Lameller - Kolla?

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Kan man se på lamellerna om dom är slitna eller ej? Är det bara sunt förnuft (är dom nerslitna så dom ser ut som stålskivorna - byt! är dom inte -vänta)
Tror det börjar bli dags på min RM, men har kollat och tyckte dom såg "normala" ut... eller handlar det bara om känsla/performance, asså att man känner dom är slut eller ej.

För mitt problem är i det här fallet att det känns som dom börjar ta slut, då motorn varvar/slirar upp lite när man kommer upp i högvarv..men vill då utesluta om det är lameller, eller kanske vatten i oljan osv osv..
 
tycon1 skrev:
Kan man se på lamellerna om dom är slitna eller ej? Är det bara sunt förnuft (är dom nerslitna så dom ser ut som stålskivorna - byt! är dom inte -vänta)
Tror det börjar bli dags på min RM, men har kollat och tyckte dom såg "normala" ut... eller handlar det bara om känsla/performance, asså att man känner dom är slut eller ej.

För mitt problem är i det här fallet att det känns som dom börjar ta slut, då motorn varvar/slirar upp lite när man kommer upp i högvarv..men vill då utesluta om det är lameller, eller kanske vatten i oljan osv osv..
Lamellerna blir tunnare när de slits, det finns ett minimimått i t.ex verkstadshandboken. När de blir tunnare får naturligtvis fjädrarna svårare att trycka ihop kopplingen riktigt = det slirar.

När det gäller stålskivorna kan de bli blanka av slitage, det syns genom att de är...blanka = det slirar. Då funkar det oftast igen bara man blästrar dem.

Vatten i oljan är inget problem, så länge det inte är extremt mycket. Med det menas mer än 25%...oljan tar upp vatten helt normalt, det dunstar genom vevhusventilationen igen när motorn blir varm.

Edit : Så fel man kan ha...... :gnissla :3freak
 
Last edited:
Stållamellernas yta ska vara blank. Blästra dem inte. Är konstruktionen på lammerna gjord att det ska finnas "friktionshål" är det golfbolls-gropar instansade i stållamellerna. Blästrade stållameller nöter ned fiberlamellerna på nolltid och du får hopers skit i oljan.

Använd sökfunktionen på SPORTHOJ och du kommer att hitta info om hur du kan åtgärda det.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top