landsvägs sm, 250-450cc existerar det?

Landsväg o 450 motard är nog sjukt tråkigt. Jag körde 1500-2000 mil med min 640, och det var sjukt tråkigt så länge det gick rakt fram... Mot slutet så behövdes det ganska kurvig väg för det skulle vara roligt ;) Åker man gata så är det mer kubik som gäller... Förvisso tänker jag åka min husa 450 som gatmotard oxo tänkte jag, men det är mer för o åka o fika hos polare...

okej, men man får tänka på att det är min första mc. Med mer kubik så kostar väl hojen mer sedan också, vad jag har sett iaf.
men tack för din åsikt! :tummenupp
 
okej, men man får tänka på att det är min första mc. Med mer kubik så kostar väl hojen mer sedan också, vad jag har sett iaf.
men tack för din åsikt! :tummenupp

Jo men att köpa en 450 racemotard för att köra gata är som att kasta sina pengar in i ett svart hål av service....

Oljebyten och ventiljustering är inga problem om man är händig men kommer du 1500 mil utan en renovering med delar för +10kkr så har du tur....

Skall du åka lite cc så är det mindre racemässiga cyklar typ DR, DRZ XR som håller ihop utan att kosta svin. Nackdelen av lite cc och hållbarhet är att effektuttaget blir rätt moderat.....
 
Äger en Yamaha wr250x, yammas lilla vägreggade gatmotard.

Kan säga att det är den bästa / roligaste hojen man ägt än så länge.
Väger inte ett skit samt insprutning + elstart.

Pinnar på ganska hyffsat faktiskt tack vare 4 ventils toppen.
Helt lysande hoj i stan, den inbjuder verkligen till buskörning.
Långa serviceintervaller.

5år garanti via Yamahacenter Helsingborg kan ju knappast bli bättre.
Suzukis DRZ400 är också ett intressant alternativ som ligger i kategorin, slitstark gatmotard med låg vikt.


Aldrig mer tunga kåpcyklar igen det är en sak som är säker.
 

Bifogat

  • P1000150.jpg
    P1000150.jpg
    254.4 KB · Visningar: 108
Äger en Yamaha wr250x, yammas lilla vägreggade gatmotard.

Pinnar på ganska hyffsat faktiskt tack vare 4 ventils toppen.
Helt lysande hoj i stan, den inbjuder verkligen till buskörning.
Långa serviceintervaller.

Aldrig mer tunga kåpcyklar igen det är en sak som är säker.

4 ventilstopp? Har Yamaha slutat med sina 5 ventilstoppar? Den där pinnar säkert på bra i hastigheter upp till 60-70 antar jag! Ser trevlig ut i alla fall!
 
Hej! Jag kör yamaha wr250 som Jönsson fast offroadmodellen. Hoppade ner från en ktm690. Kan bara säga att maskinen rör på sig riktigt bra, Det ska vara roligt, billigt och enkelt att köra hoj... Pengarna du sparar på att köra denna kan du lägga på ett par mc semestrar!
Stirra dig inte blind på effekt mm. Lätt att man vill ha större än vad som faktiskt är roligt. Jag funderar starkt på att köpa till motardhjul..

Vill du läsa mer om vad folk tycker utanför detta kubikfixerade land så besök advrider.com

Den där pinnar säkert på bra i hastigheter upp till 60-70 antar jag! Ser trevlig ut i alla fall!

...Och i den farten lyckas man rycka upp den med lite vilja..:tummenupp
 
Last edited:
Har själv en ktm 450 exc -04 funkar hur fint som helst på gatan med motardhjul och med rätt drevning visst den är inte allt för rolig rakt fram (ska man gasa rakt fram ska man ha sporthoj) och ska man ut på en lång raka då är det bara att lägga upp den på slangen istället för att gasa skiten ur den. Min får jag upp på alla växlar gäller bara att hitta tekninken.
Hitta små slingriga vägar eller bakgator man kan busa på under resansfärd. Provade polarns 640 och den var inte det mista rolig vart en riktig besvikelse tung och otymplig.
Med min 450 kör jag både på gatan crossbanan och enduroslingan och jag tycker den funkar hur fint som helst det du måste vara nogran med är oljebyterna själv kör jag mellan 10-15timmar innan jag byter och filter varanan gång och min får gå minst 2 dagar i veckan året runt och den bara rullar på. Kör på dyr fin olja så du inte snålar in där och får ett haveri pga det.
Och en ktm 450 exc kan du få mellan 20-30k.
 
4 ventilstopp? Har Yamaha slutat med sina 5 ventilstoppar? Den där pinnar säkert på bra i hastigheter upp till 60-70 antar jag! Ser trevlig ut i alla fall!

Ja trevlig är den verkligen kan jag säga.

Men visst är det rätt bra med 190hk i papperna för det måste man såklart ha om man ska känna sig cool.
Att sen försäkringen blir en avsevärd hacka av lönen det sväljer den laglydiga svensken utan att protestera något nämnvärt.


Har tidigare kört ktm lc4 vilket var en rätt okej hoj egentligen, dock lite överviktig och klumpig men dundrade gott.
Honda cr500 motard har det också blivit en , ganska så värdelös faktiskt både som cross och motard.
Samt ett par kåpraketer..
 
tackar för tipsen, ska kolla dem om ja hinner när ja kommer hem (sitter i skolan :D )
ska för övrigt jobba hela helgen(har äntligen fått jobb!) så får se om ja hinner.
 
Jag skulle nog kika på DRZ eller LC4:a - och ville jag ha en kompromisshoj som ändå är lite slitvarg - WR450 med motardkitt till. :)
 
Hej! Jag kör yamaha wr250 som Jönsson fast offroadmodellen. Hoppade ner från en ktm690. Kan bara säga att maskinen rör på sig riktigt bra, Det ska vara roligt, billigt och enkelt att köra hoj... Pengarna du sparar på att köra denna kan du lägga på ett par mc semestrar!
Stirra dig inte blind på effekt mm. Lätt att man vill ha större än vad som faktiskt är roligt. Jag funderar starkt på att köpa till motardhjul..

Vill du läsa mer om vad folk tycker utanför detta kubikfixerade land så besök advrider.com



...Och i den farten lyckas man rycka upp den med lite vilja..:tummenupp
woah, bara bildspelet i början på advrider.com var sjukt mäktigt!
problemet med den där yaman är att den kostar 55k+? :O hmm, men värt att tänka på.

Jag skulle nog kika på DRZ eller LC4:a - och ville jag ha en kompromisshoj som ändå är lite slitvarg - WR450 med motardkitt till. :)

tack för tipset!
 
Info wr250: Service var 1000:e mil därimellan ett oljebyte. Ventilerna kollas först vid 4000mil= mycket åkning, lite kostnader.
wr450: oljeservice var 10:e timma + betydligt mer slitage, bl.a ska vissa slitagedelar bytas ut efter ett visst antal timmar, ex kolven. Det du får för allt besvär är ju en klart snabbare hoj, men det kostar. Äldre lc4:or är ju knappt körbara pga. vibrationer, sen är ju den liksom drz400 onödigt klumpiga...

Lycka till!!!:tummenupp
 
Last edited:
Info wr250: Service var 1000:e mil därimellan ett oljebyte. Ventilerna kollas först vid 4000mil= mycket åkning, lite kostnader.
wr450: oljeservice var 10:e timma + betydligt mer slitage, bl.a ska vissa slitagedelar bytas ut efter ett visst antal timmar, ex kolven. Det du får för allt besvär är ju en klart snabbare hoj, men det kostar. Äldre lc4:or är ju knappt körbara pga. vibrationer, sen är ju den liksom drz400 onödigt klumpiga...

Ang. LC4 - vibrationerna är klart överdrivna (brände av 300 mil på en 640 SM i höstas, i allehanda situationer, nada problem).

WR450 är en raceenduro, men är slitvargen i det segmentet, jag har åkpolare som byter olja ytterst sällan, ställer ventiler när det inte startar längre...och det bara tuffar och går...
 
Ang. LC4 - vibrationerna är klart överdrivna (brände av 300 mil på en 640 SM i höstas

Wr450:n är verkligen fin, men inget budgetåk om man jämför. Vibrationerna på äldre lc4:or märks. På 690:n och 250:n obefintliga, bara en jämförelse även där... Men alla är ju olika känsliga, själv körde jag över 60mil i sträck med 690:n utan problem. Innan det hade jag hört att det typ var omöjligt att sitta längre än 15-20 mil i sträck på den.
Förlåt för all OT!
 
Info wr250: Service var 1000:e mil därimellan ett oljebyte. Ventilerna kollas först vid 4000mil= mycket åkning, lite kostnader.
wr450: oljeservice var 10:e timma + betydligt mer slitage, bl.a ska vissa slitagedelar bytas ut efter ett visst antal timmar, ex kolven. Det du får för allt besvär är ju en klart snabbare hoj, men det kostar. Äldre lc4:or är ju knappt körbara pga. vibrationer, sen är ju den liksom drz400 onödigt klumpiga...

Lycka till!!!:tummenupp

Vad har du eg för referenspunkter? Bara kört japansk R4 och lämnat in till aukt verkstad?

1. Ingen enstånka med liten oljevolym skall gå 500mil på oljan. Hälften är mer lagom.
2. De som tycker LC4 vibrerar för mycket borde döpas om till prinsessan på ärten. Eller så borde de komma ihåg att dra fast motorfästena. Visst fan vibrerar det när man ligger och nöter motorväg men är det ens huvudsakliga brukarområde har man valt fel redskap.
 
Har testat min YZF250 med motardhjul på gatan och det är som att köra moped, det varvar bara och händer ingenting.

Med TS budget på 10-15kkr finns det nog bara ett roligt alernativ och det är en gammal XR600.
Även om det skulle dyka upp t.ex en WR426 som TS har råd till så är det inte att rekomendera eftersom risken för haveri eller andra höga kostnader är allt för stor.
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy
Eller så borde de komma ihåg att dra fast motorfästena. Visst fan vibrerar det när man ligger och nöter motorväg men är det ens huvudsakliga brukarområde har man valt fel redskap.

Bra, då är vi båda överens om att den vibrerar oavsett om man heter Mike eller prinsessa.

Åter till TS frågan: Ja, det existerar motarder i 250-450cc klassen.
 
Info wr250: Service var 1000:e mil därimellan ett oljebyte. Ventilerna kollas först vid 4000mil= mycket åkning, lite kostnader.
wr450: oljeservice var 10:e timma + betydligt mer slitage, bl.a ska vissa slitagedelar bytas ut efter ett visst antal timmar, ex kolven. Det du får för allt besvär är ju en klart snabbare hoj, men det kostar. Äldre lc4:or är ju knappt körbara pga. vibrationer, sen är ju den liksom drz400 onödigt klumpiga...
Lycka till!!!:tummenupp

Tackar, men stämmer serviceintervallerna?

Har testat min YZF250 med motardhjul på gatan och det är som att köra moped, det varvar bara och händer ingenting.
Med TS budget på 10-15kkr finns det nog bara ett roligt alernativ och det är en gammal XR600.
Även om det skulle dyka upp t.ex en WR426 som TS har råd till så är det inte att rekomendera eftersom risken för haveri eller andra höga kostnader är allt för stor.

budget på bara hojen e 20-30k ungefär.

angående vibrerande lc4:or inget mer snack om det nu, det är ju bara och prova. Som sagt, olika för alla.
 
Om du vill ha en hyffsat smidig hoj med hyggliga serviceintervaller skulle jag rekommendera DRZan eller KTM 625, 625an är ändå lätt och riktigt pigg (mycket rappare än drzan), DRZan kan kännas klumpig och klen efter ett tag jämfört med andra motarder (om man inte trimmar upp den lite), dock är dess serviceintervaller oslagbara.

Ang. strypt/a-beg. är det knappt någon skillnad på en strypt och orginal DRZ, inget kul man går miste om direkt bara för att man stryper ner den 5 häst. 625an vet jag inte men som någon annan skrev verkar den vara registrerad bra från fabrik?
 
Äger en Yamaha wr250x, yammas lilla vägreggade gatmotard.

Kan säga att det är den bästa / roligaste hojen man ägt än så länge.
Väger inte ett skit samt insprutning + elstart.

Pinnar på ganska hyffsat faktiskt tack vare 4 ventils toppen.
Helt lysande hoj i stan, den inbjuder verkligen till buskörning.
Långa serviceintervaller.

5år garanti via Yamahacenter Helsingborg kan ju knappast bli bättre.
Suzukis DRZ400 är också ett intressant alternativ som ligger i kategorin, slitstark gatmotard med låg vikt.


Aldrig mer tunga kåpcyklar igen det är en sak som är säker.

Den hojen såg ruskigt lätt ut!

Hur är dom att leka med på gatan? Kan du gasa upp den på 2-3 växel?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top