Lambdasond..

andersson turbo skrev:
Vad kosta kalaset det ser seriöst ut

vill ha hehe

Kolla på http://wbo2.com/ billigare än man trodde först, en miniatyrvariant på g för mc (utan logger) dock är den inte i byggsats då det är mycket ytmonterat..

194 (controller) +76 (display) +150 (Bosh LSUsensor) allt i aussie-dollar, står i 5,46 idag, www.oanda.com

Hade jag gjort det igen hade jag inte köpt byggsats, jag hade köpt färdigt... Det är rättså mycket lödjobb..

/B

En konstig fråga dyker upp i huvet: hur vet man att den funkar och ger bra värden? Jag tycker mig läsa på div ställen folk som tvivlar på sina mätvärden pga för kall sond eller vad det kan vara. Helt uppåt väggarna skulle nog jag åxå fatta men mindre fel. Det är ju inte så stora mätvärdesskillnader som tyder på relativt stora fel i blandningsförhållande.

U-joppe skrev:
En konstig fråga dyker upp i huvet: hur vet man att den funkar och ger bra värden? Jag tycker mig läsa på div ställen folk som tvivlar på sina mätvärden pga för kall sond eller vad det kan vara. Helt uppåt väggarna skulle nog jag åxå fatta men mindre fel. Det är ju inte så stora mätvärdesskillnader som tyder på relativt stora fel i blandningsförhållande.
Hur vet du att din hoj går bra nu?

U-joppe skrev:

Wbo2-mojängen kalibreras i fri luft med programvara via ett rs232 interface

/B

Bj.O.rn skrev:
Kolla på http://wbo2.com/ billigare än man trodde först, en miniatyrvariant på g för mc (utan logger) dock är den inte i byggsats då det är mycket ytmonterat..

194 (controller) +76 (display) +150 (Bosh LSUsensor) allt i aussie-dollar, står i 5,46 idag, www.oanda.com

Hade jag gjort det igen hade jag inte köpt byggsats, jag hade köpt färdigt... Det är rättså mycket lödjobb..

/B

Har precis börjat titta mig omkring och är ganska vilse tror jag. Men bredband skall det vara(tror jag mig haja). Har skumläst lite från Wideband commander (Dynojet Research) till din kit.

Jag bombarderar med frågor:

Är du nöjd med systemet?

Passar LSU4 i standaruttagen i grenrören. (Wideband commander hade visst adaptrar/uttag som man svetsar dit tror jag)

Mäter du på båda cyl separat eller den ena?

Jo jag ska läsa på lite mer :) men hur funkar det med temp vs avläsningen av A/F? sköts det med programvara så att värdet på displayen hela tiden visar rätt (de är ju/väl väldigt temp-känsliga). Egentligen några allmänna ord, reaktioner och användarerfarenheter i Råd & Rön-anda skulle sitta fint.

/h

Jag råkar veta att Bjorn bara mäter på ena, han skulle ev. köpa en till.

Wbon ger inget värde om den inte nått rätt temp.

Jag är själv på G att köpa en wbo!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Jag råkar veta att Bjorn bara mäter på ena, han skulle ev. köpa en till.

Wbon ger inget värde om den inte nått rätt temp.

Jag är själv på G att köpa en wbo!

/ Hannes

Tackar. Då köper jag nog två också :tummenupp Blir aldeles lyrisk när jag tänker på att mappa separat på cylindrarna med PCIII och med separat feedback från dessa grejer. Men det verkar vara så mycket mer. Logging, Palm, DOS o massa annat. Undrar om det är svårt att bara komma igång i basicläge liksom. Vad gör den mer än A/F? Det verkar ju vara annat också(?) TPS, rpm eller vad vet jag? (Vet inte ens om den skall kopplas in till annat än 12V :D

Måste kolla mina uttag i rören. 18mm tror jag det var.

edit: Min vilda fantasi säger att man skulle kunna logga, t ex rpm, throtle-possition och syre. Sedan granskar man resultaten i lugn och ro i efterhand. Kan det vara så bra?

Last edited:
#Olsson# skrev:
Måste kolla mina uttag i rören. 18mm tror jag det var.

edit: Min vilda fantasi säger att man skulle kunna logga, t ex rpm, throtle-possition och syre. Sedan granskar man resultaten i lugn och ro i efterhand. Kan det vara så bra?

