Är cyklisterna inte tillräckligt skyddade (i lagen) redan?
Man ska tydligen krypköra vid cykelöverfarter och kunna stanna omedelbums om man ser en cyklist i närheten.
Förvisso står det "som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten", men efter att tävlingscyklistjobbpendlaren ligger på huven och lagen ska göra sitt så ligger man, som förare av motordrivet fordon, många ggr ganska illa till då man kört på en oskyddad trafikant och det hjälper föga att diskutera huruvida man "anpassat hastigheten".
Från artikeln:
Ett exempel på hur cykeln kan få en tydligare plats i trafiken är vid cykelöverfarter, det vill säga när cykelvägen korsar annan väg. Jag kommer här föreslå att
trafikreglerna vid obevakade cykelöverfarter ändras så att förare får väjningsplikt mot cyklister. En sådan förändring syftar till att öka framkomlighet och säkerhet för den cyklande.
Ett axplock ur trafikförordningen:
https://lagen.nu/1998:1276#K3P61
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för
cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad
cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna
cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en
cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.
Och i
https://lagen.nu/1998:1276#K3P40
40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.
41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
Om ett fordon före ett övergångsställe eller en
cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, skall det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om
cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på
cykelöverfarten