Lagförslag: Tillåta cyklister leka Vilda Västern i trafiken!

• Thread starter Thread starter CDM
  • Start date Start date
Börjar undra om ni ens är läskunniga... :va

skriver regeringens cyklingsutredare Kent Johansson som har flera förslag på hur cykeln ska få en tydligare plats i trafiken.

Med andra ord är detta från en rapport från en person som fått i uppdrag att se över hur cykeln kan få en tydligare plats i trafiken, det betyder inte på långa vägar att det är något lagförslag eller ens att det är något som betänks seriöst, utan han har tittat på trafiken och helt 100% utgått från cyklisters behov att kunna ta sig fram bättre, det har varit hans uppdrag.

Har för mig att det var någon liknande undersökning fast om fotgängare för några år sedan där man föreslog att det skulle bli säkrare om man gjorde "gyllene triangeln" (hamngatan, kungsgatan, birger jarlsgatan och allt däremellan) till gågator. Det betyder inte att det blir så men ur en fotgängares perspektiv är det ju såklart det säkraste.

Finns redan, han blev gripen. :fakta

Var?? länk? :)

Tycker att det funkar bra som det är att cykla med nuvarande regler. Lite ögonkontakt och samspel så flyter det på rätt bra att cykla, i alla fall i Linköping och någon ny lag behövs inte.

I stockholm däremot så hjälper väl inga lagar eller sunt förnuft. Mer separata cykelbanor skulle väl kunna hjälpa till lite däremot.

Säger väl sig själv rent logiskt att om man står först i en kö vid ett trafikljus och ska svänga höger så löper de cyklister som har tänkt sig att cykla rakt fram framför detta fordon på höger sida som t ex kan vara en lastbil att skada sig för livet eller dö som hänt vid ett flertal fall.Hur man sedan kan hänvisa detta till att det har cyklisterna laglig rätt till gör väl inte dessa cyklisters utsatthet för skada eller död mindre.

Personligen skiter jag i att de som har så låg iq eller självbevarelsedrift och cyklar om mig på insidan vid en högersväng skadar sig eller dör för jag lär aldrig stanna för de cyklister som provar på denna manöver om de inte redan står i jämnhöjd med bilen så att jag kan se dom för jag kan definitivt inte anamma en lag som är så genomkorkad så att den som stiftade lagen förmodligen var stup berusad eller aldrig överhuvudtaget vistats i trafiken.

Förmodligen samma idioter som bestämde att jag vid ett trafikljus som lyser rött äger jag en skyldighet i att flytta på mig direkt även om det nu är rött när ett utryckningsfordon dyker upp t ex bakifrån.Jag har en skyldighet att flytta på mig för om jag inte gör detta så kan jag fällas för hindrande av framkomst för detta utryckningsfordon.Skulle jag då köra mot rött och orsaka en olycka så åker jag dit så det stänker om det.Så oavsett hur jag väljer att göra i de båda fallen så är jag ensam skyldig i båda fallen om det leder till en olycka.Det hela är så korkat om man kan tänka efter lite själv utan att hänvisa till lagen som en enkel lösning så det äger ingen vidare förklaring. :fakta

Helt idiotiskt... jag cykelpendlar till jobbet varje dag och det finns redan nu gott om folk som inte har koll på någonting, att ge dem mer "rättigheter" blir bara fel.

Kan bara instämma. Cykelpendlar lite då och då och det är hopplöst med alla rödkörningar, cyklister som cyklar mot trafiken etc. Mötte en nu imorse som kom på fel cykelbana på st: eriksbron. Han cyklade rakt mot mig :gnissla

Last edited:
Kan bara instämma. Cykelpendlar lite då och då och det är hopplöst med alla rödkörningar, cyklister som cyklar mot trafiken etc. Mötte en nu imorse som kom på fel cykelbana på st: eriks bron. Han cyklade rakt mot mig :gnissla

Går där varje dag och det verkar vara "okej" att bryta mot trafikreglar som cyklist, bara man gör det sakta... lååångsamt mot rött eller i fel färdriktning.. :glömdet :smasha

Kan bara instämma. Cykelpendlar lite då och då och det är hopplöst med alla rödkörningar, cyklister som cyklar mot trafiken etc. Mötte en nu imorse som kom på fel cykelbana på st: eriks bron. Han cyklade rakt mot mig :gnissla

Jag brukar räkna lite på hur många som cyklar mot rött när jag trampar till jobbet. Ibland skiter 8 av 10 i att stanna. Ibland cyklar jag ikapp ngn av dem och säger till. Oftast får man man ett "Håll käften mes!" till svar.

Går där varje dag och det verkar vara "okej" att bryta mot trafikreglar som cyklist, bara man gör det sakta... lååångsamt mot rött eller i fel färdriktning.. :glömdet :smasha

Haha ja man är relativt ensam om att stanna vid Friskis&Svettis samt vid korsningen Alströmergatan, när det är rött. Finns självklart fler som stannar men den stora massan cyklar glatt vidare som om inget hade hänt :huvet

Haha ja man är relativt ensam om att stanna vid Friskis&Svettis samt vid korsningen Alströmergatan, när det är rött. Finns självklart fler som stannar men den stora massan cyklar glatt vidare som om inget hade hänt :huvet

Haha, true! Få ställen i Sthlm som jag har så många "nära döden"-upplevelser som mellan Fridhemsplan och St:Eriksplan när jag promenerar eller kör bil/hoj. Där är det fullskaligt Mayhem på alla dess nivåer:arsele

Jag brukar räkna lite på hur många som cyklar mot rött när jag trampar till jobbet. Ibland skiter 8 av 10 i att stanna. Ibland cyklar jag ikapp ngn av dem och säger till. Oftast får man man ett "Håll käften mes!" till svar.

Det var en i Jkpg som filmade cyklister som begick trafikbrott inne i stan ett bra tag och postade filmerna ocensurerade på youtube.

Folk blev såklart upprörda över att bli uthängda på det sättet och det resulterade i att polisen tog krafttag mot cyklister som betedde sej.

Men nu är alla tillbaka i gamla gängorna med att cykla mot enkelriktat och vara allmänt vettlösa..

Jag personligen tror att detta bara kommer öka antalet skadade i trafiken.

Cyklister i innerstan (har bara Sthlm och Gbg som ref) verkar överlag tro att alla ser dom och att de är odödliga. De rättar sig sällan efter stadgade lagar och regler för att de tror att de är "en snabbare typ av fotgängare" med då bevisligen samma rättigheter.

Lösningen är snarare att göra de mer medvetna om att de precis som alla andra fordonsburna trafikanter ska anpassa sig efter de lagar som finns.

Fler kontroller mot:
Rödkörningar
Färdriktningen
Trottoarcykling

Vi övriga trafikanter verkar ju lyda under "Mer Laser/ trafikkontroller fungerar mot fortkörningar och aggressivt beteende", varför skulle det inte fungera på cyklisterna?:fyllisar

Skämtar du:confused: lr? Du menar att SH åkare bryr sig om lagen ........................:va

Jag tycker de kan stifta lite sådana lagar, sedan utöka det till motorcyklar med. Ett frikort från trafikregler hade varit trevligt. :huvet

Skämtar du:confused: lr? Du menar att SH åkare bryr sig om lagen ........................:va

Moralpoäng för de kloka orden! :tummenupp

Men eftersom jag även gör andra saker i livet också än att köra hoj så har jag väll rätt att skriva om det, eller menar du att det är en automatisk DQ för att man kör sporthoj? :fyllisar

Det har verkligen blivit mycket värre, trots fler cykelbanor.
Jobbar i Gamla Stan, precis ovanför Skeppsbron vid Slussen. Där skall "alla" cyklister igenom varje morgon/kväll.
Cyklar själv bara sporadiskt eftersom det är jobbigt, men kan ändå tydligt urskilja några olika kategorier:

1. Feta Berit som vinglar runt och inte fattar att man ligger till höger så att man inte stoppar upp bakomvarande. Vilket man i princip gör ändå eftersom cykelvägarna är så smala (med möte) att man inte kan köra om.
  2. Cykel-Fredrik, ca 25 bast, äger cykelbanan och kör freestyle med sin fixie till jobbet. Skyr inte omkörningar och kör om både på höger och vänster sida. Fredrik vill man inte möta.
  3. Gustaf. 35 bast. Kör en hybrid från Nishiki med barnstol på. Självklart senaste cykelbyxorna och brillorna. Kör som om varje dag vore den sista. Tror de är Armstrong eller nån annan med gul tröja eftersom de har senaste outfiten. Kör in i folk och är allmänt klantiga, eftersom ungarna hållt dom vakna om natten.

Vilken fantastisk tur man har som aldrig är inne i stan.

Alla regler som går ut på att ta bort personligt ansvar från en grupp människor och kasta det på en annan skapar bara konflikter och irritation.

Har man en regel tex att man skall stanna för rött ljus så skall den gälla för alla och alla som bryter mot den skall ha samma straff. Annars har vi snart "Nä dom är politiker så dom får fiffla med kvitton" eller "Dom är cyklister så dom kan strunta i rött ljus" eller "Nä ..... behöver inte jobba för dom lever på dina stålar" (fyll i lämpligt ord)

Om det nu är bilar man vill ha bort var då ärliga och lägg förslaget att förbjuda privatbilar i innerstan istället för att smygköra in det.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026