Lagligt att snacka obefogad skit om företag på forum?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Behöver lite hjälp här.

KOmmer ihåg att det snackades massa skit om ett företag för länge sen här som gjorde nån anmälan mot Swedie och han uppmande oss att lägga ner det så han inte blev stämd.

Frågan är då: Får man snacka vilken skit som helst om företag på ett forum?

Hjälp mig med detta så är ni snälla.
Har ni nån paragraf så är det ännu bättre.

Mvh Rejvis

Skitsnack är väl egentligen bara bra. Så man vet vilka företag man ska akta sig för. Om det är befogat skitsnack dvs. Är det däremot företagshemligheter eller dylikt kanske man ska hålla det för sig själv.

Ravetrancer skrev:
Behöver lite hjälp här.

KOmmer ihåg att det snackades massa skit om ett företag för länge sen här som gjorde nån anmälan mot Swedie och han uppmande oss att lägga ner det så han inte blev stämd.

Frågan är då: Får man snacka vilken skit som helst om företag på ett forum?

Hjälp mig med detta så är ni snälla.
Har ni nån paragraf så är det ännu bättre.

Mvh Rejvis

Vad jag förstått (av sådana forum som har/haft butikskategorier) är att man får beskriva sina egna erfarenheter av företag man haft kontakt med. Det lär vara förankrat ganska djupt i yttrandefriheten.

Men, det finns väl en hel del människor som inte spelar med öppna kort på dessa forum. Då kan det nog bli hur komplicerat som helst. Inte minst när företagsägare smutskastar sina konkurrenter genom att spela konsumenter.

Vet att det pågått en del sånt på www.prisjakt.nu (och även på pricerunner kom det fram i samband med detta), och där klarlagdes det en hel del av forumets ansvariga. Du kanske kan höra med dem lite privat.

Så länge det inte är lögn så får man nog säga vad som helst, oavsett om det är ett forum eller i verkligheten.

Egna upplevelser och intryck om företag sår man givetvis skriva. Inga påhopp och smutskastning bara.

Mr K skrev:
Egna upplevelser och intryck om företag sår man givetvis skriva. Inga påhopp och smutskastning bara.

Fast alla negativa inlägg om ett visst företag verkar försvinna spårlöst på den här siten. (Tror att jag vet vad det beror på men det kanske man ska hålla tyst om).

Så länge det inte är förtal så är det yttrandefriheten som går först men swedie vill väl undvika all negativ publicitet iom en ev rättegång för påstått förtal.

tycon1 skrev:
Är det bara jag som började tänka på lellesmc? :pannkyss
eller e&d, där dom har nada koll alls på vad de lämnar ut och till vem... eller ringer när de sagt att de ska.... :rolleyes:

I princip får du säga vad du vill om vad som helst. Om företagen har nåt emot det får de ta kontakt med dig och lösa det den vägen. Det finns ingen lag mot att snacka skit om företag på forum, inte om privatpersoner heller för den delen, men där finns ju PUL.

Det är inte olagligt att ljuga. Även om det kanske hade varit trevligt om det hade varit så. Men då skulle tyvärr 90% av alla företag slå igen och de allra flesta människor skulle få hålla käften mest hela tiden.

man får säga vad fan man vill på internet !
Om man vågar !!!
Det e så här att på forum å dylikt är man inte speciellt hemlig det finns alltid nån som vet vem man är...
Jag har gjort hembesök hos tykna forums ligister .och även stämt träff med tuffisar som har hotat med stryk å .. Dom har aldrig dykt upp ..
och kan tänka mig att göra flera 8-)

Kallas det inte för yttrande frihet,, jo. personligt påhopp e ju en annan sak

å hade nån snackat skit (obefogad sådan) om mitt företag på internet
man börjar med att klippa ett finger :3freak

Bifogat

• beaten_up_shawn.jpg
    beaten_up_shawn.jpg
    87.1 KB · Visningar: 138
-=MARTINEZ=- skrev:
..
Jag har gjort hembesök hos tykna forums ligister

...Oj.... du är tuff.... Jättetuff! Jag skulle oxå vilja vara så tuff... Men jag vågar inte. För jag är rädd... Jätterädd. :rolleyes:

Borsiin JR skrev:
Så länge det inte är förtal så är det yttrandefriheten som går först men swedie vill väl undvika all negativ publicitet iom en ev rättegång för påstått förtal.
Man kan inte dömas för förtal mot ett företag, dvs en juridisk person.

Förtal är ett ärekränkningsbrott riktad mot en PERSON, inte ett företag.

Det står var och en helt fritt att säga att IKEA bygger fula möbler eller att AVAMC är världens sämsta MC-företag. Det kallas yttrandefrihet och är grundlagsskyddat.

Yttrandefriheten måste ju räcka långt. Annars går ju en domstol emot grundlagen i sverige.
Men att hänga ut en person är inte tillåtet förrän denne är dömd i domstol.

Om det inte vore så så skulle nog Sverker på plus sitta på livstid vid det här laget.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg