Lameller - Kolla?

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Kan man se på lamellerna om dom är slitna eller ej? Är det bara sunt förnuft (är dom nerslitna så dom ser ut som stålskivorna - byt! är dom inte -vänta)
Tror det börjar bli dags på min RM, men har kollat och tyckte dom såg "normala" ut... eller handlar det bara om känsla/performance, asså att man känner dom är slut eller ej.

För mitt problem är i det här fallet att det känns som dom börjar ta slut, då motorn varvar/slirar upp lite när man kommer upp i högvarv..men vill då utesluta om det är lameller, eller kanske vatten i oljan osv osv..

tycon1 skrev:
Kan man se på lamellerna om dom är slitna eller ej? Är det bara sunt förnuft (är dom nerslitna så dom ser ut som stålskivorna - byt! är dom inte -vänta)
Tror det börjar bli dags på min RM, men har kollat och tyckte dom såg "normala" ut... eller handlar det bara om känsla/performance, asså att man känner dom är slut eller ej.

För mitt problem är i det här fallet att det känns som dom börjar ta slut, då motorn varvar/slirar upp lite när man kommer upp i högvarv..men vill då utesluta om det är lameller, eller kanske vatten i oljan osv osv..
Lamellerna blir tunnare när de slits, det finns ett minimimått i t.ex verkstadshandboken. När de blir tunnare får naturligtvis fjädrarna svårare att trycka ihop kopplingen riktigt = det slirar.

När det gäller stålskivorna kan de bli blanka av slitage, det syns genom att de är...blanka = det slirar. Då funkar det oftast igen bara man blästrar dem.

Vatten i oljan är inget problem, så länge det inte är extremt mycket. Med det menas mer än 25%...oljan tar upp vatten helt normalt, det dunstar genom vevhusventilationen igen när motorn blir varm.

Edit : Så fel man kan ha...... :gnissla :3freak

Last edited:
Stållamellernas yta ska vara blank. Blästra dem inte. Är konstruktionen på lammerna gjord att det ska finnas "friktionshål" är det golfbolls-gropar instansade i stållamellerna. Blästrade stållameller nöter ned fiberlamellerna på nolltid och du får hopers skit i oljan.

Använd sökfunktionen på SPORTHOJ och du kommer att hitta info om hur du kan åtgärda det.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...