Laga/lacka kåpa

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Välte omkull min hoj i garaget förra året så att kåpan vid blinkersen sprack. Som tur var hände inget mer :)

Hur rekommenderar ni att jag lagar den? Säg inte lämna in nu för jag vill laga den själv (har kollat vad det kostar och jag är mer sugen att laga själv och sedan köpa glass för de pengarna :) )

Hade tänkt så här:

Borra ett litet hål i slutet på varje spricka. Slipa baksidan med grovt papper och tvätta med T-röd eller något sånt. Ska jag sedan köra med polyester och glasfiberväv eller funkar det lika bra med långtrådigt glasfiberspackel och glasfiberväv?

När jag har gjort baksidan tänkte jag ge mig på framsidan. Börjar med att slipa och göra det fint så att spacklet sätter sig. Ska jag först ta glasfiberspackel och sedan finspackel eller ska jag köra med finspackel direkt?

När jag har spacklat det och slipat med finpapper är det dags för det svåra, nämligen lackeringen. Någon som vet färgkoden till Cagiva Mito? Är det kanske samma som till Ducati 748/916? Om jag inte får tag på någon färgkod så kan väl lackeraren blanda till färg så gott det går.

Kåpan är delbar vid nitarna, så det går ju att bara lacka om den övre biten, men jag tror inte att jag klarar att lacka hela den så att den blir fin utan hade mer tänkt att bara lacka området som jag spacklat. Fick ett tips av en bekant: Maskera så att det blir ett större område än just det jag vill lacka. Sedan lackar jag där jag har spacklat och lite utanför. När lacken sedan har torkat ska det gå att polera bort lacken som har kommit på det oslipade området.

Tror ni att det går att få till någorlunda fint på det sättet? Är det något viktigt steg jag har glömt? Övriga tips mottages tacksamt :)

Bifogat

• DSC00636.jpg
    DSC00636.jpg
    241.5 KB · Visningar: 130
  • DSC00638.jpg
    DSC00638.jpg
    239.3 KB · Visningar: 328
Abs plast och glasfiber funkar inte bra i längden, du kommer att få i hop det och det kommer se bra ut ända tills du börja köra, då kommer det att spricka.
Det du måste göra för att få det hållbart i ett längre perspektiv är att svetas plasten eller fräsa ut och köpa ett special lim för abs-plast, skit bar men lika dyrt..
Det ska finnas något på typ Feltema/jula, har provat det och det funkar inge vidare på lång sikt, det blir för mjukt.

vill du få det perfekt så leta på en kille som kan svetsa det, dom flesta billackfirmor har kunskap och matreal att fixa och en så liten spricka blir inte dyr..

Abs plast och glasfiber funkar inte bra i längden, du kommer att få i hop det och det kommer se bra ut ända tills du börja köra, då kommer det att spricka.
Det du måste göra för att få det hållbart i ett längre perspektiv är att svetas plasten eller fräsa ut och köpa ett special lim för abs-plast, skit bar men lika dyrt..
Det ska finnas något på typ Feltema/jula, har provat det och det funkar inge vidare på lång sikt, det blir för mjukt.

vill du få det perfekt så leta på en kille som kan svetsa det, dom flesta billackfirmor har kunskap och matreal att fixa och en så liten spricka blir inte dyr..

Ungefär samma sak har hänt mig, bara att min kåpa blev delad i 3delar, 2mindre bröts loss från kåpan.. försöker finna en plastsvetsare i Stockholm, men det verkar ju omöjligt ? Någon som vill tjäna pengar, eller känner till en bra och hyffsat billig firma ?

Plastsvetsa...

Eller ta reda på vilken plastform du har, köp 1-2 stickor utav det löst. Slipa ner en liten fördjupning längst sprickan och smält sedan in plastet, slipa och lacka.

Hur vet man att det är ABS-plast? Är ABS-plast fett? När jag känner på den så känns den inte så fet. På min moppe har jag däremot färgad plast och den känns fetare än denna. Vad kan det mer vara för plast om det inte är ABS?

Om det nu är ABS så är det väl bäst att lämna in det. Killen tar 1000 spänn så fixar han allt. Det är ok men jag är rädd för att något liknande ska hända igen och då sitter jag i skiten :gnissla

Last edited:
Hej.Ta lite kemisk ren aceton och häll eller gnugga lite med en trasa på kåpan där det inte är färg.Löser sig plasten så är det ABS.
Skall göra en guide på lackguiden hur man lagar dom flesta plaster och man behöver inga proffsgrejer till varmluftspistoler bara den går att ställa värmen med.Mycket värme så får man trycka tråden snabbare,mindre värme så får man vänta lite mer innan plasten smälter och det är det som är viktigt att plasten verkligen smälter ihop.

Glasfiber och lim är rena skiten på allt som inte är glasfiber, spricker för eller senare.

Mkt riktigt att man borrar små hål i änden av sprickan gäller förövrigt all material.

Hej.Ta lite kemisk ren aceton och häll eller gnugga lite med en trasa på kåpan där det inte är färg.Löser sig plasten så är det ABS.
Skall göra en guide på lackguiden hur man lagar dom flesta plaster och man behöver inga proffsgrejer till varmluftspistoler bara den går att ställa värmen med.Mycket värme så får man trycka tråden snabbare,mindre värme så får man vänta lite mer innan plasten smälter och det är det som är viktigt att plasten verkligen smälter ihop.

Glasfiber och lim är rena skiten på allt som inte är glasfiber, spricker för eller senare.

Mkt riktigt att man borrar små hål i änden av sprickan gäller förövrigt all material.

Tack så mkt :) Skall testas. Finns det något annat än ren aceton man kan ta ifall jag inte får tag på det?

När kommer guiden?

Är det rimligt att en lackerare tar 1000 kr för att lacka en halv sidkåpa (delbar) om jag lagar den? Tycker att det låter rätt så mkt :gnissla

Tack så mkt :) Skall testas. Finns det något annat än ren aceton man kan ta ifall jag inte får tag på det?

När kommer guiden?

Är det rimligt att en lackerare tar 1000 kr för att lacka en halv sidkåpa (delbar) om jag lagar den? Tycker att det låter rätt så mkt :gnissla

Kruxet är ju att han måste blanda färg, montera din bit på en ställning, surra med dig, blåsa på färg, blåsa på klarlack, rengöra det hela.
Vips en Lax !

Du behöver inget extra material till dina delar.
Lödkolv duger i detta fall.
Blanda ihop den smälta plasten ordentligt på djupet bara annars spricker det igen.

Det finns en tråd ang. färgkoder till hojar.
Lägg in din fråga där så löser det hela sig serru.:tummenupp

Precis som Pucken säger det tar massor av tid mm så 1000 lapp är inte så farligt.Visserligen inte många färgdroppar men skall den grundas mm så tar det tid.
Det är småsaker som kostar eftersom tiden blir nästan samma som en stor del.
Annars köp en 2 k sprayburk och blås på själv.
Har rätt mycket just nu så guiden dröjjer men kommer.
Visst går det med en lödkolv men inget jag rekommenderar .Vid hållfastighetsprovet så sprack det vid 30 % drag.Vid svetsning så var det starkare en själva materialet.Över 100 %.Men allt är relativt,silvertejp håller åxå,beror hur bra man vill ha det.

Kruxet är ju att han måste blanda färg, montera din bit på en ställning, surra med dig, blåsa på färg, blåsa på klarlack, rengöra det hela.
Vips en Lax !

Du behöver inget extra material till dina delar.
Lödkolv duger i detta fall.
Blanda ihop den smälta plasten ordentligt på djupet bara annars spricker det igen.

Det finns en tråd ang. färgkoder till hojar.
Lägg in din fråga där så löser det hela sig serru.:tummenupp

Där ser man. Man har väl inte klarlack på bilar eller?

Har redan frågat i den tråden om jag minns rätt och jag fick inget svar.

Där ser man. Man har väl inte klarlack på bilar eller?

Har redan frågat i den tråden om jag minns rätt och jag fick inget svar.

Precis som Pucken säger det tar massor av tid mm så 1000 lapp är inte så farligt.Visserligen inte många färgdroppar men skall den grundas mm så tar det tid.
Det är småsaker som kostar eftersom tiden blir nästan samma som en stor del.
Annars köp en 2 k sprayburk och blås på själv.
Har rätt mycket just nu så guiden dröjjer men kommer.
Visst går det med en lödkolv men inget jag rekommenderar .Vid hållfastighetsprovet så sprack det vid 30 % drag.Vid svetsning så var det starkare en själva materialet.Över 100 %.Men allt är relativt,silvertejp håller åxå,beror hur bra man vill ha det.

Man måste lacka om hela kåpan om man vill ha bra resultat va? Måste man ha grundlack innan man kör med 2K? Kan man köra med 2K över den gamla lacken utan att den reser sig?

Då blir det inte lödkolv iaf. Vill inte att det ska spricka bara man tittar lite argt på det.

Last edited:
Det skall finnas nån märkning innanför kåpan eller iaf nån kåpa på vad det är för plast. Annars lär google hjälpa dig =)

QUOTE]

på insidan av kåpan så finns det ingutet vad det är för plast, och vilken variant av plasten det är..

QUOTE]

på insidan av kåpan så finns det ingutet vad det är för plast, och vilken variant av plasten det är..

Ja, jag kollade på baksidan igår och där finns någon tund ring med siffror och en Cagivaelefant, mer hittar jag inte :va Ska kolla en gång till för säkerhets skull.

Vad är det för skillnad på basfärg och solid färg?

Last edited:
Hej det är till 100 % att det är ABS plast vilken är den mest vanliga plast som användes.
Skillnad mellan bas och solida färgen är:Bas =thinner/vatten och färg ,klarlack ovanpå.I basen har man ej härdare.
Solid:Färg,härdare och thinner ej klarlack.

Hej det är till 100 % att det är ABS plast vilken är den mest vanliga plast som användes.
Skillnad mellan bas och solida färgen är:Bas =thinner/vatten och färg ,klarlack ovanpå.I basen har man ej härdare.
Solid:Färg,härdare och thinner ej klarlack.

Ok :) Var används solid lack och var används baslack? Vad är det på mina kåpor? Hur ser man skillnad? 2K är alltså solid lack? Och om man kör med baslack så bör man ha 2K klarlack ovanpå?

Tack för hjälpen :Bugar

Ok :) Var används solid lack och var används baslack? Vad är det på mina kåpor? Hur ser man skillnad? 2K är alltså solid lack? Och om man kör med baslack så bör man ha 2K klarlack ovanpå?

Tack för hjälpen :Bugar

Finns inget riktigt rätt eller fel på den frågan.

Begreppet solid har inte ett skit med färgens kulör att göra dvs. "metallic" eller "röd" om du hajjar.

Som tidigare sagt så är solid en färg som blandas med härdare och som ger ett färdigt resultat på direkten.

Bas och klarlack är ett lager bas, en färg utan härdare.
Sen klarlack som skydd över kulören.
Klarlacken är 2-k

Det klarlackade alternativet är snyggare då det blir ett annat djup i färgen än med solid färg.
Mer klarlack= finare djup.

Den solida färgen brukar jag använda om jag ska lacka mer utsatta delar som i framtiden blir repiga.
Speciellt svart.
Vad som händer om du får en djupare repa i en mörk färg som är lackad bas+klarlack är att repan blir ett vitt sträck.
Du får en matt yta i klarlacken som ligger ovanpå färgen.
ungefär som en repa i ett glas.
Är omöjlig att polera bort.
I den solida färgen blir repan matt men fortfarande i samma färg så den syns inte lika mycket.

Beträffande lödkolven så är det ju som redan skrivits mycket bättre att svetsa.
Jag utgick från vart dina skador satt och bedömde inte dom som direkt utsatt för vibbrationer då bitarna sitter på hojen.

Hoppas du får till dina grejer !:tummenupp

Last edited:
Finns inget riktigt rätt eller fel på den frågan.

Begreppet solid har inte ett skit med färgens kulör att göra dvs. "metallic" eller "röd" om du hajjar.

Som tidigare sagt så är solid en färg som blandas med härdare och som ger ett färdigt resultat på direkten.

Bas och klarlack är ett lager bas, en färg utan härdare.
Sen klarlack som skydd över kulören.
Klarlacken är 2-k

Det klarlackade alternativet är snyggare då det blir ett annat djup i färgen än med solid färg.
Mer klarlack= finare djup.

Den solida färgen brukar jag använda om jag ska lacka mer utsatta delar som i framtiden blir repiga.
Speciellt svart.
Vad som händer om du får en djupare repa i en mörk färg som är lackad bas+klarlack är att repan blir ett vitt sträck.
Du får en matt yta i klarlacken som ligger ovanpå färgen.
ungefär som en repa i ett glas.
Är omöjlig att polera bort.
I den solida färgen blir repan matt men fortfarande i samma färg så den syns inte lika mycket.

Beträffande lödkolven så är det ju som redan skrivits mycket bättre att svetsa.
Jag utgick från vart dina skador satt och bedömde inte dom som direkt utsatt för vibbrationer då bitarna sitter på hojen.

Hoppas du får till dina grejer !:tummenupp

Ok :)

Tror att det får bli att lämna in det för det rekommenderas att plastsvetsa. Dessutom kan en lackerare lacka aningen finare än vad jag kan :)

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP