Lagförslag: Tillåta cyklister leka Vilda Västern i trafiken!

• Thread starter Thread starter CDM
  • Start date Start date

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bilister-bor-bli-tvungna-att-vaja-for-cyklister_7469236.svd

Ibland undrar man vart vi är på väg, förstår att tanken i denna artikel är väl menad men om man bor i Sthlm eller annan storstad förstår man att detta skulle ÖKA antalet olyckor i trafiken.

Exempel: Vid högersväng i korsning blir man omkörd på insidan av typ 18 cyklister trots att man ligger på blinkers sedan länge, nu vet jag ju att fanskapen kommer längs gatan och kan se dom i speglarna men hur blir det när de kommer från en skymd cykelbana och tror de är odödliga?

Smack bonk! :3freak

Är det någon här som tror att detta skulle fungera? :confused:

Låter som ett korkat förslag, precis som lagen vid övergångsställen som gör att gångtrafikanter bara tror att det är fritt fram att ta ett steg ut i vägen.

Hur skulle det kunna öka risken för cyklister om dom har ett lagligt företräde i trafiken som gör att bilarna ska stanna för dom, istället för som idag, att både bilister och cyklister anser sig ha företräde? :va

Jag ser det som ett ypperligt förslag, ju fler som cyklar desto mindre trängsel, i synnerhet i storstadsregionerna, mindre miljöpåverkan från bilarna, vilket i sin tur leder till mindre hysteri om att höja bränsleskatterna, och mindre trafik borde ge färre dödade/skadade i fordonstrafiken, vilket borde leda till mindre hysteri att sänka alla hastighetsgränser :tummenupp

Överbefolkning:va. Zebralagen ökade olyckorna vid övergångställerna, eller har det stabiliserats igen?
O nu är det cyklisternas tur:crash , iof ingen större skilldnad mot idag då 99,9% tror dom har företräde ändå.

Hur skulle det kunna öka risken för cyklister om dom har ett lagligt företräde i trafiken som gör att bilarna ska stanna för dom, istället för som idag, att både bilister och cyklister anser sig ha företräde? :va

Du tror inte att det här kommer att leda till att cyklisterna ser till sin rätt och bara cyklar rakt ut utan hänsyn till framförallt sitt eget liv, precis som gångtrafikanterna gör idag där det inträffar många olyckor med dödlig utgång sedan lagen införskaffades? Vi bor i ett land med många mörka månader, dimma, regn och rusk som knappast bidrar till att gångtrafikanter och cyklister syns särskilt väl. Som klart underskattar reaktionsförmågan bilister har och underlaget de kör på med tanke på sträckan det tar att få ner bilen från laglig fart till noll.

I somras cyklade en cyklist rakt ut framför mig från att ha kört parallellt med mig i samma körbana vid ett övergångsställe. Om jag kört lagligt hade jag kört ihjäl människan och antagligen fått leva med det hela mitt liv. Han cyklade runt med skygglappar. Jag tror absolut inte på en sådan här lag. Det vore bättre om folk fick lära sig att man ska samarbeta i trafiken. Är det så mycket trafik att cyklister eller trafikanter inte kan ta sig över då får man helt enkelt sätta dit en trafiksignal.

Se min signatur. Den kommer än mer att bli aktuell om förslaget går igenom.

Inte helt olikt förslaget om att avreglera behörighetskravet för elinstallationer i hem. Då med motiveringen att reglerna ändå inte följs så då kan man ta bort dem. Så tolkar jag det.

Last edited:
Helt idiotiskt... jag cykelpendlar till jobbet varje dag och det finns redan nu gott om folk som inte har koll på någonting, att ge dem mer "rättigheter" blir bara fel.

Så här ser det ut en vanlig dag på cykeln

Exempel: Vid högersväng i korsning blir man omkörd på insidan av typ 18 cyklister trots att man ligger på blinkers sedan länge, nu vet jag ju att fanskapen kommer längs gatan och kan se dom i speglarna men hur blir det när de kommer från en skymd cykelbana och tror de är odödliga?
Placering, du placerar dig väl till höger om du skall svänga höger? eller kör du "buss"? ;)
(ja, jag placerar mig till höger när jag skall höger, så nära kanten att jag stänger av den, jag vill inte ha cykel/moppe/mc i farozonen och köra över dom med bakhjulet)

Helidiotiskt!!

var köper man en sån skyddsbubbla till cyklen?
perfekt att vara så skyddad, kanske finns för mc oxå?
kanske aik:aren från sumpan uppfinna en så?

Jävla cyklister, Cyklar mitt i körfältet även när det finns cykelbanor. Många cyklar mot rött, iaf inne i Stockholm.

En sak som fick mig att le var när en polisman bötfällde 2 st förra veckan efter ha cyklar mot rött.

Tja, det lär ju inte leda till färre skadade cyklister iaf, själv har jag tröttnat på dom och kör bil enligt reglerna, alla kan göra misstag men drar du ut i en korsning mot rött med flit framför mig så får du trampa undan bäst du kan, eller käka asfalt...
Jag tycker obligatorisk trafikförsäkring vore ett bättre förslag!

Fredrik:zpy

I det här exemplet ska du lämna cyklisterna företräde. De ska hålla till höger även om de ska rakt fram. Du ska korsa deras färdväg.

Är väl ett skitbra förslag för att få bukt med överbefolkningen, eller? Jag menar, de som inte har någon självbevarelsedrift lär ju ryka rätt fort - Darwin. :D

Ett ypperligt förslag!
Borde dessutom införas spöstraff för bilister som inte tar hänsyn till cyklister. :tummenupp
För den skull menar jag inte att en cyklist får bete sig hur som helst o bryta mot trafikregler. Men bara denna sommar har jag gått i backen två gånger p.g.a. bilister som måste fått körkortet från cornflakespaketet.

Första gången var det en bilist med släpvagn som kör upp jämsides med mig och gör en högersväng med mig på insidan. Bilisten stannar inte ens utan smiter från platsen.
Andra gången står det en långtradare o lastar timmer på motsatta körbanan. En bilist i samma körriktning som tradaren viker ut i min körbana när jag passerar. Finns givetvis ingen plats utan får välja på att fronta eller diket.

Är cyklisterna inte tillräckligt skyddade (i lagen) redan?
Man ska tydligen krypköra vid cykelöverfarter och kunna stanna omedelbums om man ser en cyklist i närheten.
Förvisso står det "som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten", men efter att tävlingscyklistjobbpendlaren ligger på huven och lagen ska göra sitt så ligger man, som förare av motordrivet fordon, många ggr ganska illa till då man kört på en oskyddad trafikant och det hjälper föga att diskutera huruvida man "anpassat hastigheten".

Från artikeln:
Ett exempel på hur cykeln kan få en tydligare plats i trafiken är vid cykelöverfarter, det vill säga när cykelvägen korsar annan väg. Jag kommer här föreslå att trafikreglerna vid obevakade cykelöverfarter ändras så att förare får väjningsplikt mot cyklister. En sådan förändring syftar till att öka framkomlighet och säkerhet för den cyklande.

Ett axplock ur trafikförordningen:

https://lagen.nu/1998:1276#K3P61
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.

En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.

Och i https://lagen.nu/1998:1276#K3P40

40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.
41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält

1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, skall det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten

Från artikeln:
Ett exempel på hur cykeln kan få en tydligare plats i trafiken är vid cykelöverfarter, det vill säga när cykelvägen korsar annan väg. Jag kommer här föreslå att trafikreglerna vid obevakade cykelöverfarter ändras så att förare får väjningsplikt mot cyklister. En sådan förändring syftar till att öka framkomlighet och säkerhet för den cyklande.
[/B]

Redan med gällande lagstiftning har bilister i många fall väjningsplikt när dom korsar en cykelbana, menar i dom fall där det sitter en väjningspliktsskylt före cykelbanan för bilisterna. Men likt förbannat är det inte speciellt många bilister som fattar det utan tror att en cykel alltid i alla situationer har väjningsplikt för bilister, speciellt fula feta kärringar som inte ens klarar av att ta sig upp på en cykel.

Jag personligen tror att detta bara kommer öka antalet skadade i trafiken.

Cyklister i innerstan (har bara Sthlm och Gbg som ref) verkar överlag tro att alla ser dom och att de är odödliga. De rättar sig sällan efter stadgade lagar och regler för att de tror att de är "en snabbare typ av fotgängare" med då bevisligen samma rättigheter.

Lösningen är snarare att göra de mer medvetna om att de precis som alla andra fordonsburna trafikanter ska anpassa sig efter de lagar som finns.

Fler kontroller mot:
Rödkörningar
Färdriktningen
Trottoarcykling

Vi övriga trafikanter verkar ju lyda under "Mer Laser/ trafikkontroller fungerar mot fortkörningar och aggressivt beteende", varför skulle det inte fungera på cyklisterna?:fyllisar

Varför gnäller ni på att cyklisterna inte kan hålla sig till trafikreglerna när vi SH-piloter inte gör det? :va

Nu förväntar jag mig att se en GR film med snutjag, fast på cykel. :rolleyes:

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...