Lambdasond..

Markus Thorén skrev:
Om man vill ha lambdasond för att optimera prestanda krävs en riktig bredbandssond ca: pris 50000kr.

:skrämd

Vad exakt för utrustning hade du då tänkt dig? Typ Horibaskåp eller?

En något fetare blandning och i stället köra med ett lambda på 0.89=Maximal effekt.

Det där är ju rätt fett. Jag förutsätter att du snackar sugmotor, då du annars kan växla bränsle mot mindre spikkänslighet och därmed laddtryck vilket i slutänden ger mer effekt (till en viss gräns givetvis).

Hur som helst, 0,89 säger du... Kan du utveckla det lite, jag hade fått intrycket av att 0,95 eller så låg närmare optimum. Men så har jag ju inte sysslat med sugmotorer heller. Jag menar, de suger ju... :hihi Förlåt..

/J
 
RG500-Johannes skrev:
:skrämd

Vad exakt för utrustning hade du då tänkt dig? Typ Horibaskåp eller?



Det där är ju rätt fett. Jag förutsätter att du snackar sugmotor, då du annars kan växla bränsle mot mindre spikkänslighet och därmed laddtryck vilket i slutänden ger mer effekt (till en viss gräns givetvis).

Hur som helst, 0,89 säger du... Kan du utveckla det lite, jag hade fått intrycket av att 0,95 eller så låg närmare optimum. Men så har jag ju inte sysslat med sugmotorer heller. Jag menar, de suger ju... :hihi Förlåt..

/J


Priset var i överkant men lambdavärdet var i rätt härad.. 0,88-0,92 beroende på last.

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Priset var i överkant men lambdavärdet var i rätt härad.. 0,88-0,92 beroende på last.

Där ser man, jag frågade just min chef lite om detta. När man frågar honom så blir man så otroligt medveten om hur jäkla lite man kan om motorer...

Hur som helst, han förklarade att det fanns ett antal mindre fördelar med att inte köra stökiometriskt; det brinner fortare, det blir kallare etc.

Markus, du läser ju sånt här -berätta nu...

/J
 
andersbrink skrev:
Hm... man kanske skulle ta och använda en CO-mätare istället? 6% CO är ca 12:1. Nån som har provat?

Jo, prövat har jag väl. Får ut det som procent av avgasmassa i våra protokoll, och vi tittar inte så mycket på det för att räkna ut blandningsförhållandet.

Men visst, klart det borde funka.

EDIT: Jag har en körning här med 0,81 resp 7,95%.

/J
 
Last edited:
Bygg själv

660:

Hade själv samma problem, visste inte om jag låg magert eller fett när jag bestyckade mina TMR 41:or.
Snål som man e byggde jag (med hjälp av websidor och min elektronikkunniga bror) en egen lambdamätare.

20 lysdioder som tänds varefter spänningen ökar med 0,05V.
0,9V-095V optimalt, dvs 18-19 dioder tända, lättare att avläsa än
en multimeter.

Länkar och tips finns på :
http://www.buckeyetriumphs.org/technical/Carbs/AFMonitor/AFMonitor.htm

fick dock finlira lite på dessa konstruktioner för att de skulle funka.

Komponenter: 150:-
Förvärmd Lambdasond: 600:-
Svetsmutter (Volvo 1-3531545) ca 80:- (finns även plugg)

Totalt ca 900:-
 
Last edited:
anol skrev:
660:

Hade själv samma problem, visste om jag låg magert eller fett när jag bestyckade mina TMR 41:or.
Snål som man e byggde jag (med hjälp av websidor och min elektronikkunniga bror) en egen lambda visare.

20 lysdioder som tänds varefter spänningen ökar med 0,05V.
0,9V-095V optimalt, dvs 18-19 dioder tända, lättare att avläsa än
en multimeter.

Länkar och tips finns på :
http://www.buckeyetriumphs.org/technical/Carbs/AFMonitor/AFMonitor.htm

fick dock finlira lite på dessa konstruktioner för att de skulle funka.

Komponenter: 150:-
Förvärmd Lambdasond: 600:-
Svetsmutter (Volvo 1-3531545) ca 80:- (finns även mutter)



Totalt ca 900:-


Har du provat den på din hoj ???
 
Anol;
900 pistoler!! Det låter som nåt i min prisklass...
Tack för tipset - you're the man!!
/660
 
660 skrev:
Anol;
900 pistoler!! Det låter som nåt i min prisklass...
Tack för tipset - you're the man!!
/660


Har man dessutom fått lambdasonden av tjejens syrras pojkvän blird et riktigt billigt!
 
För alla trimsugna folk kan jag meddela att det finns en elektronikfirma här i Lidköping som säljer en del bra att ha saker (jaja jag känner dem, därför vet jag att de är riktigt duktiga på det här).

