Lagning av glasfiberkåpor, tips gärna.

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Tjena.

Jo till er som kan det här med att laga kraschade glasfiberkåpor.
Duger glasfiberspackel och härdare från Biltema?

Med avseende på lättare lagningar, hål och ytor.
Lite hantverkstalang har man nog.

ape skrev:
Duger glasfiberspackel och härdare från Biltema?

Jag känner några som reparerat båtar med Biltemas grejor, och det har funkat.

Såklart mycket lättare att reparera glasfiber än sunkplasten som är std, så du borde kunna fixa det där utan prob?

/J

jag vet inte men jag är alergisk mot biltema allt där är det billigaste med sämst kvallitet ( utom vissa eldetaljer som är från samma tillverkare som tuning firmorna säljer för 10 ggr priset)

hade köpt på mekonomen...

Usch för glasfiberspackel. Skulle fixa mina kåper, det höll inte alls efteråt, även att jag hade slipat ner ytan massvis för extremt fäste. Hade även glasfiberväv..

Testa Polyester och härdare, även glasfiberväv. Det gör nog susen, sen kan du lägga på finspackel på det sen o putsa till så de blir fint.

Pr0bz skrev:
Usch för glasfiberspackel. Skulle fixa mina kåper, det höll inte alls efteråt, även att jag hade slipat ner ytan massvis för extremt fäste. Hade även glasfiberväv..

Testa Polyester och härdare, även glasfiberväv. Det gör nog susen, sen kan du lägga på finspackel på det sen o putsa till så de blir fint.

Glasfiberspackel är endast till för att fylla med och är inte till för att lappa ihop två delar som du märkte. Använd polyester och glasfiberväv så blir det kanon. Snåla inte med slipningen, slipa ett ganska uträtat V och slipa så att spetsen på V:et är nästan eller helt igenom, sen är det bara att plasta på. Överflöd går lättast att kapa/slipa bort med vinkelslip. Spackla sedan sidan som ska vara utåt med finspackel om det inte är så mycket att spackla, större grop, använd glasfiberspacklet.

Pr0bz skrev:

Det är inte bara att slipa, man ska ha grovt papper också, max 240-papper, gärna 120 eller 80! Dessutom innehåller nästan alla vaxer silicon, och det är nästan omöjligt att få bort, man måste använda nån form av silicon-borttagare för att få något att fästa.

Hoztic skrev:
Det är inte bara att slipa, man ska ha grovt papper också, max 240-papper, gärna 120 eller 80! Dessutom innehåller nästan alla vaxer silicon, och det är nästan omöjligt att få bort, man måste använda nån form av silicon-borttagare för att få något att fästa.

glasfiber spacklet går väll at leva med i från biltema om ja mins rätt annars avråder jag dig starkt från att använda deras produkter

har jobbat ganska mycket med plast och spackel om ja själv får säga då jag renoverat upp en båt och deras fin spackel va det nu heter är helt åt helvete likaså deras färger

satsa på annan butik är nog mitt bästa tips... det lönar sig inte alltid att vara snål :död

Glasfiberlaminat bestående av glasfiber och polyester lagas enklast med glasfiber och polyester. Slipa ordentligt och tvätta gärna med aceton.

RS "Alex" skrev:
glasfiber spacklet går väll at leva med i från biltema om ja mins rätt annars avråder jag dig starkt från att använda deras produkter

Sa jag nått om deras produkter kanske? :7peta

Jag har visserligen bara målat om en kajak med gelcoat, men det har blivit åtskilliga flygplan genom åren... Vi använder enbart flygklassad epoxy, gelcoat och glasfiber, dyrt, men hållbart! :)
Dock, biltemas dubbelhäftande går inte att leva utan när man tejpar fast slippappret på klotsarna! :tummenupp

Hoztic skrev:
Sa jag nått om deras produkter kanske? :7peta

Jag har visserligen bara målat om en kajak med gelcoat, men det har blivit åtskilliga flygplan genom åren... Vi använder enbart flygklassad epoxy, gelcoat och glasfiber, dyrt, men hållbart! :)
Dock, biltemas dubbelhäftande går inte att leva utan när man tejpar fast slippappret på klotsarna! :tummenupp

sorry jag bara tog svara och skrev var ej riktat mot dig

tack för alla svar. :tummenupp

Vill bara poängtera att det gäller lagning av små skruvhål. Behöver minimalt med glasfierspackel egentligen. Men bra att veta om jag någongång verkligen behöver spackla.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra