timmar ska jag byta olja på min, men jag tror nog att det blir 15-20timmar istället.

men då är den väl strypt? om den är reggad 9kw..
asså de e de ja menar, ja får inte ihop de.. hur ska man klara och med vad, att köra 25kw? (lagligt då)

ska ja ha en större kärra lutar de för övrigt mot en KTM 625 :tummenupp fast då får ja nog vänta ett år till :((( de ligger ju på 40k+ beggat

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=216084

Apollo 250 :näsblod

Vore kul att hora ett utlatande om den hojen nar den provkorts av nagon! Jag ar sjukt sugen, :D

nja, ja vet inte ang. den...
 
Last edited:
xr650 e v'l reggad på typ 17kw eller nått. kanske dyr, xr600 verkar driftsäker.
crf 450 hm
ktm har ju en uppsjö av cyklar
drz som tidigare nämnd

Jag ska ta A-Begränsat i år och jag har en Husaberg 650 reggad som 9kw.:yoparty Lätt och go. Tror nog att en mindre cykel blir tråkig i längden om du ska köra på gatan. Sen är ju service intervall rekommendationerna lite väl överdrivna. 10 timmar ska jag byta olja på min, men jag tror nog att det blir 15-20timmar istället.



Lycka till med det efter en säsong. Men har du tur finns det nog manualer att hitta på nätet för kommande motorrenovering :tummenupp
 
Last edited:
xr650 e v'l reggad på typ 17kw eller nått. kanske dyr, xr600 verkar driftsäker.
crf 450 hm
ktm har ju en uppsjö av cyklar
drz som tidigare nämnd





Lycka till med det efter en säsong. Men har du tur finns det nog manualer att hitta på nätet för kommande motorrenovering :tummenupp

Nu tycker jag du är tråkig, alla vet Husaberg och KTM lever på sina aktier i oljebolagen och därför sätter orimligt korta intervaller, eller om det var för skoj skull och jävlas med de som köper hojarna, jag kommer inte ihåg... Byt olja till våren, sen är det bara att hålla stumt :tummenupp
 
Nu tycker jag du är tråkig, alla vet Husaberg och KTM lever på sina aktier i oljebolagen och därför sätter orimligt korta intervaller, eller om det var för skoj skull och jävlas med de som köper hojarna, jag kommer inte ihåg... Byt olja till våren, sen är det bara att hålla stumt :tummenupp


Ja, eller hur var det nu? :rolleyes:
 
hehe :)
men egentligen, ktm mellan 450-660 borde väl funka allihop?? borde väl gå o slanga alla menar ja :D (kommer köra mest landsväg 80-90%, men även busa lite grus/skog 10-20%)

vad är det för skillnad förutom kubiken och effekt/vikt?: vissa har elstart, andra inte..
e nån modell enklare att byta mellan sm o e-däck?
ja tror isf ja söker den mellan 450-660 som är billigast att äga, samt inte kostar över 30k.
andra fabrikat är även intressanta :) men inte den där apollon!
 
Bland encylindriga fyrtaktare från KTM finns det 2 st motorfamiljer, RFS och LC4. RFS är 250, 450, 520, 525, 560. LC4 finns som 620, 625, 640 och 660. Senare även 690 trots att det är en helt ny motorkonstruktion.
RFS är tävlingsfordon som kräver service därefter och därmed kostar mer pengar att äga och tar mer tid i garaget. LC4 har längre serviceintervaller och mer att betrakta som "kör hela sommaren och serva på vintern". De går sällan sönder så det är ett ganska enkelt ägande. Givetvis hänger rolighetsfaktorn ihop med driftsäkerheten. LC4-familjen är större och mindre smidiga, de fungerar dock helt ok. Ska man köra mest gata så fungerar LC4 utmärkt. Leta på blocket och köp den som gått kortast/ser bäst ut och ryms inom din budget så har du ett problemfritt ägande framför dig. Kom ihåg att snåla på inköp när det gäller fyrtaktare kan kosta mångfalt extra i reparationer så var inte dumsnål. Ett ras kan lätt dra iväg till 20000 kr i bara delar.
Det finns mängder skrivet om KTM på forumet så ta en kväll och bilda dig en egen uppfattning.
 
Bland encylindriga fyrtaktare från KTM finns det 2 st motorfamiljer, RFS och LC4. RFS är 250, 450, 520, 525, 560. LC4 finns som 620, 625, 640 och 660. Senare även 690 trots att det är en helt ny motorkonstruktion.
RFS är tävlingsfordon som kräver service därefter och därmed kostar mer pengar att äga och tar mer tid i garaget. LC4 har längre serviceintervaller och mer att betrakta som "kör hela sommaren och serva på vintern". De går sällan sönder så det är ett ganska enkelt ägande. Givetvis hänger rolighetsfaktorn ihop med driftsäkerheten. LC4-familjen är större och mindre smidiga, de fungerar dock helt ok. Ska man köra mest gata så fungerar LC4 utmärkt. Leta på blocket och köp den som gått kortast/ser bäst ut och ryms inom din budget så har du ett problemfritt ägande framför dig. Kom ihåg att snåla på inköp när det gäller fyrtaktare kan kosta mångfalt extra i reparationer så var inte dumsnål. Ett ras kan lätt dra iväg till 20000 kr i bara delar.
Det finns mängder skrivet om KTM på forumet så ta en kväll och bilda dig en egen uppfattning.


stort tack!!!:Bugar:Bugar hjälpte mycket
 
Landsväg o 450 motard är nog sjukt tråkigt. Jag körde 1500-2000 mil med min 640, och det var sjukt tråkigt så länge det gick rakt fram... Mot slutet så behövdes det ganska kurvig väg för det skulle vara roligt ;) Åker man gata så är det mer kubik som gäller... Förvisso tänker jag åka min husa 450 som gatmotard oxo tänkte jag, men det är mer för o åka o fika hos polare...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top