Ex.
Komplett paket med Lambdamätare + 4-tråds Sond + Svetsmutter och plugg! 1995.00kr
Enbart Mätaren! 1395.00kr


Det finns också varvtalsregulatorer, shiftlights, launch-kontrolls mm till riktigt bra priser.
Jag har själv testat en del av prylarna och kan bara konstatera att det funkar kanonbra. :tummenupp

Kolla in hemsidan
http://www.bertilssonautoelectronics.se

:tomten Kanske dags för en julklapp till sig själv :tomten
 
Jag tror att de fixar den typ av sond som du vill ha om du ber om det.

Men jag vet också att de håller på och utvecklar fler och exklusivare modeller på Lamdasonds-instrument med digital display, justerbar belysning, fler decimaler på lamdavärdet (exaktare avläsning) med mera.... kommer inte ihåg allt de sa.

Kommer säkerligen fungera med förvärmning och bredbandslambda och alla tänkbara finesser som finns/behövs för att det ska funka bra på en trimmad motor.

Jag kommer troligen själv att testa när det är klart. :banana
 
2000 pix inkl sond är mycket överkomligt. Iaf om man labbar m bestyckning själv. Det är klart det kommer bättre och/eller billigare grejor sen, men det gör det ju alltid. (Tror dock inte att bredbandslambda o elektronik kan komma ner i det prisläget inom överskådligt tid.)
Vad kostar en bänkning m justering ? Ett avgassystem som kanske bara ger mer ljud o sämre register ?
Men man ska ju inte glömma att det måste till lite svetsjobb f att montera sonden.
/u
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
2000 pix inkl sond är mycket överkomligt. Iaf om man labbar m bestyckning själv. Det är klart det kommer bättre och/eller billigare grejor sen, men det gör det ju alltid. (Tror dock inte att bredbandslambda o elektronik kan komma ner i det prisläget inom överskådligt tid.)
Vad kostar en bänkning m justering ? Ett avgassystem som kanske bara ger mer ljud o sämre register ?
Men man ska ju inte glömma att det måste till lite svetsjobb f att montera sonden.
/u

Hur går man tillväga när man använder lambdasonden för att bestycka? (alltså inte hur man sköter sonden utan hur man använder värdena från sonden till att bestycka)

Hänvisa mig gärna någon annanstans om ni inte ids förklara ingående.


/J
 
Displayen visar om motorn går fett, lagom eller snålt. Det kan du se när du kör. O med den infon borde det vara lättare att lista ut vad man ska ändra i förg. och åt vilket håll. Har inte provat ställa förg efter lambda ännu, bara tittat på bmwn o volvon, båda m sprut. Undrar t.ex. om man ser att cyllarna går olika fett. (Inget problem f mig, ska prova på stånka.)

Ni som har gjort sånt (XJR ?): Hur funkade det ?
/u
 
Last edited:
U-joppe skrev:
Hur går man tillväga när man använder lambdasonden för att bestycka? (alltså inte hur man sköter sonden utan hur man använder värdena från sonden till att bestycka).../J
Sonden sitter i avgassystemet och mäter syreinnehållet i avgaserna. Signalen från lambdasonden går till en mätare som du sätter på styret eller nån annanstans där du ser den (eller så har du en loggning av värden).
Om mätaren visar fett i ett visst varvtalsområde och ett visst pådrag så bestyckar du magrare i det området. Och vice versa. Mätaren används med andra ord bara för att se om det går magert eller fett.
Ett hett tips är en förgasarhandbok för den som är osäker på var man ska börja. De kapitel i verkstadshandböckerna som behandlar fuggarna är rätt generella men kan duga till att börja med.
 
Hur stabil är signalen från en smalbandlambda under körning ?
Kan man läsa av signalen på ett vettigt sätt med voltmeter ?

Om signalen är någotsånär stabil borde man kunna korrigera mätvärden i det feta området om man samtidigt mäter avgastempen. Finns ju lite kurvor på sådant.

Har någon provat med CO-mätning som nämndes tidigare ?http://www.jason.fletcher.net/tech/sniffer/sniffer.htm
 
JWI: Gissar o tror lite, men
- digtal voltmeter, oanvändbar utan yttre lågpass filter
- analog högohmig voltmeter sämst, fast fett/magert borde gå att skilja på
- 3 dioder/lampor, grön/gul/röd, ngt bättre, ger iaf fett/lagom/magert
(finns såna, tänkta att varna föraren så han inte knäcker motorn om den
skulle gå alldeles f magert)
- 30 dioder o vanlig lambda, lite mer nyanserad, fast temperaturkänslig på fett
- bredbandslambda m tillhörande elektronik o display, bästa möjliga f amatörer
/u
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top