Lagen som gör det omöjligt att registrera en hoj som aldrig varit påställd???

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag har för mig att det var något rabalder runt årsskiftet 2007/2008 om att alla hojar som inte varit påställda måste ställas på en vända för att inte "åka ur registret".

Jag minns inte turerna kring detta, eller om den verkligen var tvungen att ställas på eller om det räckte med att den var inregistrerad.

Någon som har koll på detta som kan uppdatera mig?

Går det att ställa på och bruka en avställd mc av årsmodell 2005 som aldrig varit påställd tidigare?

Det var fordon som bara klarade Euro2 kraven som var tvungna att reggas före 2008. Om du har ett fordon som klarar Euro3 så är det inga problem att regga det nu. Klarar fordonet bara Euro2 så är det kört...

Är det avställt så är det ju registrerat, då omfattas den inte av detta. Nu har jag iofs inte läst ändringen men det handlade väl bara om oregistrerade fordon?

Det var fordon som bara klarade Euro2 kraven som var tvungna att reggas före 2008. Om du har ett fordon som klarar Euro3 så är det inga problem att regga det nu. Klarar fordonet bara Euro2 så är det kört...

Tackar!

Jag har en Suzuki GSXR 600 -05:a på gång som jag ska kika på.
Cykeln är svensksåld med en ägare, men har aldrig varit påställd.
Hur funkar det då? Måste den ha varit påställd, eller räcker det med att den har fått ett regnr?

Tackar!

Hur funkar det då? Måste den ha varit påställd, eller räcker det med att den har fått ett regnr?

Den måste ha varit "i trafik" innan årskiftet om det är en hoj godkänd enbart enligt regelverk Eu2.

Så om den skulle vara från artonhundrasmällkallt... men klarar kraven enligt regelverket för Eu3, så behöver du inte oroa dig. :)

Last edited:
Tackar!

Klarar den inte redan Euro3? Jag har för mig det iallafalll...

Kalas. :tummenupp
Hur tar man reda på om den klarar det? Regbeviset? Generalagenten?

Geralagenten kan kolla upp det åt dig.
Är personligen lite tveksam att den klarar euro 3 kraven då modellen kom redan 04 och ljuddämparen ser lite väl liten ut jämfört med dom nyare euro 3 klassade cyklarna.

Annars tror jag den cykeln blir bra och missa inte licenskursen till våren så att du kan vara med och köra med oss på tisdagarna.

Thomas!

Är personligen lite tveksam att den klarar euro 3 kraven då modellen kom redan 04 och ljuddämparen ser lite väl liten ut jämfört med dom nyare euro 3 klassade cyklarna.

Annars tror jag den cykeln blir bra och missa inte licenskursen till våren så att du kan vara med och köra med oss på tisdagarna.

Thomas!

Jag googlade på detta och fick som svar att den klarar Euro3, men som sagt, papper från generalagenten är det bästa så att du inte står där med pi...n i brevinkastet:)

Thomas!
Ja, licenskursen är lite frestande om jag köper en banhoj.
Det ska jag definitivt ha i åtanke!
Vilka kontaktar jag för att anmäla mig, och var hittar jag mera info om kursen?

Jag googlade på detta och fick som svar att den klarar Euro3, men som sagt, papper från generalagenten är det bästa så att du inte står där med pi...n i brevinkastet:)

Stort tack!
-Ringer KGK idag. :)

Last edited:
Vilken soppa... Vägverket påstår att det bara är att ställa på den eftersom alla fordonsdata finns i registret, generalagenten såger att eftersom den inte uppfyller Euro-3 och aldrig varit i trafik så går den inte att ställa på.

Nu har jag kontaktat Bilprovningen, som har lovat att undersöka saken och återkomma.

Men detta gällde väl inreggning av tidigare ej reggade hojar. Har du ett svenskt regnummer på denna moppe borde det väl inte vara några problem?

Vilken soppa... Vägverket påstår att det bara är att ställa på den eftersom alla fordonsdata finns i registret, generalagenten såger att eftersom den inte uppfyller Euro-3 och aldrig varit i trafik så går den inte att ställa på.

Nu har jag kontaktat Bilprovningen, som har lovat att undersöka saken och återkomma.

Jag tycker att du verkar vilja väcka björnar som borde sova. Om VV säger att det ska vara lugnt att ställa på den så skulle jag göra just det, ställa på den. Får du då hem skattelapp och avi om fordonsskatt så är ju saken biff. Finns ingen spärr inlagt i programmen som sköter ärendena så glider den ju igenom. Skriver du däremot brev till Bilprovningen eller andra myndigheter så blir ju ditt fordon ett ärende som ska hanteras manuellt av olika handläggare och saker kan ta en annan vändning eftersom det blir en offentlig handling och ingen vill göra fel. Brevskriveri och tfnsamtal med omnämnande om aktuellt registreringsnr skulle jag iscensätta först om det första förfarandet misslyckats.

Be säljaren att ställa på den så får ni se vad som händer.
Du kanske inte har ngt problem alls.

Last edited:

Kan du inte be säljaren att ställa på den innan du åker och kollar på den... :confused:

Last edited:
Jag tycker att du verkar vilja väcka björnar som borde sova. Om VV säger att det ska vara lugnt att ställa på den så skulle jag göra just det, ställa på den. Får du då hem skattelapp och avi om fordonsskatt så är ju saken biff. Finns ingen spärr inlagt i programmen som sköter ärendena så glider den ju igenom. Skriver du däeromt brev till Bilprovningen eller andra myndigheter så blir ju ditt fordon ett ärende som ska hanteras manuellt av olika handläggare och saker kan ta en annan vändning eftersom det blir en offentlig handling och ingen vill göra fel. Brevskriveri och tfnsamtal med omnämnande om aktuellt registreringsnr skulle jag iscensätta först om det första förfarandet misslyckats.

Du kanske inte har ngt problem alls.

Sant, sant... Men jag har inte köpt hojen ännu.
Och jag vill inte stå med en cykel jag inte kan ställa på.

Har pratat med Bilprovningen nu, och enligt dom är det ibruktagandeförbud på motorcykeln.

Dom hänvisade till Vägverket igen...

-Är inte byråkratin underbar?

Kan du inte be säljaren att ställa på den innan du åker och kollar på den... :confused:

Det var exakt vad Bilprovningen föreslog också.

Men ska man verkligen inte kunna få ett rakt svar av en myndighet som har som ansvar att hålla reda på sådana här saker?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...