Lagar om blackbox + skånska race 125cc?

Rg 125 skrev:
2059622 Har för mig att jag har sett i Rinab att dom säljer blackbox med strömbrytare i form av en nyckelring. det är ju bra. om man blir stannad av snuten kan dom inte hitta blackboxspaken som man exempelvis satt på styret och börja pilla på den när dom provkör hojen.
finns ju fortfarande någon typ av receiver och blir de misstänksamma så kan de ta in den för kontroll och då lär de märka, men helt klart ett bra alternativ. Ett alternativ som är ganska bra är att iställer för att sätta på en strömbrytare skarvar du sladden med två kontakter och har ett slags gummi/plast hölje utanpå och ra sladden förbi styret eller något, då är det relativt simpelt och egentligen skulle de inte kunna klaga på det, den är bara "skarvad". Men det gör de säkert ändå.

Tobin TmRacing skrev:
2059650 Använd inte blackbox, en motor med lite effekt(ej moppar) pallar inte en blackbox. du drar ner varvtalet, å då mår inte motorn bra.
Det är ju samma sak som att köra på låga varv! Du kan ju inte ligga på 11k när du kör i 70 t.ex blir ju varken trevlig körning eller speciellt billigt.

Alltså, om polisen misstänker att du kör ostrypt, eller kanske har en blackbox, då kommer dom ta in den för kontroll, och då kommer dom defenetivt se att den är avstrypt.

Blackbox eller inte, ser dom den så åker du dit.

Varföör koppla in blackbox .. Ingen större fara att åka dit om du inte överstrider hastigheten !!! :P 125.an fåla gå 110 :confused:

Ajaaa .. :D s*it i den iaf tycker ja :P

Popcorn skrev:
2061108 Alltså, om polisen misstänker att du kör ostrypt, eller kanske har en blackbox, då kommer dom ta in den för kontroll, och då kommer dom defenetivt se att den är avstrypt.

Jamen vadå kontroll ska dom ta in den och kolla på den eller? Polisen har ju inte direkt nån bromsbänk?

Och de måste boka tid hoss nån mc-handlare som har de...kan inte nån säga om de har åkt dit för det eller känner nån över huvud taget som åkt dit för att kört ostrypt?!

Om inte, så känns de inte som att sannolikheten för att åka dit är sådär jättestor:P

zpeppy skrev:
2061301 Jamen vadå kontroll ska dom ta in den och kolla på den eller? Polisen har ju inte direkt nån bromsbänk?

Och de måste boka tid hoss nån mc-handlare som har de...kan inte nån säga om de har åkt dit för det eller känner nån över huvud taget som åkt dit för att kört ostrypt?!

Om inte, så känns de inte som att sannolikheten för att åka dit är sådär jättestor:P

Dom har egna mekaniker, tror du dom aldrig servar sina bilar/motorcyklar eller? Säger inte att chansen är stor men den finns. Dom plockar i princip ner allt och kollar om det är orginal.

mejje skrev:
2061177125.an fåla gå 110 :confused:

Den får gå hur fort som helst, men man får inte köra fortare än 110 i sverige :tungan :tungan

Popcorn skrev:
2061108 Alltså, om polisen misstänker att du kör ostrypt, eller kanske har en blackbox, då kommer dom ta in den för kontroll, och då kommer dom defenetivt se att den är avstrypt.

Oftast inte, polisen orkar inte bry sig speciellt så länge man har körkort och godkännd plåt med godkänt skattemärke så lär de låta dig åka. De har fullt upp med mopeder :rofl

Popcorn skrev:
2061571 Dom har egna mekaniker, tror du dom aldrig servar sina bilar/motorcyklar eller? Säger inte att chansen är stor men den finns. Dom plockar i princip ner allt och kollar om det är orginal.

Den får gå hur fort som helst, men man får inte köra fortare än 110 i sverige :tungan :tungan
Får man visst, finns sträckor som har 120 och de ska till och med testa vissa ställen med 140 men det lär la alla gå emot så det lär la inte bli så.

Lundgren skrev:
2061984 Får man visst, finns sträckor som har 120 och de ska till och med testa vissa ställen med 140 men det lär la alla gå emot så det lär la inte bli så.

Fasen då, jag som blev så glad att få rätta nån :(

JojjeL skrev:
2058397 Hejsan. Som sagt förr håller jag på att fixa med att importera en nsr från tyskland. När jag gjort det har jag tänkt börja pilla med den och sätta in en blackbox.

Så nu undrar jag, om jag kör med blackbox (utan att överskrida hastighetsgränsen) och blir stoppad av polisen för allmän kontroll.

A.) Kan de se att jag har blackbox utan att de river av tanken? (den sitter under tanken va?)

B.) Om de upptäcker det, kan de göra något åt saken så länge jag kör med blackboxen på strypt? Även om de själva förstår att jag kör ostrypt annars, kan jag åka dit ändå?

För de kan ju inte bevisa att jag kör ostrypt när hojen är inställd på strypt då de stannar mig, så enda anledningen att åka dit är väl isåfall om det är olagligt att bara ha en blackbox monterad, är det det?

Om de då skulle börja klaga på blackboxen, kan man säga att ens enda syfte att avstrypa den är när man tävlar på inhängnat område? För det är delvis mitt syfte. inte för att jag tror att de skulle tro på det men då måste de väl bevisa motsatsen.

C.) Om de inte vet att jag har blackbox men vill testköra den, och jag ställt den på strypt, kan de känna det då? En kompis sa att hojen börjar hacka/hosta när man kommer upp i högt varvtal, men då kan man väl skylla på att den inte tänder som den ska eller nått?

Jag undrar även om det finns några race för 125cc-hojar i skåne som är öppet för alla? Typ "streetrace" eller liknande (som är lagligt)?

Tack!

Asså ärlig talat så tror jag poliserna skiter ifall du kör strypt eller ostrypt, som ngn sa här innan, hur skall dom bevisa att den är det ?
En 125:a ha inga hastighetsbegränsningar, den är bara bergränsad till 11kw, ifall dom skall kålla sånt så skall dom ta in den och bänka den och det gör dom inte.

Kör du ostrypt det händer inget skall du se :tummenupp

popcorn in da house:
Dom har egna mekaniker, tror du dom aldrig servar sina bilar/motorcyklar eller? Säger inte att chansen är stor men den finns. Dom plockar i princip ner allt och kollar om det är orginal.

Men HALLÅ nu är vi väl tillbaka i "moppefucko" mytbildningar igen......

Klart Polisen har egna mekaniker med dom är alla "civilanställda" och har ingen myndighetsbefogenhet, dom tvättar, byter däck och gör mindre servicearbeten på Polisbilar & MC (har haft ett sånt jobb på Kronoberg i Tokholm för några år sedan) men dom varken får eller plockar in hojar & bilar och kollar om dom är lagliga eller inte!!!! På den tiden vi hade 30-moppar i Sverige så fick Polisen beslagta och plocka ner dom för att kolla om dom var trimmade men nu med EU-moppar så får dom bara konstatera att den går för fort och ge ett föreläggande om regbesiktning för att kolla om den är laglig.

Alla fordon med nummerplåt lyder under Vägverket & Bilprovning, blir du stoppad på en 125'a som det står 11kw i typintyget på och Polismannen misstänker att den inte är 11kw kan han ge dig ett föreläggande om regbesiktning så att Bilprovning kan kolla att allt är som det ska, du har då 30-dagar på dig att boka en tid (och sätta tillbaka strypningarna) hos Bilprovning så att dom kan kolla detta, jag har ALDRIG hör om någon som råkat ut för detta på en 125'a eller "mellanklass" strypt hoj, däremot på EU-moppe där samma gäller. Altså Polisen kommer INTE att ta in din hoj och plocka ner den i molekyker, det varken kan eller får dom....

Men och detta är ett stort MEN, om hojen är strypt till 11kw och du har A1 körkort, stryper av hojen och sedan skrotar den så kan försäkringsbolaget vägra betala ut en krona, dom kan även om du kör in i någon betala ut till den skadade och sedan kräva dig på dom pengarna och tro mig dom kommer att gå efter varje öre till du betalt av detta. Dessutom kommer dom att anmäla dig till Polisen för olovlig köring då du I princip åker på en "mellanklass" hoj och då blir du med största sannolikhet av med lappen, trist. Så att åka avstrypt 11kw har sina lagliga aspekter och kan bli väldigt dyrt så det gäller att tänka efter innan man stryper av......

DP says: Fattar inte varför man skulle montera en "blackbox" på en 125'a, finns ingen logik i det....

Last edited:
DP skrev:
2066767 popcorn in da house:
Massa ord

Den "blackboxen" jag har är en riktig strypning som de använder i Tyskland, så den skall troligtvis registreras med den till sommaren, och enbart ha den som strypning. Alltså så borde jag kunna få ut pengar på försäkring eftersom det är en ordentlig strypning. Jag ska inte ha någon switch på min så det är helt enkelt en strypning. Sedan kommer jag troligtvis göra så att jag skarvar den med en kontakt så att man kan rycka ur den.

DP: Tack för många tryggande ord. Har fått en mycket större inblick om hur det ligger till med strypningar o.s.v.

Jag skiter alltså i blackboxen, onödiga pengar.

Så egentligen det enda sättet att åka dit utan strypning är om man krockar??
Men om det inte är krock med annan bil så kan man ju ta hem hojen utan att blanda in försäkringsbolaget, sätta en strypbricka i den, och sen kontakta försäkringsbolaget?

Eller vägrar försäkringsbolaget blanda sig i det om man flyttat hojen från olycksplatsen?

Då kommer jag troligtvis plocka bort strypningen på den. Jag är ingen sån som drar på 100 mitt i byn och jag håller (nästan) alltid hastighetsgränsen.. Enda gången jag kör fortare är på en tom, öde gata utan andra korsande vägar (eller på motorväg). Visst kan olyckan krypa fram när man minst anar det men jag (till skillnad från moppefuckon) kör med huvudet och inte med gashandtaget som man brukar säga.

Men det du sa var väldigt övertygande. Pappade lurade i mig att det var jätteriskabelt att köra ostrypt (antagligen för att han är rädd att nått ska hända givetvis) men mina åsikter har helt ändrats. Om han vägrar hjälpa mig att stypa av den får jag be en kompis eller nån annan duktig meckare att hjälpa mig. Vågar inte själv, suger på att mecka :)

Rg 125 skrev:
2059622 Har för mig att jag har sett i Rinab att dom säljer blackbox med strömbrytare i form av en nyckelring. det är ju bra. om man blir stannad av snuten kan dom inte hitta blackboxspaken som man exempelvis satt på styret och börja pilla på den när dom provkör hojen.

har köpt en blackbox till min rs50 ;). finns med fjärrstyrning så man bara
tycker på en liten knapp som man har i fickan. lite dyrare, men inte lika
tydligt kansk.

Tompaa_ skrev:
2076353 har köpt en blackbox till min rs50 ;). finns med fjärrstyrning så man bara
tycker på en liten knapp som man har i fickan. lite dyrare, men inte lika
tydligt kansk.

HeFtiGtTt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111111

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...