Lagar om blackbox + skånska race 125cc?

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Hejsan. Som sagt förr håller jag på att fixa med att importera en nsr från tyskland. När jag gjort det har jag tänkt börja pilla med den och sätta in en blackbox.

Så nu undrar jag, om jag kör med blackbox (utan att överskrida hastighetsgränsen) och blir stoppad av polisen för allmän kontroll.

A.) Kan de se att jag har blackbox utan att de river av tanken? (den sitter under tanken va?)

B.) Om de upptäcker det, kan de göra något åt saken så länge jag kör med blackboxen på strypt? Även om de själva förstår att jag kör ostrypt annars, kan jag åka dit ändå?

För de kan ju inte bevisa att jag kör ostrypt när hojen är inställd på strypt då de stannar mig, så enda anledningen att åka dit är väl isåfall om det är olagligt att bara ha en blackbox monterad, är det det?

Om de då skulle börja klaga på blackboxen, kan man säga att ens enda syfte att avstrypa den är när man tävlar på inhängnat område? För det är delvis mitt syfte. inte för att jag tror att de skulle tro på det men då måste de väl bevisa motsatsen.

C.) Om de inte vet att jag har blackbox men vill testköra den, och jag ställt den på strypt, kan de känna det då? En kompis sa att hojen börjar hacka/hosta när man kommer upp i högt varvtal, men då kan man väl skylla på att den inte tänder som den ska eller nått?

Jag undrar även om det finns några race för 125cc-hojar i skåne som är öppet för alla? Typ "streetrace" eller liknande (som är lagligt)?

Tack!

JojjeL skrev:
2058397 Hejsan. Som sagt förr håller jag på att fixa med att importera en nsr från tyskland. När jag gjort det har jag tänkt börja pilla med den och sätta in en blackbox.

Så nu undrar jag, om jag kör med blackbox (utan att överskrida hastighetsgränsen) och blir stoppad av polisen för allmän kontroll.

A.) Kan de se att jag har blackbox utan att de river av tanken? (den sitter under tanken va?)

B.) Om de upptäcker det, kan de göra något åt saken så länge jag kör med blackboxen på strypt? Även om de själva förstår att jag kör ostrypt annars, kan jag åka dit ändå?

För de kan ju inte bevisa att jag kör ostrypt när hojen är inställd på strypt då de stannar mig, så enda anledningen att åka dit är väl isåfall om det är olagligt att bara ha en blackbox monterad, är det det?

Om de då skulle börja klaga på blackboxen, kan man säga att ens enda syfte att avstrypa den är när man tävlar på inhängnat område? För det är delvis mitt syfte. inte för att jag tror att de skulle tro på det men då måste de väl bevisa motsatsen.

C.) Om de inte vet att jag har blackbox men vill testköra den, och jag ställt den på strypt, kan de känna det då? En kompis sa att hojen börjar hacka/hosta när man kommer upp i högt varvtal, men då kan man väl skylla på att den inte tänder som den ska eller nått?

Jag undrar även om det finns några race för 125cc-hojar i skåne som är öppet för alla? Typ "streetrace" eller liknande (som är lagligt)?

Tack!
häng med på körningar i sommar så ska du nog få se på race :tummenupp :rolleyes:

JojjeL skrev:
2058397 Hejsan. Som sagt förr håller jag på att fixa med att importera en nsr från tyskland. När jag gjort det har jag tänkt börja pilla med den och sätta in en blackbox.

Tack!
Har skaffat det till min nu, men det står i lagen att den skall inte vara enkel att ändra så du kan åka dit på det. Min kommer iaf i början vara strypt hela tiden, men det finns inget lagligt sätt att fixa detdära på. Förutom riktig strypning som är ditsvetsad, sedan kan man ju definera "enkla medel" (agen säger att strypningen skall inte kunna ändras med enkla medel) och sätta i en mejsel vid kröken och bända bort en ring som sitter med två svetsloppor kallar jag ganska enkelt med men.

-Rosen- skrev:
2058996 häng med på körningar i sommar så ska du nog få se på race :tummenupp :rolleyes:
Han sa som var lagligt, hade du tänkt att vi skulle hyra en bana elle?

Lundgren skrev:
2059000 Har skaffat det till min nu, men det står i lagen att den skall inte vara enkel att ändra så du kan åka dit på det. Min kommer iaf i början vara strypt hela tiden, men det finns inget lagligt sätt att fixa detdära på. Förutom riktig strypning som är ditsvetsad, sedan kan man ju definera "enkla medel" (agen säger att strypningen skall inte kunna ändras med enkla medel) och sätta i en mejsel vid kröken och bända bort en ring som sitter med två svetsloppor kallar jag ganska enkelt med men.

aaa, neeeeeeee. men vi har en fin bana i trelleborg. den kallas pergo rakan :yoparty

-Rosen- skrev:
2059028 aaa, neeeeeeee. men vi har en fin bana i trelleborg. den kallas pergo rakan :yoparty
rakor e inge kul, moppefucko :hihi ne men man kan ju testa dem där men bana är det enda rätta

stoooffe skrev:
2059048 Aa eller Sjöborakan och Revingerakan. :yoparty
jo men de är aningen större, här kan vi bränna runt. sen sticka in till stan (50meter bort) och cruisa :rolleyes:

men det är klart att vi ska köra lite på de riktiga flygrakorna också :yoparty

Många svar redan.

zpeppy: Inte särskillt svårt va? De behöver bara sätta sig på den och köra en liten runda.

Men hörs det nått särskillt på hojen om den är ostrypt eller inte? Borde inte höras va?

Isåfall skiter jag i blackboxen och hoppas på att ingen märker nått :)

Ja det hade varit kul att va ute och köra med lite folk, och testa på att rejsa lite. Dock föredrar jag banor före rakor :)

JojjeL skrev:
2059095 Många svar redan.

zpeppy: Inte särskillt svårt va? De behöver bara sätta sig på den och köra en liten runda.

Men hörs det nått särskillt på hojen om den är ostrypt eller inte? Borde inte höras va?

Isåfall skiter jag i blackboxen och hoppas på att ingen märker nått :)

Ja det hade varit kul att va ute och köra med lite folk, och testa på att rejsa lite. Dock föredrar jag banor före rakor :)
Vettig grabb som föredrar banor framför rakor. Det de kan göra i värst fall är att de tar in hojen och bänkar den. men då måste de först beställa kärra och sedan fixa en bänkning.
De kan inte bevisa att den är ostrypt utan bänkningspapper, det är likadant att de kan inte ta dig för fortkörning om de inte har en exakt hastighet på dig (har jag för mig)

Lundgren skrev:
2059107 Vettig grabb som föredrar banor framför rakor. Det de kan göra i värst fall är att de tar in hojen och bänkar den. men då måste de först beställa kärra och sedan fixa en bänkning.
De kan inte bevisa att den är ostrypt utan bänkningspapper, det är likadant att de kan inte ta dig för fortkörning om de inte har en exakt hastighet på dig (har jag för mig)

Självklart är det roligare när det svänger, inte så jättebra att ligga o pressa hundratjygofemman på en lång jävla raka.

De finns meca raceway i malmö som är lagligt, och i lödde kör vi på torsdagarna olagligt

dock är det kanske inte så kul att va med med en 125a :rolleyes:

Ljunghusen skrev:
2059326 De finns meca raceway i malmö som är lagligt, och i lödde kör vi på torsdagarna olagligt

Ofan tror du det :tungan

Ljunghusen skrev:
2059326 De finns meca raceway i malmö som är lagligt, och i lödde kör vi på torsdagarna olagligt

det beror ju på hur lång banan är och vem man möter :D

Lundgren skrev:
2059000 Har skaffat det till min nu, men det står i lagen att den skall inte vara enkel att ändra så du kan åka dit på det. Min kommer iaf i början vara strypt hela tiden, men det finns inget lagligt sätt att fixa detdära på. Förutom riktig strypning som är ditsvetsad, sedan kan man ju definera "enkla medel" (agen säger att strypningen skall inte kunna ändras med enkla medel) och sätta i en mejsel vid kröken och bända bort en ring som sitter med två svetsloppor kallar jag ganska enkelt med men.

hur funkar din blackbox då? vart har du köpte den?

Mr Helmut skrev:
2059534 hur funkar din blackbox då? vart har du köpte den?
Köpte den av MR.Jaggu så det är en tysk strypning som sitter på nsr:en. Den stryper vid 6500 varv eller liknande. Bara att koppla till cdi:n. Kommer väl troligtvis att sitta en strömbrytare till den till slut. Men blir man stoppad i början så är det en godkänd strypning iaf, dock inte enligt reg beviset så man får se vad som händer.

JojjeL skrev:
2059095 Många svar redan.

zpeppy: ...Inte särskillt svårt va? De behöver bara sätta sig på den och köra en liten runda...

Dude, bara för att dom kör så är de inte säkert dom känner att de är 15 hästar mer än vad det får vara i den...

Dessutom är det inget bevis för dom måste visa exakt vad den har för effekt för att kunna sätta dit dig, jag har alldrig hört om nån som åkt dit på 125:a för att köra ostrypt och jag tror inte att de är nån på detta forumet som varit med om det...så skippa blackboxen...:tummenupp

KÖR OSTRYPT!!!

Har för mig att jag har sett i Rinab att dom säljer blackbox med strömbrytare i form av en nyckelring. det är ju bra. om man blir stannad av snuten kan dom inte hitta blackboxspaken som man exempelvis satt på styret och börja pilla på den när dom provkör hojen.

Använd inte blackbox, en motor med lite effekt(ej moppar) pallar inte en blackbox. du drar ner varvtalet, å då mår inte motorn bra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT