Land Speed Record - 50 cc

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
126 km/h är förvisso mycket med en motor på 50 cc. Men gick inte de GP-maskiner man tävlade med på 60-talet ännu snabbare?

Edit: som den gröna från -73 exempelvis.
 

Bifogat

  • 50cc.jpg
    50cc.jpg
    27.1 KB · Visningar: 205
  • kreidler.jpg
    kreidler.jpg
    109.6 KB · Visningar: 194
Last edited:
Jag har en gång i tiden haft en 80cc som gjorde 129 blås enligt en gathoj och den mätaren som satt på gathojen , man får ju ta det med en liten nypa salt , men fan va den lilla hojen gick....
 
2821868 Jag har en gång i tiden haft en 80cc som gjorde 129 blås enligt en gathoj och den mätaren som satt på gathojen , man får ju ta det med en liten nypa salt , men fan va den lilla hojen gick....
:hihi

Tänkte precis säga att det är så kul med alla som trimmar sina moppar och säger att de gör 100,120,140 o.s.v..

km/h stämmer nog, tror förra låg på ca 125km/h, brukade ta upp det när moppofuckon började ljuga
 
Kan inte vara km/h...
I slutet av 70-talet, när jag lämnat moppestadiet, så gjorde en Kreidler 50cc roadracingmaskin över 200 och ett satt rekord sänks knappast, det kan bara höjas...
 
NSU körde 193 km/h på Bonneville på 50-talet. Kreidler satte ett nytt rekord på 60-talet,runt 220 km/h. Ett privat Holländskt team har senare höjt rekordet ytterligare. Svenska rekordet innehas av Delta racing från Varberg och är på 138 km/h. Delta körde med en roadracing maskin medan NSU och Kreidler körde med streamliners. Kreidlers motor var dessutom kompressormatad. När det gäller 60-tals roadracing maskiners toppfart så gjorde dom över 200km/h men det var i nerförsbacken på Spa Francorchamps. Erland.
 
2821926 Kan inte vara km/h...
I slutet av 70-talet, när jag lämnat moppestadiet, så gjorde en Kreidler 50cc roadracingmaskin över 200 och ett satt rekord sänks knappast, det kan bara höjas...
Fast för att det ska räknas som land speed record så är ju premisserna annorlunda och hastigheter i GP räknas inte.
 
126 km/h kan inte stämma, det måste vara högre!

Förra året köpte tjejen en Kinamoppe för att åka billigt med till jobbet. Den var strypt genom en varvtalsbegränsare i variatorn, genom att klippa en kabel toppade den ca 70 km/h enligt gps på plan mark och det var en sur kinascooter med automat och fyrtakt!
 
Fast för att det ska räknas som land speed record så är ju premisserna annorlunda och hastigheter i GP räknas inte.

Nu skrev jag inte att de satte sin toppfart under race, jag skrev att dom hade kapacitet över 200 km/h.
Mitt syfte var att påpeka att det fanns roadracingmaskiner med högre toppfart än den trådskaparen pekade på.

Att det inte är satt som officiellt rekord är ju något jag själv får ta lärdom av.
 
126 km/h kan mycket väl stämma på den maskin Nyteknik har på bild, den är helt naken framtill. De rekordmaskiner som gör otroliga hastigheter kapslas in i "cigarrhöjen" som gör att man kan sänka Cw-värdet långt under vad som är möjligt ens med hojar som Suzuki Hayabusa.

Johannes Persson från Helsingborg hade ett tag väldens snabbaste kåplösa 50cc, har för mig den gjorde runt 130 km/h under en rekordmätning. Så 126 km/h är sketasnabbt i den kategorin.
 
På tal om små motorer är den blå på 3,5 cc och ger 2,5 hk vid 30.000 rpm. En nätt litereffekt på 714 hk. Kolla även in wankelmotorn på 5 cc! Och fyrtaktsradfyran på 8 cc!!

Man blir nyfiken på ljudet...

:)
 

Bifogat

  • osmg2068.jpg
    osmg2068.jpg
    20.2 KB · Visningar: 96
  • osmg1401-b.jpg
    osmg1401-b.jpg
    42.8 KB · Visningar: 106
  • osmg1330-b.jpg
    osmg1330-b.jpg
    29.2 KB · Visningar: 124
Nyteknik , den blåa OS motorn är en std , det finns en motortillverkare från Italien som heter "Rossi" (ja tro det eller ej) med "droppe" guldtoppen 2.7 hp (3.5cc klassen) 771hp / liter.

Undrar hur många hp/liter en linbanebil ger ......( maxfart på ca 320km/h ).
 
Last edited:
På tal om små motorer är den blå på 3,5 cc och ger 2,5 hk vid 30.000 rpm. En nätt litereffekt på 714 hk..........

Man blir nyfiken på ljudet...

:)

Den där motorn, OS .21 VZ-B V-Spec-T som den så fint heter, varvar ganska friskt. Enligt OS så är "Practical RPM: 3,000-40,000"... Har hållt på lite med sådant (1/8 buggy) och det tjuter ganska bra. Och sen skär den, men det får man ta :D Men 40000 rpm är ganska mycket... den har iofs ett slag på bara 16 mm, men ändå!

Nyteknik , den blåa OS motorn är en std , det finns en motortillverkare från Italien som heter "Rossi" (ja tro det eller ej) med "droppe" guldtoppen 2.7 hp (3.5cc klassen).

Undrar hur många hp/liter en linbanebil ger ......( maxfart på ca 320km/h ).

Rossi e fina grejor. Jag kör med Rossi 2.5cc med bakutblås och pipa i en pylonkärra jag har. Går så in i helsike. Lite segt upp till runt 20000 rpm, men sen när pipan börjar jobba, då jävlar :tummenupp
 
Last edited:


Rossi e fina grejor. Jag kör med Rossi 2.5cc med bakutblås och pipa i en pylonkärra jag har. Går så in i helsike. Lite segt upp till runt 20000 rpm, men sen när pipan börjar jobba, då jävlar :tummenupp


Det ÄR nice.
Motorerna varvar extremt högt !

Kolla in ett foder till en Rossi 3.5:a :D
 
Jag har 1 st serpent radiobil 1:10, den gör 0-100 3 sek.
Går nått sjukt, 2 växlad slungkoppling samt varvar 30-40k.
 
jag har för mig att när vi för några år sedan provkörde en 1/8 track bil (3.5cc 4wd) gjorde den 0-100 på 1,8 sek, sträcka 50 m. :tummenupp
 
NSU körde 193 km/h på Bonneville på 50-talet. Kreidler satte ett nytt rekord på 60-talet,runt 220 km/h. Ett privat Holländskt team har senare höjt rekordet ytterligare. Svenska rekordet innehas av Delta racing från Varberg och är på 138 km/h. Delta körde med en roadracing maskin medan NSU och Kreidler körde med streamliners. Kreidlers motor var dessutom kompressormatad. När det gäller 60-tals roadracing maskiners toppfart så gjorde dom över 200km/h men det var i nerförsbacken på Spa Francorchamps. Erland.

Falkenberg e han från!!! :mad: Bengt Lagerblad är en guru blan tvåtakts åkarna...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top