Bosch LSU har som så många andra lambdasonder en normal tändstiftsgänga, M18x1,5

wbo'n behöver bara 12-V matning (så har jag kört under säsongen) men då ser man bara lambdavärde i realtid.. för loggning av det du drömmer om i din vildaste vantasi så kräver det givetvis mer eltåtar.. Du kan logga 3stycken spänningssignaler, e varvtalssignal å tre termoelement om du vill plus givetvis lamdavärdet.. Dom senaste byggsatserna levereras med logmod, internt minne för korta loggar (20 sekunder eller så).. ska man logga mer (längre) så går det åt en laptop eller en pda..

ja, din vildaste fantasi stämmer rätt bra. även om jag inte har fått ändan ur vagnen, jag funderar för närvarande på lite parametrar i min insprutning, pcIII finns inte til min modell

/B

Jag har Innovatives mätinstrument och är väldigt nöjd med det. Loggar ca 45 min körning som man tankar över till pc:n för analys. Givetvis är det realtidsvisning av lambda på instrumentet. Vidare kan du logga andra grejer tex. avgastemp, laddtryck, spjälläge mm. om du köper till givare.

www.innovativemotorsports.com

Kolla efter LM-1 och aux-box.

Tänkte väcka liv i en gammal tråd med en liten fundering....

Grejen är den att jag skriver på ett "diagnostik" / loggprogram till wbO2'an
som i princip presenterar ett kalkylblad med loggade värden (TPS/RPM/AFR), nästa blad ställer du in din target AFR och nästa ger dig trim i procent, som sedan kan sparas i ett PCIII kombatibelt format.

Själva loggdelen fungerar finfint, det jag inte hunnit testa är hur bra trim-beräkningen fungerar, men det kommer :tummenupp

Så, till själva frågan... i vilken utsträckning tror ni att man behöver ta hänsyn till ev. reaktionstid i lambdasensorn och avgashastigheter.

Läste någonstans att medelhastigheten låg på ~350ft / sekund, nu har jag ingen som hels aning om vad detta var för motor eller om det var ett generellt antagande, men om man för skojs skull använder den siffran så innebär det att avgashastigheten ligger på runt 1.1m/10ms (10ms är den snabbaste frekvensen man kan logga med wbO2), så att bry sig i dessa detaljer verkar en smula overkill :va.

Dom gröna fälten är där man har 100 värden eller fler loggade.

/Magnus

Bifogat

• teaser.JPG
    teaser.JPG
    19.4 KB · Visningar: 80
Jag tycker du ska skippa reaktionstid helt och hållet. Den borde ligga på användaren. Kan man ha 7-10 sekunder fördröjning med en EGA så kan man leva med detta också. Dessutom vet du inte hur folk kommer mäta. Vissa stoppar i burken. Andra kör med sensor i kröken. Det finns även dem som routar avgaser vid sidan om. Fortsätt med resten i stället. :tummenupp

#Olsson# skrev:
Jag tycker du ska skippa reaktionstid helt och hållet. Den borde ligga på användaren.

Vitsen med fördrjöjningen är ju så att man inte binder ett lambdavärde till fel TPS/RPM position, men det känns ändå som om man kan göra mer skada än nytta med en sådan grej... Tanken var att det skulle vara justerbart just för att folk skulle kunna kompencera efter monteringen.
Fast om nu 350ft/s stämmer så skulle varje steg innebära en kompencering med 1m, och jag har svårt att tänka mig att någon skulle montera sensorn mer än 2m bort och gjorde man det så inte skulle då jag vilja mappa efter dom resultaten.
Aja... skiter nog i det i ett första skede.

Ett litet förtydligande, trimdelen finns och fungerar även den, och resultatet ser "logiskt" ut, men jag har inte haft möjlighet att utvärdera hur väl det fungerar i praktiken.

HanneZ skrev:
Intressant, jag håller också på med logger och log-analys till wbo2'n.
Så hur går det för dig ?

/Magnus

Ptja, har inte hunnit pröva skiten än. Hojen är ej i bruksskick! Har hållt på med det hela våren, det är ett exjobb på Högskolan.

Ja tack, jag provar gärna ;)
Seriöst så kan jag testa det om du vill ha det provat, eller åsikter om något annat.

Vilket VBO format loggar du i, 1.5 eller 2 ?

/Magnus

T595 skrev:
Vitsen med fördrjöjningen är ju så att man inte binder ett lambdavärde till fel TPS/RPM position, men det känns ändå som om man kan göra mer skada än nytta med en sådan grej... /Magnus

Ja, idén är extremt bra. Men som du skriver, det kan göra mer skada än nytta. Kan vara bättre att lämna den biten och låta folk erfare sina unika fördröjningar genom tester eller annat. Om finessen finns med, kanske det blir svårt att hävda korrektheten. Ungefär som en slägga. Tillverkaren garanterar slägg-funktionen med 100%. Inget utöver det kan garanteras dock. Då får man fullt förtroende :D (Bara en tanke)

T595 skrev:
Ja tack, jag provar gärna ;)
Seriöst så kan jag testa det om du vill ha det provat, eller åsikter om något annat.

Vilket VBO format loggar du i, 1.5 eller 2 ?

/Magnus
Låter bra. Jag loggar i 2.0.
1.5 finns väl bara kvar för att alla loggers inte klarar de nya formatet?

Just nu är jag mest dränkt i rapportskrivande. Det suger.

/ Hannes

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck