"laga" lätt läckande packboxar?

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Finns det ngt sätt att provisoriskt/minska oljelekage i framgaffeln?

ska in på besiktning om en vecka och märkte att det fanns lite lite olja på enna gaffelbenet...

har hört nåt om tvål.. :va sök lite på det :)

OBS EGEN RISK! FRÅGA ANDRA FÖRST! KAN FÖRVÄRRA LÄCKAGET!
(nu är du varnad, jag tar inget ansvar)

Jag har hört att lite autosol på gaffelbenet och gunga hojen på fjädringen kan "slipa till" tätningsytan på packboxen tillfälligt, men man måste vara noga med att torka bort autosolen sen (hur f-n man nu gör för att få bort det som oundvikligen måste fara ner i gaffeln? Men det kanske sköljs bort av oljan i gaffeln?)

Jag har aldrig vågat prova, och kommer nog inte att göra det heller om det inte är totalkris, jag tar hellre en 2'a på besiktningen och gör det ordentligt inom en månad.

Själv torkade jag diskret av benen innan jag försiktigt rullade in på besiktningen med en hoj som hade taskiga p-boxar, det funkade, men jobbet måste ju ändå göras ordentligt.

Last edited:
Polera av gaffelbenen med autosol är inte dumt alls...du kan inte ställa till med ngn skada. Se till så du har gaffeln utfjädrad så långt som möjligt så du kommer åt att polera även högt upp. Polera som vanligt med en trasa o inte med nån "gungningsteknik".

Ta även ett fint bladmått , stick in det mellan packbox o gaffelben o kör försiktigt runt det runt hela benet. Har du fått in nåt skit som fastnat , så har du stor chans att få bort det så.....

bör finnas en stål-spiral-tråd i packboxen (eller är det dammskyddet?)
den är delad med en liten "skruv"
plocka ur denna, skruva isär den, knippsa av 2mm och skruva ihop igen
montera

bör hjälpa lite

Om packboxen är av modell stefatätning så brukar det sitta en spiralfjäder som är ihopskarvad till en ring.
Det du kan göra är att ta bort fjädern, hitta skarven och "skruva" isär fjädern.
sedan kapar du av tre fyra fjädervarv i den ändan som har jämn diameter, på så sätt ökar du spänsten på ringen något.

Kruxet är att komma åt fjädern då den oftast sitter på insidan vilket betyder att du troligen måste demontera ringen först.

bör finnas en stål-spiral-tråd i packboxen (eller är det dammskyddet?)
den är delad med en liten "skruv"
plocka ur denna, skruva isär den, knippsa av 2mm och skruva ihop igen
montera

bör hjälpa lite

Det tricket körde jag med på en gammal (redan då) Z1000 som läckte i boxarna. Den hade skador på båda benen så boxarna höll bara ett par veckor, men med avkortade fjädrar så höll dom flera månader. Fast jag klippte nog en 5-6mm har jag för mig. På den gick det även att linda en tygremsa runt gaffelbenet under dammskyddet, ifall det började läcka igen, men det fungerar nog inte på modernare cyklar misstänker jag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT